MENU

Στα πρόθυρα της κατάρρευσης τα ελληνικά e shops εξαιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού από τις κινέζικες πλατφόρμες

Περί τις 15 ελληνικές επιχειρήσεις ανέστειλαν τη λειτουργία τους από τις αρχές του έτους, με τον εγχώριο Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου να ζητά την επιβολή τέλους 7 ευρώ ανά εισαγόμενο δέμα

Τη θέσπιση εθνικού τέλους ύψους 7 ευρώ ανά εισαγόμενο δέμα από τρίτες χώρες ζητά ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τις σοβαρές επιπτώσεις που προκαλεί η ανεξέλεγκτη είσοδος φθηνών προϊόντων από διεθνείς πλατφόρμες στην ελληνική αγορά.

Η πρόταση στοχεύει στην ανάσχεση της εκρηκτικής αύξησης των εισαγωγών χαμηλής αξίας (κάτω των 150 ευρώ) από πλατφόρμες όπως οι Temu, Shein και Aliexpress. Ο Σύνδεσμος ζητά η Πολιτεία να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση στη θεσμοθέτηση του μέτρου, για να προστατευθούν οι ελληνικές επιχειρήσεις από τον αθέμιτο, ασύμμετρο ανταγωνισμό που έχει δημιουργηθεί.

Σύμφωνα με την πρόταση του GR.EC.A, το εθνικό τέλος των 7 ευρώ θα πρέπει να κατευθύνεται αποκλειστικά:

  • Στον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων.
  • Στην ενίσχυση της εξωστρέφειας, ώστε να μπορέσουν να ανταγωνιστούν ισότιμα σε ένα απαιτητικό διεθνές περιβάλλον.

«Η ανεξέλεγκτη εισροή μικροδεμάτων από τρίτες χώρες – κυρίως μέσω διεθνών πλατφορμών που κατακλύζουν την ελληνική αγορά με προϊόντα εξαιρετικά χαμηλού κόστους και συχνά αμφίβολης συμμόρφωσης με τα ευρωπαϊκά και εθνικά πρότυπα ασφαλείας – υπονομεύει καθημερινά τον υγιή ανταγωνισμό», επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος, η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Γαλλία και Ρουμανία έχουν ήδη θεσπίσει τέλη σε μικροδέματα, ενώ στις ΗΠΑ η κυβέρνηση Τραμπ είχε καταργήσει την απαλλαγή δασμών για εισαγωγές κάτω των 800 δολαρίων.

«Η άμεση δράση δεν είναι επιλογή, αλλά αναγκαιότητα», επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση με τη μορφή της επείγουσας έκκλησης προς την πολιτεία ο GR.EC.A. Η ελληνική επιχειρηματικότητα δεν αντέχει άλλο την απραξία, προειδοποιούν οι φορείς της αγοράς. Αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, η απορρόφηση της αγοράς από τα διεθνή marketplaces θα είναι πλήρης – με απώλειες όχι μόνο για τις επιχειρήσεις, αλλά και για την εργασία, τη φορολογική βάση και την εθνική οικονομία.

Λουκέτα σε ελληνικά e shops

Αποκαλυπτικά της κατάστασης είναι και τα επίσημα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία, περίπου 80.000 πακέτα από τρίτες χώρες φτάνουν καθημερινά στην Ελλάδα – τα περισσότερα χαμηλής αξίας, με μέση τιμή περί τα 30 ευρώ. Από αυτά, περίπου 60.000 εκτιμάται ότι προέρχονται μόνο από τις Temu και Shein, εταιρείες που έχουν κατακτήσει την ελληνική αγορά.

Όπως καταγγέλλεται, πολλά από αυτά τα προϊόντα δεν πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ενώ παρακάμπτουν φορολογικές και τελωνειακές διαδικασίες, οδηγώντας σε στρέβλωση της αγοράς και απώλειες για το Δημόσιο.

Μόνο μέσα στο 2025, 15 ελληνικά e shops έχουν ήδη αναστείλει τη λειτουργία τους, με πηγές κοντά στην υπόθεση να προειδοποιούν ότι εφόσον η κατάσταση παραμείνει ως έχει, θα έρθουν κι άλλα «λουκέτα», ακόμη και σε εξειδικευμένους κλάδους, όπως αυτός των ανταλλακτικών αυτοκινήτου που πλήττονται από τον αδυσώπητο ανταγωνισμό των διεθνών marketplaces.

Η δημοφιλία των κινεζικών πλατφορμών στην Ελλάδα καταγράφει πρωτοφανή νούμερα και συγκεκριμένα:

  • Temu με 2,7 εκατ. χρήστες (Απρίλιος – Σεπτέμβριος 2024).
  • Shein με 2,65 εκατ. μηνιαίους χρήστες (Αύγουστος 2024 – Ιανουάριος 2025).
  • Aliexpress με 1,64 εκατ. χρήστες (Οκτώβριος 2024 – Μάρτιος 2025).

Τζίρος άνω των 600 εκατ. ευρώ από Έλληνες καταναλωτές

Αν και αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε επίσκεψη καταλήγει και σε αγορά, τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά της δυναμικής που έχει δημιουργηθεί. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), οι πλατφόρμες Shein και Temu φαίνεται να καταλαμβάνουν σημαντικό μερίδιο στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο εκτιμώμενος ετήσιος κύκλος εργασιών τους στην Ελλάδα φθάνει τα 529 έως 627 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σχεδόν στο 21% της συνολικής αγοράς e-commerce στη χώρα. Σαρωτική είναι και η διεθνής τους παρουσία καθώς οι πωλήσεις της Temu παγκοσμίως εκτινάχθηκαν από 18 δισ. δολάρια το 2023 στα 70,8 δισ. το 2024.

Για τον λόγο αυτόν οι πλατφόρμες έχουν μπει και στο μικροσκόπιο της Κομισιόν, η οποία εξετάζει την πιθανή κατάργηση του αφορολόγητου ορίου για μικροδέματα κάτω των 150 ευρώ, στοχεύοντας στη θωράκιση της ενιαίας αγοράς από συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το 2024 διακινήθηκαν 8.000 προϊόντα ανά λεπτό προς την Ε.Ε., κυρίως από την Κίνα, με την πλειονότητά τους να μην υποβάλλεται σε ουσιαστικό έλεγχο. Σύμφωνα με την Επιτροπή, η αξία των προϊόντων που εισήχθησαν το 2023 στην ΕΕ και δεν ξεπέρασαν τα 150 ευρώ ανήλθε σε 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ, τριπλάσια σε σχέση με το 2022, ενώ πολλά από αυτά τα προϊόντα δεν πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Σχετικά Άρθρα