MENU

Ανεβάζει ταχύτητες στην αξιοποίηση των «σιδηροδρομικών» ακινήτων η ΓΑΙΑΟΣΕ – Πρώτοι στόχοι οι σταθμοί Πειραιά, Θεσσαλονίκης και έκταση στη Λάρισα

Η εταιρία διαχειρίζεται για λογαριασμό του ΟΣΕ περισσότερα από 4.500 κτίρια και 100.000 στρέμματα γης, ενώ διαθέτει χαρτοφυλάκιο 340 ακινήτων εύλογης αξίας 153 εκατ. ευρώ

Στην επιτάχυνση της αξιοποίησης της σιδηροδρομικής ακίνητης περιουσίας προχωρά η ΓΑΙΑΟΣΕ, θυγατρική του Υπερταμείου, που έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα για τη διαχείρισή της.

Ενόψει και της πλήρους «ενασχόλησής» της με το real estate ύστερα από την απόσχιση του κλάδου του τροχαίου υλικού και διαθέτοντας ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια ακινήτων στη χώρα, η εταιρεία ενισχύει τις ενέργειές της σε όλο το φάσμα της περιουσίας της, προωθώντας διαγωνισμούς, μελέτες, αυτοψίες και συμβουλευτικές υπηρεσίες.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ υπολογίζεται ότι διαχειρίζεται πάνω από 4.500 κτίρια και 100.000 στρέμματα γης που αντιστοιχούν σε ακίνητα σιδηροδρομικού χαρακτήρα, μεταξύ των οποίων παλαιοί σταθμοί, αποθήκες, μηχανοστάσια και γεωτεμάχια σε στρατηγικά σημεία της χώρας. Σήμερα υπολογίζεται ότι έχει πάνω από 730 ενεργές μισθώσεις, εμφανίζοντας αύξηση εσόδων κατά 12% από αυτές, ενώ βάσει της επικαιροποιημένης εκτίμησης του χαρτοφυλακίου της διαθέτει 340 ακίνητα εύλογης αξίας 153 εκατ. ευρώ.

Σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση αξιοποίησης της περιουσίας αποτελεί η πρόσφατη πρόσκληση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος έως τις 17 Οκτωβρίου για ακίνητο 400 στρεμμάτων πλησίον του παλιού εργοστασίου ζάχαρης στη Λάρισα. Το ακίνητο αυτό βρίσκεται εντός των ορίων των Δήμων Λαρισαίων και Κιλελέρ και θεωρείται στρατηγικής σημασίας.

Η πρόσκληση αφορά την καταγραφή του επενδυτικού ενδιαφέροντος, την υποβολή ιδεών και την αξιολόγηση πιθανών χρήσεων, με σκοπό να ωριμάσει το σχέδιο αξιοποίησης. Το ακίνητο εξετάζεται να αξιοποιηθεί ως Επιχειρηματικό/Εμπορευματικό Πάρκο Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας, καθώς έχει ιδιαίτερα πλεονεκτήματα και συγκεκριμένα:

  • Βρίσκεται μόλις 6 χιλιόμετρα από το κέντρο της Λάρισας και έχει άμεση πρόσβαση στην παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης
  • Απέχει 3 χλμ. από τον Αυτοκινητόδρομο Α1 (μέσω του κόμβου Συκουρίου), ενώ εφάπτεται με τη σιδηροδρομική γραμμή Πειραιά – Θεσσαλονίκης
  • Βρίσκεται σε απόσταση 70 χλμ. από το λιμάνι του Βόλου και 80 χλμ. από το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου

Είχαν προηγηθεί τον Ιούλιο δύο προσκλήσεις εκδήλωσης Μη Δεσμευτικού Ενδιαφέροντος για τους σταθμούς Πειραιά και Θεσσαλονίκης, οι οποίοι προορίζονται να μετατραπούν σε σύγχρονους κόμβους πολλαπλών χρήσεων με αναβαθμισμένες υποδομές, συνδυασμένες μεταφορές και σημαντική προστιθέμενη αξία για τις πόλεις που τους φιλοξενούν.

Το ακίνητο του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Πειραιά εκτείνεται σε επιφάνεια 13.000 τ.μ. και βρίσκεται δίπλα στο λιμάνι, με άμεση διασύνδεση με τον ΗΣΑΠ και το Μετρό. Η περιοχή προσφέρεται για πολλαπλές χρήσεις όπως: Εμπορικά καταστήματα Τουριστικές υποδομές Γραφεία Πολιτιστικούς χώρους, χώρους στάθμευσης Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ήδη εκπονήσει μελέτες βιωσιμότητας, πολεοδομικού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού, και σχεδιάζει την ολοκληρωμένη αξιοποίηση του σταθμού ως σύγχρονο αστικό κόμβο ενταγμένο πλήρως στη λειτουργία του ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου.

Αντίστοιχα ο Νέος Επιβατικός Σταθμός Θεσσαλονίκης (ΝΕΣΘ) καταλαμβάνει έκταση 83.000 τ.μ. και βρίσκεται σε προνομιακή τοποθεσία: Κοντά σε κύριους οδικούς άξονες, το λιμάνι και το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων μελετών, η ΓΑΙΑΟΣΕ δρομολογεί την αξιοποίηση του σταθμού ως πολυλειτουργικού συγκοινωνιακού κόμβου, ενσωματώνοντας πολλαπλές εμπορικές και τουριστικές χρήσεις και προάγοντας τη βιώσιμη κινητικότητα και την τοπική ανάπτυξη.

Μελέτη για αξιοποίηση των σταθμών σε Λάρισα, Πλαταμώνα, Κατάκολο

Παράλληλα η εταιρεία προχώρησε σε ενιαία ανάθεση μελετών για την αξιοποίηση τριών σιδηροδρομικών σταθμών σε Λάρισα, Πλαταμώνα και Κατάκολο, συνολικής αξίας 290.000 ευρώ με ΦΠΑ. Στο πλαίσιο της σύμβασης προβλέπεται η εκπόνηση:

  • Μελετών τοπογραφικής αποτύπωσης.
  • Ειδικών Πολεοδομικών Μελετών (ΕΠΜ).
  • Στρατηγικών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ)

Η εκπόνηση των μελετών ανατίθεται σε έναν ανάδοχο για λόγους συνέργειας, καθώς τα πορίσματα κάθε μελέτης τροφοδοτούν τις επόμενες και οι σταθμοί διέπονται από κοινό νομικό πλαίσιο.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ εστιάζει και στο κτιριακό απόθεμα της Πελοποννήσου έχοντας αναθέσει την εκτίμηση της μισθωτικής αξίας 245 ακινήτων κατά μήκος παλαιών σιδηροδρομικών γραμμών στην Πελοπόννησο. Οι τοποθεσίες περιλαμβάνουν τα τμήματα:

  • Τρίπολη – Ζευγολατιό.
  • Ζευγολατιό – Καλό Νερό – Κυπαρισσία.
  • Ζευγολατιό – Παραλία Καλαμάτας – Μεσσήνη

Το παραδοτέο περιλαμβάνει τεχνικό και αγοραίο έλεγχο, αποτίμηση της μισθωτικής αξίας, αξιολόγηση του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και συγκριτικά στοιχεία από την αγορά, ενώ το κόστος του έργου ανέρχεται σε 29.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ.

Καταγραφή διατηρητέων ακινήτων

Επιπροσθέτως η εταιρεία υλοποιεί πρόγραμμα αυτοψίας και καταγραφής 165 διατηρητέων σιδηροδρομικών κτιρίων σε όλη τη χώρα. Η δράση περιλαμβάνει:

  • Αποτύπωση και φωτογράφιση όλων των όψεων και της στέγης (με χρήση drone).
  • Έλεγχο περιβάλλοντος χώρου και χρήσεων.
  • Καταγραφή παραβάσεων (π.χ. καταπατήσεις ή αυθαίρετες χρήσεις).
  • Τεχνική περιγραφή από πολιτικό μηχανικό

Στο έργο εντάσσονται και τα κτίρια του Σιδηροδρομικού Σταθμού Καρυάς του Δήμου Λαμιέων, για τα οποία δρομολογείται η κήρυξή τους ως μνημείων από το υπουργείο Πολιτισμού.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ «τρέχει» ήδη και έργο που αφορά συμβουλευτικές υπηρεσίες με αντικείμενο την παροχή επιχειρηματικών συμβουλών στη Διοίκηση της εταιρείας για την αξιοποίηση των ακινήτων, τον έλεγχο και αναθεώρηση υπαρχουσών μισθώσεων, προτάσεις για καλύτερη διαχείριση των πληροφοριακών συστημάτων παρακολούθησης, υποβολή προτάσεων για αξιοποίηση ελεύθερων ακινήτων κι παρακολούθηση των ενεργειών ωρίμανσης.

Σχετικά Άρθρα