Η ολοκλήρωση του Ελληνικού Κτηματολογίου, η ψηφιοποίηση των διαδικασιών, η επιτάχυνση των πολεοδομικών σχεδίων και οι αλλαγές στη λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) βρέθηκαν στο επίκεντρο της εκδήλωσης που διοργάνωσαν το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης και το Ελληνικό Κτηματολόγιο, την Τρίτη (23/6).
Με την κτηματογράφηση να πλησιάζει πλέον την πλήρη κάλυψη της χώρας, κυβερνητικά στελέχη υποστήριξαν ότι κλείνει σταδιακά ένα από τα μεγαλύτερα θεσμικά κενά που επηρέαζαν επί δεκαετίες την ιδιοκτησία, τις μεταβιβάσεις ακινήτων, τις επενδύσεις και τον χωροταξικό σχεδιασμό.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, χαρακτήρισε την ολοκλήρωση του έργου ως επίλυση μιας εκκρεμότητας περίπου 200 ετών, σημειώνοντας ότι το Κτηματολόγιο αποτελεί προϋπόθεση για μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου και καλύτερη οργάνωση της δημόσιας διοίκησης.
Πέρα από τον πολιτικό συμβολισμό, η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου έχει ιδιαίτερη σημασία για την αγορά ακινήτων, καθώς δημιουργεί ένα ενιαίο ψηφιακό αρχείο ιδιοκτησιών, περιορίζει τις αμφισβητήσεις και διευκολύνει συναλλαγές, επενδύσεις και αδειοδοτήσεις.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην προώθηση των Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων, τα οποία αναμένεται να καθορίσουν με μεγαλύτερη σαφήνεια τις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης σε ολόκληρη τη χώρα.
Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην εκδήλωση, η ολοκλήρωση των σχεδίων αυτών θεωρείται το επόμενο κρίσιμο βήμα μετά το Κτηματολόγιο, καθώς θα διαμορφώσει ένα πιο ξεκάθαρο πλαίσιο για ιδιοκτήτες, μηχανικούς και επενδυτές.
Ένα από τα σημαντικότερα σημεία των τοποθετήσεων αφορούσε τις Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ). Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η κυβέρνηση εξετάζει τη μεταφορά τους από τους δήμους σε κεντρικό φορέα, με στόχο την ενοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση των καθυστερήσεων.
Η συζήτηση έρχεται σε μια περίοδο όπου οι πολεοδομικές υπηρεσίες βρίσκονται συχνά στο επίκεντρο ελέγχων και καταγγελιών, ενώ η ψηφιοποίηση και η τυποποίηση των διαδικασιών προβάλλονται ως βασικά εργαλεία για τον περιορισμό φαινομένων αδιαφάνειας.
Η γενική διευθύντρια του Ελληνικού Κτηματολογίου, Ολυμπία Μαρκέλλου, παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών έχει συμβάλει στη σημαντική μείωση των εκκρεμοτήτων και στην ταχύτερη διεκπεραίωση υποθέσεων που για χρόνια παρέμεναν ανοικτές.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου, Θάνος Λίπας, σημείωσε ότι η ολοκλήρωση ενός έργου τέτοιας κλίμακας απαιτούσε διαχρονική πολιτική στήριξη και διοικητική συνέχεια, υπογραμμίζοντας ότι τα οφέλη του θα επηρεάσουν και τις επόμενες γενιές ιδιοκτητών και επαγγελματιών της αγοράς ακινήτων.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, συνέδεσε το Κτηματολόγιο με την ανάγκη απλοποίησης της πολεοδομικής νομοθεσίας και τη δημιουργία ενός πιο λειτουργικού πλαισίου για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Παράλληλα, έκανε λόγο για την ανάγκη περιορισμού της πολυνομίας, η οποία συχνά δημιουργεί καθυστερήσεις και αυξάνει το διοικητικό κόστος για πολίτες και επιχειρήσεις.
Για την αγορά ακινήτων, το επόμενο διάστημα αναμένεται να κριθεί όχι μόνο από την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, αλλά κυρίως από το κατά πόσο θα προχωρήσουν οι παρεμβάσεις σε πολεοδομίες, χωροταξικό σχεδιασμό και αδειοδοτικές διαδικασίες, ώστε το νέο ψηφιακό υπόβαθρο να μεταφραστεί σε ταχύτερες και πιο προβλέψιμες συναλλαγές.
Περισσότερες ειδήσεις
Ακίνητα: Το 94% βλέπει αύξηση τιμών την τελευταία πενταετία
Πολυτελείς κατοικίες: «Σωσίβιο» για τις υψηλές ανάγκες η συνιδιοκτησία