Σε μια αγορά όπου ο ανταγωνισμός για κάθε ακίνητο είναι έντονος και οι υποψήφιοι αγοραστές έχουν υψηλές απαιτήσεις, η πρώτη εντύπωση μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική. Και η σωστή σκηνοθεσία (home staging) μπορεί να κάνει τη διαφορά. Δεν αφορά μόνο την αισθητική – αφορά το πώς θα νιώσει κάποιος μέσα στον χώρο.
Όμως, τι γίνεται όταν ο χρόνος ή το budget είναι περιορισμένο; Ποιο δωμάτιο πρέπει να προετοιμάσουμε πρώτο για να κερδίσουμε τις εντυπώσεις;
Η απάντηση, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση του National Association of Realtors®, δεν είναι αυτή που περιμένετε…
Παρόλο που οι τίτλοι ειδήσεων εστιάζουν σε επιτόκια και τιμές ακινήτων, η σκηνοθεσία εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα “όπλα” των πωλητών. Σύμφωνα με την έκθεση του 2025, το 83% των αγοραστών δυσκολεύονται να φανταστούν τον εαυτό τους σε έναν άδειο ή ακατάστατο χώρο, εκτός κι αν έχει προηγηθεί σκηνοθεσία.
Σε μια αγορά με αυξανόμενες απαιτήσεις, το συναίσθημα μετράει. Για πολλούς αγοραστές, η “σκηνή” ενός χώρου μπορεί να είναι αυτό το τελευταίο κλικ που τους πείθει ότι “ναι, εδώ μπορώ να ζήσω”.
Ενώ οι κουζίνες και τα μπάνια είναι συνήθως αυτά που τραβούν την προσοχή στις ανακαινίσεις, όταν πρόκειται για staging, ο πρωταγωνιστής είναι το σαλόνι.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 37% των μεσιτών αναγνωρίζει το σαλόνι ως το σημαντικότερο δωμάτιο για σκηνοθεσία, ενώ ακολουθεί το κυρίως υπνοδωμάτιο με 34% και η κουζίνα με 23%.
Όπως αναφέρει ο Thomas McCormack, έμπειρος μεσίτης με πάνω από 20 χρόνια στο χώρο, «αν η πρώτη εντύπωση που δημιουργείται στο κυρίως δωμάτιο, δηλαδή στο σαλόνι, είναι θετική, τότε καθορίζει και ολόκληρη την επίσκεψη».
Ακόμα κι αν το σαλόνι είναι αυτό που καθορίζει το “συναίσθημα”, οι υποψήφιοι αγοραστές αναμένουν συνοχή και φροντίδα σε όλο το σπίτι. Ο Miltiadis Kastanis, ειδικός σε πωλήσεις νεόδμητων κατοικιών, τονίζει πως «αξίζει να επενδύσετε στο σαλόνι και το κυρίως υπνοδωμάτιο με πραγματικά έπιπλα και διακόσμηση», ενώ για λιγότερο σημαντικούς χώρους, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και εικονικό staging (virtual staging) στις φωτογραφίες.
Σύμφωνα με τα δεδομένα, δωμάτια όπως ο ξενώνας ή ο χώρος πλυντηρίων δεν είναι προτεραιότητα – μόνο το 7% των μεσιτών θεωρεί ότι παίζουν σημαντικό ρόλο.
Η απάντηση είναι ναι. Το 17% των μεσιτών ανέφερε πως η σκηνοθεσία αύξησε τις προσφορές κατά 1% έως 5%, ενώ το 10% είδε αυξήσεις ακόμα και 6% έως 10% – ποσά που μπορούν να μεταφραστούν σε χιλιάδες ευρώ επιπλέον.
Επιπλέον, η σωστά διαμορφωμένη παρουσίαση του ακινήτου συμβάλλει και στη βελτίωση της online προβολής: το 31% των αγοραστών δήλωσε πως ήταν πιο πιθανό να επισκεφθούν ένα σπίτι που τους εντυπωσίασε από τις φωτογραφίες.
Οι εκπομπές διακόσμησης και real estate στην τηλεόραση έχουν ανεβάσει τον πήχη. Το 48% των μεσιτών δηλώνει ότι οι πελάτες τους περιμένουν τα σπίτια να μοιάζουν με εικόνες από HGTV, ενώ το 58% σημειώνει πως όταν οι προσδοκίες δεν καλύπτονται, η απογοήτευση είναι εμφανής.
Γι’ αυτό και ο McCormack επιμένει: «Οι τρεις πρώτοι χώροι που βλέπει κάποιος πρέπει να είναι άψογα στημένοι. Όπως λέω στους πελάτες μου, “θέλουμε το σπίτι να είναι… έτοιμο για την πεθερά!”»
Όταν έρθει η ώρα να πουλήσετε το σπίτι σας, μην υποτιμάτε τη δύναμη της σωστής παρουσίασης. Η συναισθηματική σύνδεση που δημιουργείται μέσα σε λίγα λεπτά μπορεί να κρίνει αν ο υποψήφιος αγοραστής θα προχωρήσει – ή θα προχωρήσει… στο επόμενο ακίνητο.
Ξεκινήστε από εκεί που χτυπά η “καρδιά” του σπιτιού – στο σαλόνι. Κι αν έχετε περιορισμένο χρόνο ή προϋπολογισμό, φροντίστε τουλάχιστον αυτό το πρώτο βήμα να γίνει σωστά. Γιατί τελικά, αυτό που “πουλάει” δεν είναι μόνο τα τετραγωνικά – είναι το πώς κάνει τον άλλο να νιώθει.