Το βλέμμα του στις σιδηροδρομικές διαβάσεις ρίχνει ο ΟΣΕ ύστερα από τα απανωτά περιστατικά συγκρούσεων και ατυχημάτων των τελευταίων μηνών. Με στόχο τη βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Αχαΐα, ο Οργανισμός ενέκρινε την εισήγηση για την ανάθεση του έργου «Αποκατάσταση λειτουργίας καμερών ασφαλείας και καταγραφικών βιντεοληπτικού υλικού στις εξασφαλιζόμενες με ΑΣΙΔ Ισόπεδες Διαβάσεις στο τμήμα γραμμής Πάτρα – Κάτω Αχαΐα».
Το έργο, προϋπολογισμού 29.970 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), θα προχωρήσει μέσω δημόσιας σύμβασης, με τη συγκεκριμένη παρέμβαση να έρχεται σε μια περίοδο έντονης ανησυχίας για την επάρκεια και τη λειτουργικότητα των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ), ειδικά μετά από πολυάριθμες βλάβες και αστοχίες καταγραφικού εξοπλισμού σε 37 σημεία του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Κάτω Αχαΐα. Τα ΑΣΙΔ αποτελούν βασικό πυλώνα ασφάλειας σε διασταυρώσεις σιδηροδρομικών γραμμών με οδικό δίκτυο, λειτουργώντας με αυτόματα ηχοφωτεινά σήματα και κινητούς φραγμούς.
Ωστόσο όπως παραδέχεται ο ΟΣΕ, ο εξοπλισμός παρακολούθησης, δηλαδή οι κάμερες και τα καταγραφικά, ο οποίος έχει τοποθετηθεί για την επιτήρηση της λειτουργίας των ΑΣΙΔ και την καταγραφή περιστατικών, βρίσκεται πλέον σε μεγάλο βαθμό εκτός λειτουργίας. Σύμφωνα με τεχνικές αναφορές, οι δυσλειτουργίες οφείλονται τόσο στη φυσική φθορά από τη μακροχρόνια χρήση, όσο και σε φαινόμενα κλοπών εξαρτημάτων. Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει οπτικοακουστικό υλικό σε κρίσιμες περιπτώσεις, δυσκολεύοντας την τεκμηρίωση ευθυνών και την παροχή στοιχείων στις αρχές.
Η τεχνική υπηρεσία του ΟΣΕ στην Πάτρα δηλώνει αδυναμία να εκτελέσει το έργο εσωτερικά, λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας, εξοπλισμού και προσωπικού. Για τον λόγο αυτό, ο εξωτερικός ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την πλήρη προμήθεια και εγκατάσταση 74 καμερών τύπου Bullet, ανάλυσης 5 MP με υπέρυθρη όραση και ήχο, 37 καταγραφικών συσκευών υψηλής ανάλυσης και αντίστοιχων σκληρών δίσκων 2 TB, καθώς και όλου του απαραίτητου εξοπλισμού σύνδεσης και στήριξης. Το σύνολο της τεχνικής υλοποίησης και των απαιτούμενων μέσων θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από τον ανάδοχο.
Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να βελτιώσει αισθητά την επιτήρηση των ΑΣΙΔ, να ενισχύσει την πρόληψη ατυχημάτων και να παρέχει αξιόπιστο υλικό σε περιπτώσεις διερεύνησης συμβάντων.
Σε αναμονή ο διαγωνισμός του ΟΣΕ για εγκατάσταση 100 νέων ΑΣΙΔ
Ωστόσο, η ανάγκη για ευρύτερο εκσυγχρονισμό των διαβάσεων και αξιοποίηση της ήδη εξαγγελθείσας χρηματοδότησης, παραμένει ένα ανοιχτό ζήτημα.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα οι μηχανοδηγοί κατήγγειλαν στη Βουλή πως παραμένει αναξιοποίητη η έκτακτη χρηματοδότηση που είχε εξαγγελθεί από το 2023, ύψους 7 εκατ. ευρώ για το 2024 και 18 εκατ. ευρώ για το 2025 (χωρίς ΦΠΑ), για συνολική αναβάθμιση του εξοπλισμού ισόπεδων διαβάσεων σε όλη τη χώρα. Παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις, «δεν έχει αλλάξει τίποτα», σημείωσαν, τονίζοντας τον επείγοντα χαρακτήρα των παρεμβάσεων σε ένα δίκτυο που καθημερινά διαχειρίζεται επιβατική και εμπορευματική κίνηση με αυξανόμενες απαιτήσεις ασφαλείας.
Αυτή τη στιγμή σε κατάσταση αναμονής βρίσκεται ο μεγάλος διαγωνισμός του ΟΣΕ για την προμήθεια και εγκατάσταση 100 νέων Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στα τμήματα γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη – Φλώρινα και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και της παροχής υπηρεσιών πλήρους συντήρησης και άρσης βλαβών, προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Η διαβούλευση των τευχών του διαγωνισμού είχε αναρτηθεί τον περασμένο Ιανουάριο, ενώ τον Απρίλιο δόθηκαν οι απαντήσεις στα σχόλια των ενδιαφερομένων.
Παράλληλα πριν λίγο καιρό ο ΟΣΕ προκήρυξε διαγωνισμό για την προμήθεια μπαρών ΑΣΙΔ με εκτιμώμενη αξία σύμβασης 253.208 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ . Η διάρκεια της σύμβασης ορίστηκε σε τρεις μήνες.