«Δεν υπάρχει –και μπορώ να το πω χιλιάδες φορές– κανένα πρόβλημα ασφάλειας στο Μετρό Θεσσαλονίκης». Η φράση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Νίκου Ταχιάου, ήρθε να βάλει τελεία –ή έστω άνω τελεία– στην κριτική που ακολούθησε την προχθεσινή πολύωρη διακοπή λειτουργίας του νέου μέσου σταθερής τροχιάς της πόλης.
Αναφερόμενος στο περιστατικό της Τετάρτης (25/6), σημείωσε ότι το ζήτημα αυτό «διογκώνεται πάρα πολύ, άσχημα και κατά σύστημα από γνωστούς διαστρεβλωτές των ζητημάτων, που για προσωπικούς ή πολιτικούς λόγους θέλουν να αποδυναμώσουν τη λειτουργία του Μετρό και τη σημασία της παράδοσης του έργου».
Σύμφωνα δε με τον κ. Ταχιάο, τα όποια μικροπροβλήματα είναι αναμενόμενα σε κάθε καινούργιο και πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα, διαβεβαιώνοντας πως «ό,τι εχετε δει ως πρόβλημα προκύπτει επειδή ακριβώς έχουν ενεργοπιηθεί όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας».
Το τεχνικό πρόβλημα και η προϊστορία
Η διακοπή των δρομολογίων, που ξεκίνησε λίγο μετά τις 5 το πρωί και διήρκεσε μέχρι τις 13:40, αποδόθηκε σε «μη προβλεπόμενη ένδειξη» στο αυτόματο σύστημα επιτήρησης των συρμών, η οποία εντοπίστηκε κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής λειτουργίας που προηγείται των κανονικών πρωινών δρομολογίων. Για την εταιρεία, η απόφαση αναστολής κρίθηκε απαραίτητη «με γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών».
Όλα αυτά θα είχαν ίσως περάσει πιο ανώδυνα αν δεν υπήρχε ήδη μια «συσσωρευμένη εμπειρία» από τεχνικά επεισόδια, πριν καλά-καλά συμπληρωθεί ένας χρόνος από την επίσημη έναρξη λειτουργίας.
Πριν από λίγες εβδομάδες, το Μετρό Θεσσαλονίκης έγινε viral –όχι για την ταχύτητα ή την άνεσή του, αλλά για ένα περιστατικό με δύο συρμούς που σταμάτησαν με διαφορά μόλις 20 μέτρων στη γραμμή, λόγω τεχνικής δυσλειτουργίας. Οι επιβάτες κατέβηκαν και συνέχισαν με τα πόδια, ενώ η εταιρεία έσπευσε να καθησυχάσει: Η απόσταση, είπε, ήταν «πλήρως σύμφωνη με τις προδιαγραφές λειτουργίας».
Στο ίδιο πνεύμα κινήθηκε και η χθεσινή παρέμβαση του υφυπουργού, ο οποίος τόνισε ότι οι «σκούπες» των πρωινών δοκιμαστικών δρομολογίων προβλέπονται από τη σύμβαση με την TUV, και ότι μικροπροβλήματα είναι αναμενόμενα σε κάθε καινούριο, πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα. Άλλωστε, όπως είπε και ο διευθυντής λειτουργίας του μετρό, Κάρλο Μπιάνκο –με εμπειρία από Μιλάνο και Κοπεγχάγη– τέτοιες αστοχίες δεν είναι ασυνήθιστες.
Όπως κι αν ερμηνευτεί, ένα είναι βέβαιο: Το μετρό λειτουργεί. Ή τουλάχιστον, όταν δεν λειτουργεί, αυτό γίνεται με ασφάλεια.