Τις διαδικασίες για την προκήρυξη διαγωνισμού του τριπλού κόμβου στον Σκαραμαγκά, η οποία αναμένεται να ανακοινωθεί μέσα στο φθινόπωρο, επιταχύνει το ΥΠΟΜΕ, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα.
Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Δήμας επανέλαβε ότι ο τριπλός κόμβος, σε συνδυασμό με την προγραμματισμένη αναβάθμιση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (ΔΠΛΑ), αποτελεί ένα κομβικό έργο με στόχο την αποσυμφόρηση του Κηφισού.
Οι δηλώσεις του υπουργού υπογραμμίζουν ότι η παρέμβαση αυτή είναι μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής. Όπως επισημάνθηκε, ενώ κάθε έργο οδικής υποδομής βελτιώνει τις κυκλοφοριακές συνθήκες, η κατασκευή νέων δρόμων δεν είναι η απόλυτη αντιμετώπιση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Για την οριστική αντιμετώπισή του, απαιτείται συνδυασμός παρεμβάσεων, μια πολιτική την οποία εφαρμόζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ο βασικός σχεδιασμός του έργου
Ο βασικός στόχος του έργου είναι η εκτροπή μεγάλου μέρους της κυκλοφορίας από τη Λεωφόρο Κηφισού, δίνοντας έμφαση στα βαρέα οχήματα.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό:
Το «ξεχασμένο» έργο
Υπενθυμίζεται ότι το έργο «ξύπνησε» από τον λήθαργο ετών τον περασμένο Ιανουάριο, όταν είχε παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου σε μία προσπάθεια να αντιμετωπιστεί σε ένα βαθμό και το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα που «ακινητοποιεί» καθημερινά τον Κηφισό. Ένας από τους στόχους είναι η αποσυμφόρηση της περιοχής της δυτικής Αττικής και της λεωφόρου Κηφισού, όπου καταγράφεται η κυκλοφορία περίπου 20.000 φορτηγών ημερησίως, καθώς μέσω της δημιουργίας εναλλακτικής διαδρομής από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια αναμένεται να μειωθεί αισθητά η πίεση στη λεωφόρο Κηφισού.
Το έργο αφορά την κατασκευή τριών ανισόπεδων κόμβων στην ευρύτερη περιοχή του Σκαραμαγκά και την ολοκλήρωση του ημιαδιανοιχθέντος τμήματος της περιφερειακής λεωφόρου Αιγάλεω για τη σύνδεσή της με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου στους δήμους Χαϊδαρίου και Ασπροπύργου.
Στο φυσικό αντικείμενο του έργου συνολικού μήκους 7,4 χιλιομέτρων, περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω, ο ανισόπεδος ημικόμβος Σκαραμαγκά για την σύνδεσή της με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, η αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Σχιστού, η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Ναυπηγείων, η αναδιαμόρφωση της Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου και της λεωφόρου μεταξύ των παραπάνω κόμβων και η κατασκευή του απαιτούμενου δικτύου συλλογής ομβρίων της περιοχής.
Επίσης έχουν συμπεριληφθεί και τρεις προαιρέσεις και συγκεκριμένα:
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται συνολικά σε 59 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου είχε αρχικά δρομολογηθεί το 1997, αλλά ύστερα από αρκετές περιπέτειες και παλινωδίες, εγκαταλείφθηκε οριστικά το 2003, αφήνοντας πίσω της ημιτελείς σήραγγες και ένα κόστος 22 εκατ. ευρώ για το Δημόσιο.
Στο πλαίσιο των προαιρέσεων του βασικού έργου προβλέπεται και η οδική σύνδεση με το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής, μήκους 2,3 χλμ., με παράλληλη αναβάθμιση των κόμβων προς τον ΧΥΤΑ και τη λεωφόρο ΝΑΤΟ, έργο που θα συμβάλει περαιτέρω στη μείωση της κυκλοφοριακής φόρτισης στον Κηφισό.
Τα αναμενόμενα οφέλη από την ολοκλήρωση του έργου, η οποία τοποθετείται χρονικά τρία χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης είναι:
Αναζήτηση λύσεων για το κυκλοφοριακό στην Αττική
Όπως έγραφε και προ ημρών το energodromio.gr, η πολιτεία προσπαθεί να δώσει λύσεις στα χρόνια κυκλοφοριακά της Αττικής. Οι μελέτες για τον κόμβο της Μεταμόρφωσης βρίσκονται σε εξέλιξη, κατόπιν εντολής του Υπουργείου και σε συνεργασία με τον ανάδοχο. Κομβικής σημασίας θεωρείται και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία αναμένεται να ενισχύσει ουσιαστικά τη λειτουργία της Αττικής Οδού που εδώ και ένα χρόνο βρίσκεται υπό τη διαχείριση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η Λεωφόρος Κύμης παραμένει έργο – κλειδί, αλλά η πρόοδός του έχει ανασταλεί λόγω της προσφυγής του δήμου Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Ακόμη κι αν λυθούν τα νομικά εμπόδια, η έλλειψη διαθέσιμων πόρων αποτελεί τον βασικότερο ανασταλτικό παράγοντα. Πάντως, προσωρινός μειοδότης έχει ήδη αναδειχθεί η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Aktor (πρώην Intrakat), γεγονός που δείχνει ότι το έργο εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα.