Εξελίξεις σε μια σειρά από έργα και διαγωνισμούς που συνδέονται με το μοντέλο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) αναμένουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ και ΜΕΤΚΑ. Πρόκειται για οδικά, κτηριακά projects, αλλά και υποδομές που σχετίζονται με μονάδες απορριμμάτων και αρδευτικά δίκτυα, συνολικού ύψους σχεδόν 4,5 δισ. ευρώ.
Κάποιοι από αυτούς τους διαγωνισμούς βρίσκονται σε φάση υποβολής προσφορών, άλλοι σε προσυμβατική περίοδο και αναμένονται υπογραφές, σε κάποιους βρισκόμαστε σε συγκεκριμένα στάδια (π.χ. ανταγωνιστικό διάλογο, εκδήλωσης ενδιαφέροντος), ενώ υπάρχουν και ορισμένα έργα που «σέρνονται» επί χρόνια.
Για παράδειγμα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Άβαξ και η κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις – Metlen «περιμένουν σήμα» από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να υποβάλουν οικονομικές προσφορές, καθώς έχει ολοκληρωθεί το στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου, σε δύο διαγωνισμούς για την υλοποίηση οδικών αξόνων, μέσω ΣΔΙΤ, στη Βόρεια Ελλάδα. Πρόκειται για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας», εκτιμώμενης αξίας 444,9 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), αλλά και τον «Κάθετο Άξονα Δράμα – Αμφίπολη/Παλαιοκώμη», εκτιμώμενης αξίας 248,5 εκατ. ευρώ.
Αργές διαδικασίες σε κτηριακά έργα
Περνώντας από οδικά έργα σε κτηριακά, στην παρούσα φάση υπάρχουν εκκρεμότητες σε μια σειρά από projects που συνδέονται με υλοποίηση φοιτητικών εστιών. Ενώ ήδη ο όμιλος Aktor έχει υπογράψει τη σύμβαση για τις νέες εστίες του Πανεπιστημίου Κρήτης (σχεδόν 200 εκατ. ευρώ), εκκρεμεί η ολοκλήρωση των διαδικασιών, άρα και η σχετική υπογραφή, για το ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών Θεσσαλίας (άνω των 100 εκατ. ευρώ). Θυμίζουμε επίσης ότι ο όμιλος ήταν ο μόνος που έδωσε προσφορά για τον αντίστοιχο διαγωνισμό του Δημοκρίτειο Θράκης (107 εκατ. ευρώ). Την ίδια ώρα, εδώ και μερικούς μήνες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, ΑΤΕΣΕ, Metlen και Άκτωρ Παραχωρήσεις – AKTOR, έχουν λάβει το «πράσινο φως» για συμμετοχή στον ανταγωνιστικό διάλογο στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την κατασκευή φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, δυναμικότητας 750 κλινών, σε τέσσερις πόλεις της περιοχής. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 105,34 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 84,95 εκατ. ευρώ).
Μένοντας σε κτηριακά έργα, ακόμη, κατά τα φαινόμενα, δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ούτε για το νέο κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, όπου η Aktor επίσης είχε δώσει (τη μοναδική) προσφορά στον διαγωνισμό, σε συνεργασία με τον όμιλο Redex (σύμβαση σχεδόν 140 εκατ. ευρώ). Το σχήμα ΕΚΤΕΡ -ΤΕΝΑ – ΕΡΕΤΒΟ έχει κερδίσει τον διαγωνισμό για τα πέντε αστυνομικά Μέγαρα σε Πάτρα, Λευκάδα, Καρδίτσα, Βέροια, Αλεξανδρούπολη, ενώ νεότερα αναμένονται και σε διαγωνισμούς ΣΔΙΤ για ανέγερση ή εκσυγχρονισμό Δικαστικών Μεγάρων σε Κεντρική Μακεδονία, Θεσσαλία και Κρήτη, συνολικού ύψους σχεδόν 300 εκατ. ευρώ, όπου επίσης καταγράφονται καθυστερήσεις. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πλέον Aktor, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Άβαξ, Metlen – ΑΤΕΣΕ, μόνοι τους ή σε συνεργασίες, θεωρητικά είχαν βρεθεί σε διάφορα διαγωνιστικά στάδια.
Μιας και ο λόγος για κτηριακά ΣΔΙΤ, και με τον σχετικό διαγωνισμό για το νέο Πρωτοδικείο και Εισαγγελία Αθηνών να έχει «παγώσει», ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες των Άβαξ – Ακτωρ Παραχωρήσεις και Metlen – Aktor είχαν από την αρχή του χρόνου κληθεί για συμμετοχή στο στάδιο ανταγωνιστικού διαλόγου στον διαγωνισμό για την υλοποίηση του νέου «Κυβερνητικό Πάρκου Ανδρέας Λεντάκης», μέσω ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας 421 εκατ. ευρώ, στον χώρο της πρώην ΠΥΡΚΑΛ. Θεωρητικά, μιας και υπήρξαν προσφυγές από τοπικό δήμο, αναμένεται και η συνέχιση του διαγωνισμού για την ανέγερση και λειτουργία ενός σύγχρονου σωφρονιστικού καταστήματος στον Ασπρόπυργο, μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Μπορεί από πέρυσι να ξεκίνησε ο ανταγωνιστικός διάλογος, ωστόσο, υπάρχουν εκκρεμότητες για το έργο με προϋπολογισμό 617,18 εκατ. ευρώ (άρα κοντά στα 765 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Για το έργο είχαν δείξει ενδιαφέρον οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Metlen.
Ανάδοχοι, αλλά και καθυστερήσεις σε αρδευτικά έργα
Στο μέτωπο των αρδευτικών δικτύων, ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος σε δύο ΣΔΙΤ σε Κρήτη και Ξάνθη (ποταμός Νέστος), συνολικής αξίας σχεδόν 300 εκατ. ευρώ, ενώ για τα αρδευτικά Υπέρειας Λάρισας – Ορφανών Καρδίτσας, ύψους 132 εκατ. ευρώ, ορίστηκε και επισήμως ανάδοχος το σχήμα Metlen – Μεσόγειος. Άρα, εκκρεμούν αντίστοιχες αποφάσεις για το Φράγμα Μιναγιώτικο ύψους 145 εκατ. ευρώ με ανάδοχο το σχήμα Μetlen – Aktor – Μεσόγειος και τα δίκτυα Ταυρωπού με 159,65 εκατ. ευρώ με ανάδοχο το σχήμα Άβαξ – Άκτωρ Παραχωρήσεις.
Εκκρεμότητες και καθυστερήσεις φαίνεται να υπάρχουν σε δύο ΣΔΙΤ ιδίου προφίλ (του υπουργείου Υποδομών, όχι όπως τα παραπάνω που ήταν του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης). Εδώ και περίπου δύο χρόνια οι κοινοπραξίες Aktor (τότε ως Intrakat) – Μυτιληναίος (πλέον Metlen) – Μεσόγειος, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χρ. Κωνσταντινίδης και Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ αναμένουν νεότερα για τα έργα εκτιμώμενης συνολικής αξίας συμβάσεων 500 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), σε Κρήτη (Ταυρωνίτη ποταμού, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 267,1 εκατ. ευρώ) και Θεσσαλία (Ενιπέα Φαρσάλων, εκτιμώμενης αξίας 230,07 εκατ. ευρώ).
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει επικρατήσει (σε σχήμα με την ΤΙΤΑΝ) στον διαγωνισμό για τη σύμβαση σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για το έργο υλοποίησης της «Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων Δυτικού Τομέα ΠΚΜ», εκτιμώμενης αξίας περίπου 202 εκατ. ευρώ, ενώ υπήρχαν, γενικότερα, διαδικασίες για έργα σε άλλες περιοχές (π.χ. Ρόδο, Κω, Κάλυμνο Αττική κ.α.).
Να προσθέσουμε, επίσης, ότι την 1η Αυγούστου, αν δεν αλλάξει κάτι, ορίστηκε η εκδήλωση ενδιαφέροντος στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την κατασκευή του Νέου Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα εκτιμώμενης αξίας 350,5 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.