Ελάχιστα και απολύτως πρόσκαιρα αποτελέσματα θα έχει η επιστροφή της οδού Βασιλίσσης Όλγας στην κυκλοφορία, σύμφωνα με δηλώσεις του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και Διευθυντή του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Πολιτικής, Γιώργου Γιαννή στο energodromio.gr.
Την ώρα που ο χαρακτήρας της κεντρικής αρτηρίας φαντάζει πιο αβέβαιος από ποτέ δεδομένου ότι έχει μετατραπεί σε …πεδίο μάχης μεταξύ του δήμου Αθηναίων και της κυβέρνησης μέσω της αντίδρασης τριών υπουργείων που έσπευσαν να απαντήσουν στην πρόθεση του δημάρχου Χάρη Δούκα για δημιουργία δύο οδεύσεων ήπιας κυκλοφορίας, προειδοποιώντας ότι δεν παράγει έννομα αποτελέσματα, ο συγκοινωνιολόγος κ. Γιαννής εμφανίζεται κάθετος υπογραμμίζοντας ότι και τα ελάχιστα οφέλη που ενδεχομένως θα προκύψουν από μία τέτοια κίνηση, θα εξανεμιστούν σε διάστημα λίγων μηνών.
«Γνωρίζω τη μελέτη που έχει στα χέρια της η δημοτική αρχή. Το συγκεκριμένο σημείο θα έχει συμφόρηση πάντα. Όταν το δεις στη μικροκλίμακα της στενής περιοχής, η κατάσταση ίσως εμφανίσει μικρή βελτίωση για τρεις μήνες. Θα μπορούσα να βάλω στοίχημα ότι αν επαναλαμβάναμε τις μετρήσεις σε έξι μήνες, θα υπήρχε συμφόρηση. Η Αθήνα είναι κορεσμένη έτσι κι αλλιώς. Δεν περιμένει την οδό Βασιλίσσης Όλγας και τα 500 μέτρα ούτε για να φτιάξει ούτε για να χαλάσει. Δεν καταργούμε έναν πεζόδρομο για 1,5 λεπτό που ίσως κερδίσουμε στα τρία φανάρια γύρω», υπογραμμίζει.
Τονίζει ότι «ήπια κυκλοφορία» δεν μπορεί να υπάρξει σε μία οδό, η οποία συνδέει δύο μεγάλες κεντρικές λεωφόρους, ενώ χαρακτηρίζει οπισθοδρόμηση την επανακυκλοφορία οχημάτων στην Βασιλίσσης Όλγας: «Κινούμαστε ενάντια σε ό,τι γίνεται σε όλη την Ευρώπη», τονίζει προσθέτοντας ότι η δημοτική αρχή θα έπρεπε να βελτιώσει το μέτρο, όχι να το καταργήσει.
«Κανονικά ένας καινούριος δήμαρχος θα πρέπει να προχωρήσει ένα βήμα παραπάνω, να κάνει κάτι καλύτερο για τους πεζούς σε ένα έργο που παρέλαβε», σημειώνει υπενθυμίζοντας τη ζοφερή κυκλοφοριακή εικόνα της πρωτεύουσας. Όπως λέει, οι μετρήσεις καταδεικνύουν αύξηση της κυκλοφορίας στην πόλη από 11% – 13% από το 2021 μέχρι σήμερα με προοπτική διπλασιασμού των χρόνων διαδρομής στην πρωτεύουσα μέχρι το 2030.
Αποκλειστικά πεζόδρομος δίχως τη διέλευση τραμ
Ο καθηγητής του ΕΜΠ μάλιστα υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη οδός θα έπρεπε να είναι αποκλειστικός πεζόδρομος, χωρίς κυκλοφορία και των ΜΜΜ, ενώ δεν διστάζει να επαναλάβει για ακόμα μία φορά την άποψή του ότι στο σημείο δεν θα έπρεπε να είχε θέση ούτε το τραμ, η χάραξη του οποίου έγινε, σύμφωνα με τον ίδιο, βιαστικά ενόψει της Ολυμπιάδας του 2004 και «πατάει» ακριβώς πάνω σε αυτήν του μετρό.
«Από το Σύνταγμα στον Νέο Κόσμο δεν έχει λόγο ύπαρξης το τραμ. Ακριβώς η ίδια διαδρομή διανύεται υπόγεια από το μετρό σε μόλις τέσσερα λεπτά», τονίζει. Συμπληρώνει ότι με τις σκέψεις για απομάκρυνση και των τρόλεϊ, τα οποία είχε επιμείνει στο παρελθόν ο ΟΑΣΑ να εξακολουθήσουν να διέρχονται από εκεί, η οδός Βασιλίσσης Όλγας θα μπορούσε να πεζοδρομηθεί χωρίς εξαιρέσεις.
Συνεχίζοντας τη σκέψη του ο κ. Γιαννής επισημαίνει ότι το τραμ πρέπει να απομακρυνθεί και από τη λεωφόρο Καλλιρόης: «Στη μέση της οδού μπορεί να γίνει πεζόδρομος, ενώ η απομάκρυνση του τραμ θα φέρει διαπλάτυνση στα πεζοδρόμια και της οδού Αμαλίας».
Στην ερώτηση για τις ήδη υφιστάμενες εξαιρέσεις, της εισόδου οχημάτων στην οδό Βασιλίσσης Όλγας που κατευθύνονται στο Ζάππειο και στον Όμιλο Αντισφαίρισης, τις οποίες έχει ήδη στηλιτεύσει ο κ. Δούκας, σημειώνοντας ότι το έργο του προκατόχου του, Κώστα Μπακογιάννη, προέβλεπε μόνο την «εξυπηρέτηση φίλων», ο κ. Γιαννής απαντά ότι και αυτές πρέπει τουλάχιστον να επανεξεταστούν.
«Δεν πρέπει να υπάρχουν εξαιρέσεις. Το Ζάππειο μπορεί να εξυπηρετηθεί άνετα από την πίσω πλευρά, ενώ η κυκλοφορία για τον Όμιλο Αντισφαίρισης είναι ήδη μηδαμινή και εντάσσεται στη σχετική κίνηση οχημάτων που προβλέπεται σε όλους τους πεζοδρόμους για παράδειγμα είτε των κατοίκων της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, είτε των επαγγελματιών της Ερμού. Όταν υπάρχουν εξαιρέσεις πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε. Η απάντηση στις εξαιρέσεις δεν είναι να βάλουμε μέσα όλα τα οχήματα», εξηγεί.
Όσο για τους κατοίκους των γύρω περιοχών, όπως το Παγκράτι και τις διαμαρτυρίες τους για την πεζοδρόμηση της οδού, ο καθηγητής τονίζει ότι αυτές αφορούν κυρίως την επιθυμία τους να κατευθύνονται στη λεωφόρου Συγγρού όταν κατεβαίνουν από την Βασιλέως Κωνσταντίνου: «Όμως κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται ούτε από τις ρυθμίσεις που ανακοινώθηκαν από τον δήμο», αναφέρει προσθέτοντας ότι η περιοχή γύρω από τη Βασιλίσσης Όλγας είναι από τις λίγες που εξυπηρετούνται άρτια από το δίκτυο της αστικής συγκοινωνίας καθώς υπάρχουν επτά σταθμοί μετρό και 56 λεωφορειακές γραμμές.
Αναταράξεις για το μέλλον της οδού
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του σχεδίου του δημάρχου Αθηναίων, το οποίο είχε ανακοινώσει ήδη από την προεκλογική περίοδο, η οδός Βασιλίσσης Όλγας θα δινόταν ύστερα από πέντε χρόνια εργασιών σταδιακά στην κυκλοφορία με δύο οδεύσεις ήπιας κυκλοφορίας με στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά 25% και των ακινητοποιημένων οχημάτων κατά 30%.
Η μία όδευση από την οδό Βασιλέως Κωνσταντίνου θα στρίβει δεξιά στην Αμαλίας και η δεύτερη από την Αμαλίας θα στρίβει δεξιά στην Αρδηττού με κίνηση του τρόλεϊ και του τραμ.
Ωστόσο τα τρία συναρμόδια υπουργεία Υποδομών – Μεταφορών, Περιβάλλοντος – Ενέργειας και Πολιτισμού επιχείρησαν να βάλουν «πάγο» σε αυτές τις εξαγγελίες, ξεκαθαρίζοντας σε κοινή τους ανακοίνωση ότι οποιαδήποτε αλλαγή στον εγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας της οδού απαιτεί νέες αποφάσεις των αρμόδιων υπηρεσιών και προσθέτοντας ότι οι ανακοινώσεις του δήμου «δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα».
Άμεση ήταν η απάντηση του κ. Δούκα, ο οποίος αφού κατηγόρησε τις ηγεσίες των υπουργείων ότι «παριστάνουν τους «θεματοφύλακες του νόμου» για να μπλοκάρουν τον Δήμο Αθηναίων», τη στιγμή που δεν είχαν μιλήσει την περίοδο όπου «ο κ. Μπακογιάννης σχεδίασε τη μετατροπή της οδού σε «privé» δρόμο για τους χρήστες του γηπέδου τένις στην περιοχή και για τους θαμώνες του καφέ του Ζαππείου», ξεκαθάρισε ότι ο δήμος δεν πρόκειται να κάνει ούτε βήμα πίσω στον σχεδιασμό του.