Ψηφίστηκε χθες το βράδυ (10/12) κατά πλειοψηφία το νομοσχέδιο που αφορά στην Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης Υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και Τριών Καθέτων Οδικών Αξόνων, την Αττική Οδό και το αεροδρόμιο Καστελίου.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας και ο υφυπουργός, Νίκος Ταχιάος, υπογράμμισαν τα οφέλη που θα προκύψουν από τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού: «Καλούμαστε να κυρώσουμε μία από τις σημαντικότερες συμβάσεις παραχώρησης των τελευταίων ετών, ανοίγοντας έναν κύκλο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης της Εγνατίας Οδού», τόνισε ο κ. Δήμας, επισημαίνοντας πως το ζητούμενο δεν είναι απλώς να εκπληρώσουμε μια μνημονιακή υποχρέωση που εκκρεμεί από το 2011, αλλά να διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μια κρίσιμη εθνική υποδομή.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε τόσο στο άμεσο δημοσιονομικό όφελος όσο και στις πρόνοιες για τη συντήρηση και αναβάθμιση του οδικού άξονα, με βάση τη σχετική σύμβαση.
Όπως είπε, η αμοιβή που θα κληθεί να καταβάλει ο παραχωρησιούχος ανέρχεται στο ποσό, περίπου, των 1,3 δισ. ευρώ, το οποίο προορίζεται για την απομείωση του δημόσιου χρέους.
Επιπροσθέτως, όπως συμπλήρωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο παραχωρησιούχος καλείται να διασφαλίσει:
Επιπλέον, αποτελεί κεντρική υποχρέωση του Παραχωρησιούχου η δρομολόγηση όλων των μελετητικών και κατασκευαστικών ενεργειών για την αναβάθμιση των Σηράγγων της Εγνατίας Οδού, στο πλαίσιο της πλέον αυξημένης τεχνικής κατηγορίας, όπου λειτουργούν και εφαρμόζονται προηγμένες τεχνικές προδιαγραφές, για την ασφαλή κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένης μάλιστα και της κίνησης επικίνδυνων φορτίων.
«Στον πυρήνα του νομοσχεδίου αντανακλάται η μεταρρυθμιστική κυβερνητική στρατηγική στον τομέα των παραχωρήσεων. Μια στρατηγική που επιδιώκει όχι μόνο την αποδοτική διαχείριση και αναβάθμιση των εθνικών υποδομών, αλλά κυρίως τη διασφάλιση υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, σύμφωνα με τα σύγχρονα και διεθνή πρότυπα», τόνισε ο κ. Δήμας.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι το νομοσχέδιο αποτελεί μια θεσμική επιλογή που ενισχύει την εθνική οικονομία, προάγει την ασφάλεια και λειτουργικότητα των υποδομών μας και αποτυπώνει στην πράξη μια προσέγγιση που δεν περιορίζεται στη διαχείριση του παρόντος, αλλά επενδύει με συνέπεια στο μέλλον.
Κατά την ομιλία του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, τόνισε ότι όσοι προερχόμαστε από τη Βόρεια Ελλάδα γνωρίζουμε τι είναι η Εγνατία Οδός: Είναι ένας δρόμος ο οποίος ολοκληρώθηκε στα τέλη της πρώτης δεκαετίας του αιώνα. Έχουν περάσει 15, ακόμη και 20 χρόνια από την κατασκευή πολλών τμημάτων της. Πρόκειται για ένα έργο που αναπτύχθηκε τμηματικά και ενσωμάτωσε υποδομές – σήραγγες, γέφυρες – οι οποίες είχαν χτιστεί ήδη από τη δεκαετία του 1980. Είναι,
«Αυτό δεν είναι θεωρητικό ζήτημα· αφορά την ασφάλεια των μετακινήσεων και το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρει ο δρόμος» προσέθεσε και έθεσε προς το Σώμα το ερώτημα: «Μπορεί να τα καλύψει αυτά το Δημόσιο; Μπορεί να τα καλύψει η ίδια η Εγνατία Οδός;».
«Ας μιλήσουμε χωρίς ιδεολογικές παρωπίδες» κάλεσε και τόνισε ότι η ετήσια συντήρηση που απαιτεί η Εγνατία Οδός – 65 έως 70 εκατ. ευρώ – δεν μπορεί να καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων καθώς υπάρχει πλαφόν δαπανών, όπως υπάρχει σε όλα τα υπουργεία.
«Υπάρχουν βέβαια τα διόδια όμως τα έσοδα των διοδίων υποχρεωτικά μεταφέρονται στον τακτικό προϋπολογισμό. Δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν ούτε καν τα λειτουργικά έξοδα της Εγνατίας Οδού, πόσο μάλλον τις βαριές συντηρήσεις» συνέχισε ο αρμόδιος υφυπουργός και συμπλήρωσε ότι «Αυτό, είναι ο πυρήνας της απόφασης: Το έργο πρέπει να το αναλάβει παραχωρησιούχος, ώστε να μπορούν να εξασφαλιστούν τα επίπεδα ποιότητας και ασφάλειας που χρειάζεται ο δρόμος».
Σχετικώς με τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ και τον ρόλο του παραχωρησιούχου, ο κ. Ταχιάος είπε ότι ο διαγωνισμός έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ, και η λογική του είναι ξεκάθαρη:
«Είναι ένας δρόμος που εξυπηρετεί κυρίως μεταφορές εμπορευμάτων από το ένα άκρο της χώρας στο άλλο. Οι τοπικές μετακινήσεις – στις μεγάλες πόλεις της Μακεδονίας, της Ηπείρου και της Θράκης – καλύπτονται με αναλογικά διόδια. Τα φορτηγά που διανύουν όλο το μήκος, θα πληρώνουν διόδια όπως συμβαίνει σε κάθε παραχώρηση σε όλη την Ευρώπη».
Για το Καστέλι και το ζήτημα του Λόφου Παπούρα, επισήμανε ότι αντιλαμβάνεται τη σημασία των ευρημάτων στον Λόφο Παπούρα και ενημέρωσε ότι με την καθοδήγηση του υπουργείου Πολιτισμού έγινε μελέτη η οποία διασφαλίζει αισθητικό σεβασμό στο Μνημείο, τηρεί την απόσταση των 100 μέτρων, προβλέπει ραντάρ στα 30 μέτρα – σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα – που κρατά το σήμα του 10 μέτρα πάνω από το μνημείο.
«Τίποτα δεν θα προχωρήσει εάν δεν εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Και, σε κάθε περίπτωση, η νομιμότητα της πράξης θα κριθεί στις 4 Φεβρουαρίου από το Συμβούλιο της Επικρατείας», υπογράμμισε.
Υπενθυμίζεται ότι η Σύμβαση Παραχώρησης της Εγνατίας Οδού υπεγράφη τον Μάρτιο του 2024, με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Project, η οποία αναλαμβάνει παραχωρησιούχος του οδικού άξονα για χρονικό ορίζοντα 35 ετών.
Στο φυσικό αντικείμενο του Έργου εμπίπτουν:
Όσον αφορά στα διόδια τέλη, διασφαλίζεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, που προβλέπει ένα ευρύ πλαίσιο απαλλαγών για τοπικές μετακινήσεις στην Εγνατία Οδό, για τους πολίτες οι οποίοι κατοικούν σε οικισμούς και περιοχές, όμορες του εν λόγω οδικού δικτύου.
Οι απαλλαγές αυτές προβλέπεται πως με εντολή του Δημοσίου, μπορούν να διατηρηθούν για δύο ακόμα έτη από την Έναρξη της Παραχώρησης, με δυνατότητα επέκτασης του μέτρου για ένα ακόμα έτος, κατόπιν συμφωνίας με τον Παραχωρησιούχο.
Στο Άρθρο 12 λαμβάνεται μέριμνα για το προσωπικό, στο οποίο παρέχεται η δυνατότητα μετακίνησης των εργαζομένων της κρατικής εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε., στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ή σε εποπτευόμενους φορείς αυτού, σε κενή οργανική θέση, διαφορετικά ακόμα και σε προσωποπαγή θέση.
Στόχος είναι, αφενός να συνεχιστεί απρόσκοπτα η εργασιακή τους κατάσταση και αφετέρου να καλυφθούν ανάγκες, που υφίστανται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ή σε εποπτευόμενους αυτού φορείς.
Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται επίσης:
Σημειώνεται ότι οι πάροχοι των αντίστοιχων υπηρεσιών θα πρέπει να έχουν συμμορφωθεί με τον Οικείο Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης του νέου Αεροδρομίου, ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα και ασφάλεια των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Περισσότερες ειδήσεις
Δήμας: Το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών των τελευταίων ετών
Χρ. Δήμας: «Τρέχουν» τα μεγάλα έργα στη Βόρεια Ελλάδα – Το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα