MENU

Μάστιγα οι δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο – Ο ΟΣΕ σηκώνει τσιμεντένια τοιχία για προστασία των υποδομών

Το έργο που σε πρώτη φάση θα υλοποιηθεί σε Θήβα, Θριάσιο και Ζευγολατιό, θα κοστίσει 4,5 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό του Οργανισμού και θα ολοκληρωθεί έως το 2027

Συνεχίζονται τα σοβαρά περιστατικά δολιοφθοράς στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, προκαλώντας όχι μόνο λειτουργικές δυσκολίες αλλά και έντονο προβληματισμό για την ασφάλεια της κυκλοφορίας και των επιβατών. Το πιο πρόσφατο συμβάν σημειώθηκε το πρωί της Κυριακής στις 05:45, όταν παρουσιάστηκε τεχνικό πρόβλημα στο τηλεδιοικούμενο τμήμα μεταξύ του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θήβας και του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δαύλειας.

Η βλάβη είχε ως αποτέλεσμα τη διακοπή επικοινωνίας, την απώλεια απεικόνισης και την αδυναμία χειρισμών στους ενδιάμεσους σταθμούς, προκαλώντας αναστάτωση στη διαχείριση της κυκλοφορίας. Άμεσα ειδοποιήθηκαν τα συνεργεία της αναδόχου εταιρείας για την αποκατάσταση της ζημιάς, ενώ το προσωπικό κυκλοφορίας προέβη σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας.

Η βλάβη αποκαταστάθηκε τελικά 18 ώρες αργότερα, χωρίς να διακοπεί η κυκλοφορία, η οποία διεξήχθη με αυστηρή τήρηση των κανόνων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, όπως διευκρινίζει ο ΟΣΕ.

Ωστόσο, η αυτοψία που πραγματοποιήθηκε από τεχνικό κλιμάκιο στο σημείο της βλάβης αποκάλυψε πως δεν επρόκειτο για τεχνική αστοχία καθώς οι οπτικές ίνες είχαν κοπεί με ψαλίδι, κάτι που τεκμηριώνεται και από το φωτογραφικό υλικό που έχει ήδη παραδοθεί στην Ελληνική Αστυνομία. Πρόκειται για σαφή ενέργεια δολιοφθοράς, σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση του Οργανισμού.

Το πρόσφατο συμβάν μάλιστα δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του ΟΣΕ, το οκτάμηνο του έτους καταγράφηκαν φθορές εξαιτίας πυρκαγιάς σε 163 περιστατικά, ενώ η δεύτερη κατηγορία βλαβών είναι οι δολιοφθορές με 94 συμβάντα από την αρχή του 2025.

Η συχνότητα των συμβάντων κορυφώθηκε τον Ιούλιο με 74 καταγεγραμμένα περιστατικά, ενώ τον Αύγουστο μειώθηκε στα 48. Ιδιαίτερα υψηλή είναι η καταγραφή στη Θήβα (82 συμβάντα) και στο Θριάσιο (80 συμβάντα), με τις πυρκαγιές να καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στα αίτια (16), ακολουθούμενες από βανδαλισμούς και δολιοφθορές (11).

Έργα για την προστασία και ασφάλεια του δικτύου και των υποδομών

Τα στοιχεία αυτά σκιαγραφούν τη δύσκολη πραγματικότητα που αντιμετωπίζει καθημερινά το δίκτυο του ΟΣΕ, αναδεικνύοντας την ανάγκη για άμεσες και στοχευμένες παρεμβάσεις.

Απαντώντας στις επαναλαμβανόμενες δολιοφθορές, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕ είχε εγκρίνει τον περασμένο Μάιο τη δημιουργία τσιμεντένιων τειχών περιτοίχισης σε τρεις επιλεγμένες θέσεις του σιδηροδρομικού διαδρόμου, όπως είχε αναφέρει σε ρεπορτάζ του το energodromio.gr:

  • Παραπλεύρως της γραμμής ανόδου στη Θήβα, σε δύο σημεία συνολικού μήκους 374 μέτρων.
  • Στα ανατολικά του Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου, δυτικά του ρέματος Γιαννούλας, σε μήκος 2.900 μέτρων.
  • Σε γειτνίαση με τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Ζευγολατιού, συνολικού μήκους 2.200 μέτρων.

Το έργο, κόστους 4,5 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΟΣΕ και θα ολοκληρωθεί σε βάθος διετίας, έως το 2027. Η κατασκευή θα γίνει με προκατασκευασμένα στοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος, τα οποία επιτρέπουν γρήγορη τοποθέτηση και ευκολία στην αποκατάσταση φθορών.

Η ανάγκη για τέτοιου είδους παρεμβάσεις τεκμηριώνεται στο έγγραφο της Διεύθυνσης Συντήρησης Γραμμής του ΟΣΕ, όπου επισημαίνεται πως στις παραπάνω περιοχές η περίφραξη έχει βανδαλιστεί ή αφαιρεθεί, με αποτέλεσμα ο σιδηροδρομικός διάδρομος να μετατρέπεται σε χώρο συγκέντρωσης απορριμμάτων από παρακείμενους καταυλισμούς Ρομά. Επιπλέον, παρατηρούνται παράνομες διελεύσεις ατόμων και συχνή ρίψη αντικειμένων σε διερχόμενα τρένα, γεγονός που θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ασφάλεια της κυκλοφορίας.

Όπως υπογραμμίζεται στο σχετικό έγγραφο, οι εργολαβίες για την περίφραξη δεν θα εκτελεστούν από το τμήμα Συντήρησης Γραμμής του ΟΣΕ, το οποίο έχει αποδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια λόγω συνταξιοδοτήσεων και έλλειψης προσωπικού. Η απασχόληση του υφιστάμενου προσωπικού περιορίζεται κυρίως στην επιθεώρηση γραμμών και την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών ασφαλείας, καθιστώντας αναγκαία την ανάθεση των εργασιών σε ιδιωτικές εταιρείες.

Παράλληλα, ο ΟΣΕ ενισχύει την ασφάλεια με δίκτυο drones για επιτήρηση, αλλά και για στενότερη συνεργασία με την αστυνομία, με στόχο τη συστηματικότερη φύλαξη και την πρόληψη νέων περιστατικών.

Σχετικά Άρθρα