Τα Υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών ανακοινώνουν την έναρξη του έργου ανάπτυξης του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης, συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μεταφορές» του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Η σχετική πρόσκληση εκδόθηκε με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, σε συνεργασία με τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη.
Στο πλαίσιο αυτής της πρόσκλησης προβλέπεται η ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης με αξιοποίηση της υφιστάμενης υποδομής και την κατασκευή όλων των απαραίτητων έργων (νέες αποβάθρες, στέγαστρα, πεζογέφυρες, Η/Μ εγκαταστάσεις, χώροι στάθμευσης και έργα πρόσβασης), καθώς και την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.
Το νέο δίκτυο θα περιλαμβάνει επτά Σιδηροδρομικές Στάσεις: Σίνδου, Αγχιάλου, Διαβατών, Κορδελιού, Επτανήσου, Μενεμένης και Νέου Σ.Σ. Θεσσαλονίκης. Θα αναπτυχθεί σε δύο κλάδους από τα δυτικά (προς Σίνδο και προς Αγχίαλο – Διαβατά) και έναν ενιαίο κλάδο προς τα ανατολικά, έως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης.
Δικαιούχος του έργου είναι οι ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΕΛΛΑΔΑΣ Μ.Α.Ε., με στόχο την ανάπτυξη και αναβάθμιση του υπεραστικού και προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου σε περιφερειακό επίπεδο, διασφαλίζοντας ένα ασφαλές, συνεκτικό και διαλειτουργικό σύστημα μεταφορών υψηλής ποιότητας για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή.
Τι έγραφε το energodromio.gr στις 29/8
Στην τελική ευθεία για την ενεργοποίηση των διαδικασιών υλοποίησης εισέρχεται το έργο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης, με ορίζοντα έναρξης των εργασιών το πρώτο εξάμηνο του 2026 και εκτιμώμενη ολοκλήρωση το 2028. Πρόκειται για ένα σύνθετο έργο, το οποίο παραμένει σε διαγωνιστική διαδικασία από το τέλος του 2021, με τη μορφή του ανταγωνιστικού διαλόγου. Το έργο έχει επανειλημμένως επιβεβαιωθεί ως αναπτυξιακή προτεραιότητα για την πόλη, με τις σχετικές εξαγγελίες να επαναλαμβάνονται και την Πέμπτη (28/8) κατά την παρουσίαση των υποδομών που δρομολογούνται για τη Θεσσαλονίκη, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Η επανεκκίνηση του διαγωνισμού αναμένεται τον Οκτώβριο του 2025, με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους προεπιλεγέντες συμμετέχοντες, ενώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 προβλέπεται η ανάδειξη του αναδόχου και η έναρξη κατασκευής. Το έργο προχωρά με χρηματοδότηση μέσω του ΕΣΠΑ και αφορά, στο πλαίσιο ενιαίας εργολαβίας ύψους 66,34 εκατ. ευρώ, τόσο τον Δυτικό Προαστιακό όσο και τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, με το δεύτερο σκέλος να έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030.
Η προαστιακή γραμμή, η οποία θα χρησιμοποιεί το υφιστάμενο δίκτυο του ΟΣΕ, θα συνδέει τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης με τη Σίνδο δίχως ενδιάμεσες στάσεις, με δρομολόγια ανά 30 λεπτά. Σύμφωνα με δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, έως την άνοιξη του 2026 θα έχουν ξεκινήσει δρομολόγια και προς την Αγχίαλο, ενώ θα ζητηθεί από τον μελλοντικό ανάδοχο να παραδίδει σταθμούς τμηματικά, ώστε να εξυπηρετείται το κοινό σε όσο το δυνατόν πιο σύντομο χρονικό διάστημα.
Σε κάθε περίπτωση, η υλοποίηση του έργου απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό. Έως σήμερα η διαδικασία διαλόγου με τους υποψήφιους αναδόχους προχώρησε με σημαντικές καθυστερήσεις που φτάνουν την τριετία.