Με μία προσωρινή λύση για το ζήτημα της σύνδεσής του με την πόλη της Αμαλιάδας και πρακτικά άλυτο το θέμα της σύνδεσής του με άλλες κομβικές περιοχές της ευρύτερης περιοχής, αναμένεται να παραδοθεί στις 31 Ιουλίου το πρώτο και μεγαλύτερο τμήμα του πολυαναμενόμενου οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.
Μιλώντας στη Βουλή, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος ανακοίνωσε ότι η προσωρινή σύνδεση της Αμαλιάδας με τον οδικό άξονα θα γίνει μέσω της επαρχιακής οδού Γεράκι – Αμαλιάδα, ενόψει της παράδοσης του τμήματος Αλισσός – Πύργος στα τέλη Ιουλίου. Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι πρόκειται για μία λύση περιορισμένης λειτουργικότητας, μέχρι την ολοκλήρωση της ανατολικής εισόδου και της προαίρεσης των περίπου 800 μέτρων, η οποία, σύμφωνα με το υπουργείο, θα προχωρήσει τελικά χωρίς αστερίσκους με στόχο να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Φεβρουαρίου 2026.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια σημαντική μεταβολή της στάσης του υπουργείου Υποδομών, καθώς μέχρι πρότινος – με βάση την υπουργική απόφαση της 27ης Μαρτίου 2025 – η κατασκευή της ανατολικής εισόδου της Αμαλιάδας είχε συνδεθεί και προϋπέθετε την ολοκλήρωση του περιμετρικού δρόμου από τον Δήμο Ήλιδας. Ωστόσο αυτήν την εβδομάδα ο κ. Ταχιάος ανακοίνωσε πως η κατασκευή της εισόδου ξεκινά άμεσα, ανεξαρτήτως της πορείας του περιμετρικού.
Παρά τη θετική αυτή εξέλιξη, όμως, η κατασκευή του περιμετρικού δρόμου συνεχίζει να παραμένει στον «αέρα», καθώς, όπως επιβεβαιώθηκε, δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαιτούμενοι πόροι για τις απαλλοτριώσεις. Ο υφυπουργός επεσήμανε ότι η αρμοδιότητα για τέτοιου είδους έργα ανήκει στους δήμους και τις Περιφέρειες, ενώ αναρωτήθηκε πως δημοπρατείται ένα έργο «χωρίς να υπάρχει ορατή χρηματοδότηση».
Διαβεβαίωσε, πάντως, ότι η κυβέρνηση αναζητά τους πόρους προκειμένου να προχωρήσει το έργο της περιμετρικής: «Από τις συζητήσεις που έχω κάνει με τους τους αρμόδιους Υπουργούς, σας διαβεβαιώνω γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να διασφαλιστούν οι πόροι στον Δήμο Αμαλιάδας, ώστε να προχωρήσει και η περιμετρική οδός γιατί καταλαβαίνουμε πάρα πολύ καλά πόσο αναγκαία είναι για τη λειτουργία της πόλης», ανέφερε. Προσέθεσε, ωστόσο, ότι «βεβαίως δεν είναι καθόλου ορατό ότι αυτό θα μπορέσει με κάποιο τρόπο να προλάβει τη λειτουργία της οδού μεταξύ Πάτρας και Πύργου. Είναι σαφές ότι δεν πρόκειται να συνοδεύσει την παράδοση. Όταν κατασκευαστεί η περιμετρική όμως, θα υπάρχουν όλες εκείνες οι λύσεις, ώστε να υπάρχει άμεση σύνδεση της περιμετρικής με τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος».
Μ. Κατρίνης: Προβληματική η λειτουργικότητα του έργου ελλείψει συνδέσεων
Το θέμα των συνδέσεων του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου με τη δεύτερη πόλη της Ηλείας, την Αμαλιάδα, αλλά και άλλες κομβικές περιοχές του νομού, όπως η Γαστούνη, η Ανδραβίδα αλλά και το λιμάνι της Κυλλήνης, έφερε στη Βουλή με επίκαιρη ερώτηση ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης. Όπως υπογράμμισε, η έλλειψη αυτών των συνδέσεων καθιστά εξαιρετικά προβληματική τη λειτουργικότητα του έργου, ειδικά ενόψει της θερινής περιόδου, κατά την οποία αναμένονται εκατοντάδες χιλιάδες διελεύσεις οχημάτων από και προς την Ηλεία.
Ο κ. Κατρίνης εστίασε ιδιαίτερα στην περίπτωση της ανατολικής εισόδου της Αμαλιάδας, ενός έργου που συνδέεται άμεσα με την ασφάλεια και την αποσυμφόρηση της πόλης. Αν και το έργο της περιμετρικής οδού έχει ήδη δημοπρατηθεί από το 2022 με προϋπολογισμό 3,07 εκατ. ευρώ, παραμένει σε πολύ πρώιμο στάδιο, καθώς δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητοι πόροι για την αποζημίωση των απαλλοτριώσεων και την απομάκρυνση του υφιστάμενου δικτύου ηλεκτροδότησης. Αυτό το χρηματοδοτικό κενό καθυστερεί την έναρξη των εργασιών, παρά το γεγονός ότι η κύρια χρηματοδότηση για το έργο έχει διασφαλιστεί.
Τόνισε, πάντως, και τον προβληματισμό της τοπικής κοινωνίας και αγοράς για το ζήτημα της προσέγγισης του λιμανιού της Κυλήνης, το οποίο αναμένεται να δεχθεί πάνω από 340.000 διελεύσεις ΙΧ οχημάτων μέσα στο καλοκαίρι, 60.000 φορτηγά και 10.000 λεωφορεία, ενώ η πρόσβαση σε αυτό εξακολουθεί να γίνεται μέσω παλαιού και περιορισμένης χωρητικότητας οδικού δικτύου.
Στις 31 Ιουλίου η πρώτη κορδέλα
Στο μεταξύ, το Υπουργείο Υποδομών προχώρησε και σε ανακοινώσεις αναφορικά με την πρόοδο του κύριου έργου. Ο αρμόδιος Υπουργός Χρίστος Δήμας, κατά την αυτοψία που πραγματοποίησε μαζί με τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλο χθες Τετάρτη (25/6), δήλωσε ότι το έργο έχει φτάσει στο 85% της ολοκλήρωσής του και ότι τα πρώτα 65 χιλιόμετρα – από τον Αλισσό έως τον Πύργο – θα παραδοθούν στην κυκλοφορία στα τέλη Ιουλίου. Τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα μέχρι την Πάτρα αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τον Νοέμβριο του 2025. Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο είχε προχωρήσει και στην καταβολή επιπλέον 27 εκατομμυρίων ευρώ, για να υπάρχει μία τρίμηνη επίσπευση του έργου από τους αναδόχους.
Στο πλαίσιο του έργου, υλοποιούνται επίσης 14 σημαντικές αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις, καθώς και εργασίες στο παράπλευρο οδικό δίκτυο. Ο Υπουργός εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πορεία του έργου, δίνοντας έμφαση στην οδική ασφάλεια, ειδικά για μια περιοχή με βαρύ ιστορικό τροχαίων δυστυχημάτων.
Ο πρόεδρος της «Ολυμπίας Οδού» Παναγιώτης Παπανικόλας, από την πλευρά του, τόνισε ότι η κατασκευή προχωρά βάσει χρονοδιαγράμματος, σημειώνοντας πως η συνεργασία με τις εταιρείες ΤΕΡΝΑ, Άβαξ και Aktor αποδίδει, ενώ ευχαρίστησε τους οδηγούς για την υπομονή τους, ιδίως στα πρώτα χιλιόμετρα από το Μιντιλόγλι μέχρι την Κάτω Αχαΐα