MENU

Μελέτη για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Αιγίου με τη γραμμή υψηλών ταχυτήτων Κορίνθου – Πατρών ξεκινά ο ΟΣΕ

Η διασύνδεση αναμένεται να βελτιώσει την εμπορευματική κυκλοφορία, να μειώσει το κόστος μεταφοράς και να συμβάλει στη βιώσιμη ανάπτυξη των σιδηροδρομικών υποδομών

Σε ένα ακόμα βήμα που στόχο έχει την ενίσχυση της εμπορευματικής δραστηριότητας και τη βελτίωση της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας προχωρά ο ΟΣΕ, ο οποίος ενέκρινε το πρωτογενές αίτημα για την ανάθεση του έργου διερεύνησης της εφικτότητας σύνδεσης του εμπορευματικού λιμένα του Αιγίου με τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων Κορίνθου – Πατρών.

Η εν λόγω πρωτοβουλία αναμένεται να επιφέρει σημαντικά οφέλη για τη μεταφορική αλυσίδα της Δυτικής Ελλάδας, διευκολύνοντας τη διασύνδεση του λιμένα Αιγίου με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Σύμφωνα με την εισήγηση της Διεύθυνσης Συντήρησης Γραμμής του ΟΣΕ, το σχέδιο αφορά τη μελέτη για την κατασκευή μονής γραμμής κανονικού εύρους, ηλεκτροκινούμενης και πλήρως σηματοδοτούμενης.

Όπως προκύπτει από το ιστορικό της υπόθεσης, κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής υψηλών ταχυτήτων Κορίνθου – Πατρών, είχαν ήδη προβλεφθεί υποδομές για μελλοντική σύνδεση με τον εμπορευματικό λιμένα Αιγίου, τόσο από τα ανατολικά όσο και από τα δυτικά της πόλης. Συγκεκριμένα:

  • Από τα ανατολικά του Αιγίου. Σε απόσταση περίπου 720 μέτρων μετά το πέρας της σιδηροδρομικής στάσης Ελίκης έχει τοποθετηθεί αλλαγή γραμμής (και αντίστοιχη διαγώνιος προηγουμένως), που παρέχει την δυνατότητα ολοκλήρωσης της κατασκευής μέχρι τον διάδρομο της παλιάς μετρικής γραμμής και στη συνέχεια, με αντικατάσταση της μετρικής γραμμής με νέα μονή γραμμή κανονικού πλάτους ώστε να προσεγγίζει τον εμπορευματικό λιμένα.
  • Από τα δυτικά του Αιγίου. Σε απόσταση περίπου 950 μέτρων μετά την έξοδο της σιδηροδρομικής σήραγγας Αιγίου έχει τοποθετηθεί αλλαγή γραμμής (και αντίστοιχη διαγώνιος στη συνέχεια) που παρέχει τη δυνατότητα σύνδεσης με τον διάδρομο της μετρικής γραμμής και αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης σύνδεσης με τον εμπορευματικό λιμένα από τα ανατολικά. Στα οδικά έργα του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ έχουν προβλεφθεί / κατασκευασθεί τα τεχνικά έργα κάτω διάβασης για αυτήν τη σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής.

Αναζήτηση νέου διαδρόμου για τη διασύνδεση

Ωστόσο, σύμφωνα με τη διαμορφωμένη σήμερα κατάσταση, η από τα ανατολικά σύνδεση με τον λιμένα Αιγίου δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, λόγω δεσμεύσεων που έχει επιβάλει ο Δήμος Αιγιαλείας, οπότε απομένει η διερεύνηση της σύνδεσης από τα δυτικά. Και προς αυτήν την πλευρά, όμως, υφίστανται εμπόδια καθώς πρόσθετα οδικά έργα έχουν καταλάβει μερικώς τον διάδρομο της μετρικής γραμμής, οπότε καθίσταται υποχρεωτική νέα διερεύνηση για τη διέλευση της σιδηροδρομικής σύνδεσης.

Το συνολικό μήκος της υπό μελέτη σύνδεσης από το λιμάνι έως τη δυτική αλλαγή γραμμής είναι περίπου 2,5 χιλιόμετρα. Η προμελέτη, η οποία θα εκπονηθεί σε κλίμακα 1:500, θα εστιάσει στις τεχνικές προδιαγραφές των μονών γραμμών του ΟΣΕ, ενώ ιδιαίτερη πρόβλεψη γίνεται και για τη σιδηροδρομική γέφυρα που θα διασχίσει τον ποταμό Μεγανείτη.

Ο προϋπολογισμός της υπηρεσίας εκτιμάται στα 30.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και η διάρκεια ολοκλήρωσης της μελέτης ορίζεται στους τέσσερις μήνες. Η διαδικασία ανάθεσης θα ακολουθήσει το νομικό πλαίσιο του Ν. 4412/2016 με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει τιμής.

Σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές, η έγκριση του πρωτογενούς αιτήματος και η έναρξη της μελέτης αποτελεί κρίσιμο πρώτο βήμα για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών στη Δυτική Ελλάδα. Η διασύνδεση του λιμένα Αιγίου με τη νέα γραμμή υψηλών ταχυτήτων Κορίνθου – Πατρών αναμένεται να βελτιώσει την εμπορευματική κυκλοφορία, να μειώσει το κόστος μεταφοράς και να συμβάλει στη βιώσιμη ανάπτυξη των υποδομών.

Σχετικά Άρθρα