Διαγωνισμούς για έργα υποδομών που αθροίζονται στα 45 δισ. ευρώ δρομολογεί το ρουμανικό δημόσιο για τα προσεχή έτη, δημιουργώντας ένα τεράστιο κατασκευαστικό αντικείμενο, μερίδιο του οποίου διεκδικούν και οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες.
Στις γειτονικές αγορές σημαντική παρουσία διαθέτουν μεγάλοι ιταλικοί, αυστριακοί και γαλλικοί όμιλοι, καθώς και αρκετές τουρκικές κατασκευαστικές εταιρείες, ωστόσο οι ελληνικές εταιρείες αυξάνουν σταδιακά το αποτύπωμά τους.
Την ευκαιρία είχε ήδη υπογραμμίσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης από το 2024, κάνοντας λόγο για ενεργό ενδιαφέρον συμμετοχής σε διαγωνιστικές διαδικασίες σε Ρουμανία και Βουλγαρία. Προ ημερών ανακοίνωσε την ανάδειξη του ομίλου ως προσωρινού αναδόχου (σε κοινοπραξία με την Alstom) για δύο σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, αθροιστικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, εκτιμώντας ότι η τελική σύμβαση θα μπορούσε να υπογραφεί στο τέλος του 2025.
Αντιστοίχως ο όμιλος Aktor, ο οποίος έχει παρουσία από το 2004 στη ρουμανική αγορά, επανατοποθετείται έχοντας χτίσει ανεκτέλεστο οδικών έργων ύψους 900 εκατ. ευρώ. Αναμένεται σύντομα να παραδώσει τον οδικό άξονα του Νότιου Περιφερειακού Αυτοκινητοδρόμου Βουκουρεστίου Α0 (Lot 3), τελικού προϋπολογισμού ύψους 305 εκατ. ευρώ. Παράλληλα εκδηλώνει ενδιαφέρον (σε κοινοπρακτικό σχήμα) για νέους διαγωνισμούς έργων αθροιστικού ύψους 3,7 δισ. ευρώ (δύο σιδηροδρομικά κι ένα οδοποιίας) που αναμένεται να δημοπρατηθούν άμεσα.
Επίσης ο όμιλος Άβαξ εκτελεί έργο προϋπολογισμού 637,5 εκατ. ευρώ για την κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στη Ντέβα της Ρουμανίας για λογαριασμό MASS GLOBAL Energy Romania.
Σημειώνεται ότι το σύνολο των προς δημοπράτηση έργων αφορούν σε δημόσια δαπάνη – κυρίως χρηματοδοτούμενη από ευρωπαϊκά κονδύλια – καθώς προς το παρόν ο θεσμός των έργων ΣΔΙΤ ή Παραχωρήσεων δεν έχει υιοθετηθεί από τις ρουμανικές αρχές, κυρίως λόγω έλλειψης εξοικείωσης με τα χρηματοοικονομικά μοντέλα. Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, οι μεγάλες ανάγκες έργων υποδομής και ο πακτωλός των κεφαλαίων νομοτελειακά θα οδηγήσει σε αναθεώρηση τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης.