Στην ανασύνταξη των προγραμμάτων σηματοδότησης σε βασικούς οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης, προχωρά η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με στόχο τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και τη μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών. Το έργο έχει προϋπολογισμό 300.000 ευρώ και αφορά τη νέα ρύθμιση 98 φωτεινών σηματοδοτών, ιδιαίτερα σε περιοχές που έχουν επιβαρυνθεί κυκλοφοριακά λόγω των έργων του flyover (υπερυψωμένη λεωφόρος ταχείας κυκλοφορίας).
Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής της Περιφέρειας ενέκρινε τη δημοπράτηση του έργου, ενώ σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες, η λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών με τα νέα προγράμματα αναμένεται από τις αρχές του επόμενου έτους.
Το έργο προβλέπει:
Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας ανέφερε ότι η πρωτοβουλία εντάσσεται στα μέτρα για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που προέκυψαν από την κατασκευή του FlyOver. Όπως εξήγησε, υποβλήθηκε αίτημα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αναρρύθμιση φωτεινών σηματοδοτών που εξακολουθούν να λειτουργούν με παλιά προγράμματα στα σημεία όπου δεν έχουν τοποθετηθεί «έξυπνα φανάρια».
Ο κ. Μπίλλιας υπενθύμισε ότι τα «έξυπνα φανάρια» λειτουργούν ήδη στους άξονες Εθνικής Αντιστάσεως, Βασιλίσσης Όλγας και Τσιμισκή (μέχρι τα Δικαστήρια), καθώς και στους άξονες Κωνσταντίνου Καραμανλή και Εγνατίας (μέχρι την Πλατεία Δημοκρατίας). Σε αυτούς τους δρόμους έχουν εγκατασταθεί αισθητήρες και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που μετρούν την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο και προσαρμόζουν τη διάρκεια των σηματοδοτών ανάλογα με τη σύνθεση της κίνησης, μειώνοντας τον κυκλοφοριακό φόρτο κατά 10-12% σύμφωνα με τις μετρήσεις.
Όπως σημείωσε ο αντιπεριφερειάρχης, οι κρίσιμες διαδρομές που χρειάζονται νέα ρύθμιση είναι κυρίως στην περιοχή της Λαγκαδά, της Αγίου Δημητρίου και της Κασσάνδρου, όπου έχει διαπιστωθεί μεγαλύτερη κυκλοφοριακή επιβάρυνση. Τη διαδικασία συντονίζει το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας της Περιφέρειας, με στόχο την καλύτερη συνεργασία των σηματοδοτών, τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου και τον περιορισμό της ταλαιπωρίας των πολιτών.
Ο κ. Μπίλλιας πρόσθεσε πως θα φανεί στην πράξη αν η μείωση φτάσει το 8, 10 ή 12%, όπως είχε συμβεί στους άξονες με τα «έξυπνα φανάρια».
Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή του έργου, για την ανασύνταξη των προγραμμάτων σηματοδότησης θα γίνει συλλογή δεδομένων από:
Οι μετρήσεις θα ποσοτικοποιούν το επίπεδο εξυπηρέτησης ανά κόμβο με δείκτες όπως το μήκος ουράς και ο χρόνος καθυστέρησης ανά είσοδο στον κόμβο, τόσο για κόμβους αρμοδιότητας της Περιφέρειας όσο και των Δήμων.
Μετά την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων, οι κυκλοφοριακές συνθήκες θα παρακολουθούνται συνεχώς και θα γίνεται μηνιαία αποτίμηση και αξιολόγηση των νέων ρυθμίσεων μέσω σύγκρισης ειδικών δεικτών απόδοσης πριν και μετά. Έτσι θα είναι δυνατή η ακριβής ποσοτικοποίηση των βελτιώσεων που θα επιτευχθούν.