Την πρώτη της σιδηροδρομική γραμμή με το ευρωπαϊκό πρότυπο πλάτους γραμμής (1.435 mm), εγκαινίασε σήμερα η Ουκρανία, ένα σημαντικό βήμα για την περαιτέρω διασύνδεσή της με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η νέα γραμμή μήκους 22 χιλιομέτρων συνδέει την πόλη Uzhhorod (στα σύνορα με τη Σλοβακία) με την πόλη Chop (κοντά στα σύνορα με την Ουγγαρία), και χρηματοδοτήθηκε από επιχορήγηση της Ε.Ε. μέσω του Connecting Europe Facility (CEF) και δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (EIB) με στήριξη του Ukraine Facility.
Το έργο κόστισε 28,6 εκατομμύρια ευρώ και περιλάμβανε:
Η Ουκρανία χρησιμοποιεί παραδοσιακά σιδηροδρομικό δίκτυο πλάτους 1.520 mm, και το νέο έργο αποτελεί την πρώτη φυσική διασύνδεση των δύο συστημάτων, φέρνοντάς την ακόμη πιο κοντά στην ευρωπαϊκή αγορά μεταφορών.
Μέχρι σήμερα, η διαφορετική σιδηροδρομική υποδομή ανάγκαζε τα τρένα να σταματούν στα σύνορα για αλλαγή τροχιάς, προκαλώντας καθυστερήσεις.
Με τη νέα γραμμή, οι μετακινήσεις από Uzhhorod και Chop προς Košice (Σλοβακία), Βουδαπέστη (Ουγγαρία) και Βιέννη (Αυστρία) θα γίνονται πλέον ομαλά και χωρίς αλλαγές συρμών, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο ταξιδιού.
Παράλληλα, θα αυξηθεί και ο όγκος των εμπορευμάτων που μεταφέρονται σιδηροδρομικώς, ενισχύοντας το διμερές εμπόριο και τα έσοδα και των δύο πλευρών.
Η νέα σύνδεση εντάσσεται στο πλαίσιο των «Διαδρόμων Αλληλεγγύης Ε.Ε.–Ουκρανίας», μιας πρωτοβουλίας για την ενίσχυση των μεταφορικών συνδέσεων μετά τη ρωσική εισβολή.