Στο δεύτερο μισό του 2029 αναμένεται να ολοκληρωθεί η μεγάλη επέκταση της 6ης προβλήτας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ένα από τα σημαντικότερα έργα λιμενικής αναβάθμισης στη χώρα, που ενισχύει τη γεωπολιτική θέση της πόλης στον άξονα Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το έργο –προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ για το λιμενικό σκέλος– ενδέχεται να φτάσει έως τα 270 εκατ. ευρώ συνολικά, με την προσθήκη του μηχανολογικού εξοπλισμού, αξίας 50–70 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τον βαθμό αυτοματοποίησης που θα επιλεγεί.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., δρ Ιωάννης Τσάρας, προειδοποίησε πως χωρίς τη σιδηροδρομική σύνδεση «η επένδυση των 200 εκατ. θα πάει χαμένη», τονίζοντας τη σημασία των συνοδευτικών έργων.
Σύμφωνα με τον δρ Τσάρα, οι εργασίες πολιτικού μηχανικού για την επέκταση της προβλήτας θα ολοκληρωθούν σε περίπου 40 μήνες, αυξάνοντας το κρηπίδωμα κατά 500 μέτρα και το πλάτος κατά 300 μέτρα, ενώ θα εξασφαλίζεται και το μέγιστο βάθος προσέγγισης για μεγάλα πλοία.
Παράλληλα, θα δημιουργηθεί πρόσθετη επιφάνεια –μια νέα «αυλή» 160.000–170.000 τ.μ.– που κρίνεται απαραίτητη, καθώς ο τερματικός σταθμός έχει φτάσει στο 90% της δυναμικότητάς του. Με σημερινή διακίνηση 600.000 TEUs, ο στόχος για τη δεκαετία είναι η άνοδος στα 1,4–1,5 εκατ. TEUs.
Η 6η προβλήτα θα μπορεί πλέον να υποδέχεται πλοία έως 14.000 TEUs, σε σύγκριση με τα σημερινά 4.000–7.000 TEUs που προσεγγίζουν τον Θερμαϊκό.
Μέχρι τον Απρίλιο αναμένεται να εγκατασταθεί ο ανάδοχος του έργου σιδηροδρομικής σύνδεσης της 6ης προβλήτας με το εθνικό δίκτυο, μέσω υπερυψωμένης γέφυρας. Το έργο –μήκους περίπου 1,1 χλμ– θα ολοκληρωθεί εντός τριετίας από την έναρξη των εργασιών, σχεδόν ταυτόχρονα με την επέκταση της προβλήτας.
Ο δρ Τσάρας ανέφερε ότι οι σημερινές γραμμές μέσα στο λιμάνι δυσχεραίνουν την έξοδο προς την πόλη, καθώς η υφιστάμενη χάραξη «σχεδόν κόβει τη Θεσσαλονίκη στα δύο». Σε συνεργασία με ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ, έχει εγκριθεί η δυνατότητα δημιουργίας διπλής υπερυψωμένης γραμμής, ώστε η 6η προβλήτα να συνδέεται απευθείας και απρόσκοπτα με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η οδική σύνδεση με την ΠΑΘΕ, μέσω κόμβου στο Καλοχώρι, παραμένει ημιτελής. Η προηγούμενη εργολαβία διακόπηκε λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και το υπόλοιπο τμήμα –προϋπολογισμού 30–40 εκατ. ευρώ– πρέπει να επαναπροκηρυχθεί.
Παραμένει ανοιχτό το θέμα του φορέα υλοποίησης, καθώς η Εγνατία Οδός Α.Ε. ιδιωτικοποιείται και ενδέχεται να περάσει στην ΤΕΡΝΑ. Ο δρ Τσάρας δήλωσε ότι θα επιδιώξει την επιτάχυνση και των δύο έργων, ώστε να παραδοθούν παράλληλα με το λιμενικό έργο.
Ο ΟΛΘ καλείται να διεκδικήσει ξανά μέρος των φορτίων transit που τα τελευταία χρόνια κατευθύνονται προς τα λιμάνια της Αδριατικής, όπως το Κόπερ και η Ριέκα. Ο δρ Τσάρας σημείωσε ότι:
• η Θεσσαλονίκη εξυπηρετεί αποτελεσματικά την ενδοχώρα,
• όμως απαιτείται καλύτερη οργάνωση, νέος εξοπλισμός και αξιοποίηση της ασφάλειας του λιμανιού,
• για να επανακτηθεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Αν όλα προχωρήσουν ομαλά, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναβαθμίζεται σε κόμβο με ευρωπαϊκή εμβέλεια, ενώ ενισχύεται και ο ρόλος του στις μεταφορές του ΝΑΤΟ.
Το φόρουμ διοργανώθηκε από το CNN Greece σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και του υφυπουργείου Μακεδονίας–Θράκης.
Περισσότερες ειδήσεις
ΟΛΘ: Υπεγράφη η σύμβαση των 195,6 εκατ. ευρώ για την επέκταση της 6ης προβλήτας
Restart για τα ελληνικά λιμάνια με επενδύσεις 1 δισ. ευρώ και νέες παραχωρήσεις σε ιδιώτες
Αναβάθμιση στο Μετρό της Αθήνας: Αντικατάσταση 32 χλμ. σιδηροτροχιών στις Γραμμές 2 και 3