MENU

Στην τελική ευθεία η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού – Εποπτεία της σύμβασης από την Εγνατία Οδός ΑΕ ζητούν οι εργαζόμενοί της

Σύμφωνα με τους ίδιους, η τεχνική γνώση και εμπειρία της εταιρίας πρέπει να αξιοποιηθεί για την ομαλή μετάβαση του έργου στη φάση της ιδιωτικής διαχείρισης

Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι μπαίνει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων της στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑEgis, η οποία θα αναλάβει τη διαχείριση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσή της για διάστημα 35 ετών έναντι τιμήματος που ανέρχεται σε 1,35 δισ. ευρώ.

Το εγχείρημα έχει γνωρίσει ήδη πολυετείς καθυστερήσεις, καθώς ο επενδυτής έχει αναδειχθεί από το 2021 και η σύμβαση υπεγράφη τον Μάρτιο του 2024, αλλά η παράδοση του αυτοκινητόδρομου δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί με τη σχετική ημερομηνία να μετατίθεται για τα τέλη του 2025 εξαιτίας των εκκρεμοτήτων εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, που αφορούν κυρίως την πιστοποίηση των σηράγγων.

Και ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωστοποίησε μόλις πριν λίγες ημέρες, ότι αναζητά σύμβουλο, ο οποίος θα αναλάβει να υποστηρίξει τις υπηρεσίες του στην ολοκλήρωση των διαδικασιών και ελέγχων για την παράδοση του έργου στον παραχωρησιούχο, οι εργαζόμενοι στην εταιρία Εγνατία Οδός Α.Ε. ζητούν με υπόμνημά τους στο υπουργείο και τις κοινοβουλευτικές ομάδες να αναλάβει η εταιρεία την εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου, τόσο στο στάδιο κατασκευής (επικείμενων εργασιών) όσο και στο στάδιο λειτουργίας και συντήρησης.

Οι εργαζόμενοι σημειώνουν ότι η τεχνική γνώση και εμπειρία της εταιρίας είναι αναντικατάστατη και πρέπει να αξιοποιηθεί για την ομαλή μετάβαση στη φάση της ιδιωτικής διαχείρισης: «Η εταιρεία που μελέτησε – κατασκεύασε και λειτουργεί – συντηρεί τον αυτοκινητόδρομο από το 1996 είναι σε θέση να αντιμετωπίσει και να διαχειρισθεί από καλύτερες αφετηρίες και βάσει της πολύτιμης εμπειρίας και γνώσης της όλα τα θέματα της παραχώρησης σε ό,τι αφορά σε νομικά, οικονομικά και πρωτίστως τεχνικά ζητήματα», επισημαίνουν.

Υπενθυμίζουν ότι το συνολικό μήκος του παραχωρούμενου δικτύου ξεπερνά τα 900 χλμ. προσθέτοντας ότι η Διεύθυνση Δ17 του Υπουργείου Υποδομών, που έχει οριστεί από τη σύμβαση ως εκπρόσωπος του Δημοσίου, είναι ήδη επιφορτισμένη με την εποπτεία τεσσάρων άλλων συμβάσεων παραχώρησης, που συνολικά αντιστοιχούν σε 1.310 χλμ. οδικού δικτύου. Κατά συνέπεια η προσθήκη της Εγνατίας Οδού αυξάνει το φορτίο κατά περίπου 70%, χωρίς ενίσχυση στελέχωσης ή περιφερειακής παρουσίας με το άκρο της παραχώρησης να απέχει περί τα 900 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα.

Εμπειρία και γνώση του έργου

Στο υπόμνημα τονίζεται ότι η εταιρία Εγνατία Οδός ΑΕ είναι ο φορέας που μελέτησε, κατασκεύασε, λειτούργησε και συντήρησε την Εγνατία Οδό από το 1996 έως σήμερα, αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία και γνώση του έργου. Διαθέτει πέντε Περιφερειακές Υπηρεσίες, 65 εξειδικευμένους μηχανικούς, υποδομές και εξοπλισμό, ενώ σήμερα είναι σε εξέλιξη πολυετείς συμβάσεις για έργα λειτουργίας, εκμετάλλευσης και συντήρησης συνολικού ύψους 187 εκατ. ευρώ.

Η εταιρεία, σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατίθενται, έχει διαχειριστεί συνολικά 6.718 συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 7,83 δισ. ευρώ, εκτελεί ετησίως χιλιάδες επιθεωρήσεις στατικής επάρκειας γεφυρών, εκδίδει περίπου 10.000 αιτήσεις διέλευσης υπέρβαρων οχημάτων ετησίως και συνεργάζεται με 21 υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας για ζητήματα τροχαίας, αδειοδοτήσεων και κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Παράλληλα, έχει αναπτύξει μηχανογραφικά συστήματα και εγχειρίδια επιθεώρησης για σήραγγες, γέφυρες και έργα αποστράγγισης, που συνδέονται άμεσα με τις απαιτήσεις της σύμβασης παραχώρησης.

Επιπλέον, στο υπόμνημα επισημαίνεται ότι έχει την πληρέστερη εικόνα των τεχνικών ιδιαιτεροτήτων του έργου, καθώς διαχειρίστηκε κατά το παρελθόν περιστατικά κατολισθήσεων, πλημμυρικών φαινομένων, έκτακτων φθορών και καταστροφών. Η πρόσφατη κατάρρευση τμήματος γέφυρας στην Καβάλα, καθώς και οι πλημμύρες που έπληξαν έργα της Εγνατίας, αναδεικνύουν, σύμφωνα με τους εργαζομένους, τη σημασία διατήρησης τεχνικής συνέχειας και θεσμικής μνήμης.

Οι εργαζόμενοι ζητούν να ενταχθεί η εταιρία της Εγνατίας Οδού με ενεργό ρόλο στον μηχανισμό της παραχώρησης, τονίζοντας πως ειδικά κατά την πρώτη 5ετία θα εκτελεστούν κρίσιμες εργασίες αναβάθμισης και συμμόρφωσης με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις.

Οι εργασίες αυτές περιλαμβάνουν:

  • Αναβάθμιση 33 σηράγγων σε κατηγορία ασφαλείας Α
  • αντικατάσταση στηθαίων ασφαλείας με σύγχρονες προδιαγραφές
  • βελτιώσεις φωτισμού και εξοπλισμού ασφάλειας
  • αναβάθμιση υφιστάμενων σταθμών διοδίων και κατασκευή νέων
  • δημιουργία Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και χώρων στάθμευσης
  • ολοκλήρωση ή τροποποίηση τεχνικών έργων που παρουσιάζουν φθορές ή ελλείψεις

Σχετικά Άρθρα