MENU

Technical Manager για 5 + 5 χρόνια αναζητά ο ΟΣΕ – Προκηρύσσεται διεθνής διαγωνισμός

Ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλώσουν η γερμανική Deutsche Bahn, η ισπανική ADIF, η γαλλική SNCF και οι Ελβετικοί Ομοσπονδιακοί Σιδηρόδρομοι

Την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού μέσω κλειστής διαδικασίας για την πρόσληψη Technical Manager, κίνηση η οποία αναμένεται εδώ και πάνω από ένα χρόνο, ξεκλειδώνει ο OΣΕ. Ο ανάδοχος θα έχει προέλευση από διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής ή θα είναι μεγάλος διεθνής κρατικός σιδηροδρομικός όμιλος, με τον ΟΣΕ με τον τρόπο αυτόν να επιδιώκει να ενισχύσει την επιχειρησιακή του δυνατότητα, να αναβαθμίσει συστήματα, διαδικασίες και μεθοδολογίες και να ενσωματώσει βέλτιστες πρακτικές, σε μια προσπάθεια πολυεπίπεδου ανασχηματισμού του σιδηροδρομικού τομέα.

Το ΔΣ του Οργανισμού ενέκρινε στην τελευταία συνεδρίασή του την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού, ο οποίος έχει εκτιμώμενη αξία 32,23 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, με δικαίωμα ισόποσης προαίρεσης. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 60 μήνες, με δυνατότητα πενταετούς παράτασης. Η χρηματοδότηση προβλέπεται να ξεκινήσει τον Απρίλιο του 2026, ενώ η Διεύθυνση Διαγωνισμών έχει λάβει εντολή σύνταξης των τελικών εγγράφων.

Σύμφωνα με όσα διαρρέονται τους τελευταίους μήνες, τέσσερις είναι οι ευρωπαϊκοί διαχειριστές υποδομής, οι οποίοι φέρεται να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ρόλο του Technical Manager. Πρόκειται για τους γερμανικούς σιδηροδρόμους (Deutsche Bahn), την ισπανική ADIF, τους Γαλλικούς (SNCF) και τους Ελβετικούς Σιδηροδρόμους, με τους δύο πρώτους Οργανισμούς πάντως, να θεωρούνται επικρατέστεροι. Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει κατά καιρούς υπογράψει σχετικά μνημόνια συνεργασίας, ενώ οι Γερμανοί έχουν ξεκινήσει ήδη συνεργασία στο κρίσιμο αντικείμενο της εκπαίδευσης και των προσομοιώσεων.

Στόχος είναι ο Οργανισμός που θα επιλεγεί να εισφέρει τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη, καθώς θα αναλάβει σε καθημερινή βάση, το σύνολο των επιχειρησιακών εργασιών της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος, καθώς και την ειδικότερη ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων επιχειρησιακών τομέων.

Εγκατάσταση συστήματος GSM-R

Ταυτόχρονα ο ΟΣΕ θα τρέξει και την εγκατάσταση νέου συστήματος GSM-R, προϋπολογισμού άνω των 51 εκατ. ευρώ. Το έργο αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη διαλειτουργικότητα και τη μελλοντική εφαρμογή του ERTMS/ETCS στο ελληνικό δίκτυο.

Η αναβάθμιση καλύπτει τα τμήματα Κιάτο – Ρίο, Τιθορέα – Δομοκός, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και Λάρισα – Βόλος, με εγκατάσταση 67 νέων σταθμών βάσης, εξοπλισμού σηράγγων υψηλών απαιτήσεων και νέων συστημάτων. Περιλαμβάνεται επίσης πλήρης αντικατάσταση φορητών και σταθερών τερματικών, με ενίσχυση κρυπτογράφησης, αυτόματη προτεραιοποίηση κλήσεων και δυνατότητα καταγραφής περιστατικών.

Το νέο σύστημα θα συνδεθεί λειτουργικά με τα προγραμματισμένα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται να καλύψει κρίσιμες «νεκρές ζώνες» όπου μέχρι σήμερα υπήρχαν διακοπές, θόρυβοι ή ανεπαρκές σήμα – μεταξύ αυτών σημεία με έντονη γεωμορφολογία, σήραγγες μεγάλης κλίμακας και απομακρυσμένα τμήματα του άξονα ΠΑΘΕ.

Περίφραξη γραμμών για λόγους ασφαλείας

Η εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. προχωρά, επίσης, στην κατασκευή νέου τύπου περίφραξης υψηλής αποτρεπτικότητας σε τρεις κρίσιμες περιοχές: Θήβα – Πυρί, Θριάσιο – Ασπρόπυργος και Ζευγολατιό. Οι συγκεκριμένες ζώνες έχουν καταγραφεί ως «κόκκινες» λόγω συχνών περιστατικών παράνομης πρόσβασης, βανδαλισμών, ρίψης αντικειμένων σε συρμούς, εντοπισμού αυτοσχέδιων διαβάσεων, αλλά και καταστροφής παλαιότερων περιφράξεων που δεν κατάφεραν να αντέξουν σε διαδοχικές απόπειρες παραβίασης.

Το έργο, το οποίο είχε εγκριθεί από την περασμένη άνοιξη αλλάζει μορφή αλλά και …προϋπολογισμό που ενισχύεται κατά περίπου 1 εκατ. ευρώ. Όπως επισημαίνει στο αίτημα που ενέκρινε πρόσφατα το ΔΣ του ΟΣΕ, το έργο στηρίζεται σε νέα τεχνική προσέγγιση, βασισμένη σε διεθνή πρότυπα (ΗΠΑ – Ισραήλ) και υλοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η Περίφραξη Αποτροπής Πρόσβασης (ΠΑΠ) θα αποτελείται από:

  • Προκατασκευασμένα πάνελ οπλισμένου σκυροδέματος, υψηλής μηχανικής αντοχής.
  • Αντί-αναρριχητικό χαλύβδινο πλέγμα Razor Mesh Aegis Steel, με ειδική γεωμετρία που αποτρέπει σκαρφάλωμα και κοπή.
  • Συνολικό ύψος 3,60 μέτρα, με συνεχόμενη κατακόρυφη ενίσχυση.
  • Θεμελίωση κατάλληλη για απορρόφηση κραδασμών, ώστε να δυσχεραίνεται η υποσκαφή.
  • Σχεδιασμό αντοχής σε εξωτερικές πιέσεις, θερμική καταπόνηση και διάβρωση, με προσδόκιμο διάρκειας δεκαετιών.

Τα έργα τοποθετούνται εντός της ζώνης απαλλοτρίωσης, πίσω από τα στοιχεία ηλεκτροκίνησης, ώστε να εξασφαλίζεται πλήρης πρόσβαση σε συνεργεία συντήρησης. Σε κάθε περιοχή προβλέπονται ειδικά σχεδιασμένες πύλες πρόσβασης τεχνικού προσωπικού με μηχανισμούς ασφαλείας, καθώς και υποδομή για πιθανή μελλοντική τοποθέτηση συστημάτων αισθητήρων (seismic detection, vibration monitoring) ή καμερών θερμικής απεικόνισης.

Η πιλοτική εφαρμογή θα συνοδευτεί από συνεχή καταγραφή περιστατικών, σύγκριση με ιστορικά δεδομένα των τελευταίων ετών, αξιολόγηση της ανθεκτικότητας του υλικού και αναφορά για πιθανή επέκταση του συστήματος σε επιπλέον «ευαίσθητα» τμήματα του δικτύου. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται πλέον σε 5,5 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, με διάρκεια υλοποίησης δέκα μηνών από την υπογραφή της σύμβασης.

Κλειστή διαδικασία για την ανάθεση του έργου

Η διαδικασία θα προχωρήσει κατά τη γνωστή πρακτική του ΟΣΕ με κλειστή διαδικασία και αποστολή προσκλήσεων σε τρεις εταιρείες, οι οποίες έχουν προεπιλεγεί χωρίς διαγωνισμό, καθώς όπως επισημαίνεται, σχετίζεται με ζητήματα ασφαλείας.

Σύμφωνα με την αρμόδια υπηρεσία του ΟΣΕ, η προτεινόμενη Περίφραξη Αποτροπής Πρόσβασης θα συμβάλλει καθοριστικά:

  • Στην ασφαλή σιδηροδρομική κυκλοφορία.
  • Στην άρση των φαινομένων βανδαλισμού του σιδηροδρομικού υλικού.
  • Στην αποτροπή απόθεσης μπάζων εντός του σιδηροδρομικού διαδρόμου, γεγονός που θα συμβάλλει στην γενικότερη περιβαλλοντική ανακούφιση των θιγομένων περιοχών.
  • Στην εξάλειψη θανατηφόρων ή σοβαρών ατυχημάτων λόγω εμπλοκής σιδηροδρομικών συρμών με οχήματα και πολίτες.

Η προτεινόμενη περίφραξη θα κατασκευαστεί στον σιδηροδρομικό διάδρομο σε περιοχές της Θήβας (εκτιμώμενο μήκος 375 μέτρων), του Θριασίου (εκτιμώμενο μήκος 2.900 μέτρων) και του Ζευγολατιού (εκτιμώμενο μήκος 2.200 μέτρων). Τα ακριβή μήκη κατασκευής θα προκύψουν κατά την σύνταξη των Τευχών Δημοπράτησης του διαγωνισμού, με βάση αφενός τις αυτοψίες που θα διενεργηθούν από τα στελέχη του ΟΣΕ και αφετέρου τις τιμές του τιμολογίου μελέτης.

Περισσότερες ειδήσεις

ΟΛΘ: Υπεγράφη η σύμβαση των 195,6 εκατ. ευρώ για την επέκταση της 6ης προβλήτας

Restart για τα ελληνικά λιμάνια με επενδύσεις 1 δισ. ευρώ και νέες παραχωρήσεις σε ιδιώτες

Αναβάθμιση στο Μετρό της Αθήνας: Αντικατάσταση 32 χλμ. σιδηροτροχιών στις Γραμμές 2 και 3

Σχετικά Άρθρα