Ένα εντυπωσιακό «κύμα» έργων υποδομής, με συνολική χρηματοδότηση που ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης στη Θεσσαλονίκη, μεταμορφώνοντας ριζικά την εικόνα της πόλης μέχρι το τέλος του 2028-2029. Από την ανάπλαση της Αριστοτέλους και την κατασκευή νέου ντεκ στην παλιά παραλία, μέχρι την επέκταση της 6ης προβλήτας του ΟΛΘ και την αναμόρφωση του παραλιακού μετώπου, η πόλη βαδίζει προς μία νέα, σύγχρονη αστική ταυτότητα.
Η εμβληματική ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους, ύψους 20 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αναμένεται να δημοπρατηθεί το φθινόπωρο του 2024, με στόχο να υπάρχει ανάδοχος μέχρι τα μέσα του 2026, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν δικαστικές εμπλοκές.
Για το νέο ντεκ στην παλιά παραλία, έργο 30 εκατ. ευρώ επίσης με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια, ο δήμος Θεσσαλονίκης θα παραλάβει εντός των επόμενων ημερών την ολοκληρωμένη μελέτη, ενώ οι διαδικασίες για την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός τετραμήνου. Στόχος είναι οι εργασίες να ξεκινήσουν το 2025 ή το αργότερο να έχει επιλεγεί ανάδοχος μέχρι τότε, με τον χρόνο κατασκευής να εκτιμάται σε 24 μήνες.
Το Προεδρικό Διάταγμα για το παραλιακό μέτωπο αναμένεται έως τις αρχές του 2026, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Υποδομών, Πάρι Μπίλλια. Το έργο, που αφορά επτά δήμους με πρόσωπο στον Θερμαϊκό, χαρακτηρίστηκε ως εξίσου σημαντικό με το Μετρό, καθώς «θα αλλάξει τα πολεοδομικά δεδομένα σε πολύ μεγάλη έκταση». Ήδη έχουν ξεκινήσει παρεμβάσεις στη δυτική πλευρά και σχεδιάζεται μεγάλη παρέμβαση στο Καλοχώρι, σε έκταση 700 στρεμμάτων.
Η καθυστέρηση οφείλεται στη δυσκολία της δημόσιας διοίκησης και των πολεοδομικών διαδικασιών, όπως παραδέχτηκε ο ίδιος:
«Υποτίμησα τη γραφειοκρατία. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα της ανάπτυξης».
Παράλληλα, έργα συνολικού ύψους 110 εκατ. ευρώ ετοιμάζονται για ένταξη στο ΕΣΠΑ, με μεγαλύτερο το έργο στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Μουδανιών (40 εκατ. ευρώ), ενώ προγραμματίζονται και αντιπλημμυρικά έργα 120 εκατ. ευρώ.
Ένα από τα πιο κρίσιμα έργα, η επέκταση της 6ης προβλήτας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μπαίνει σε τροχιά εκκίνησης. Όπως δήλωσε ο CEO του ΟΛΘ ΑΕ, Γιάννης Τσάρας, εντός λίγων εβδομάδων ξεκινούν βυθομετρήσεις και εργασίες εγκατάστασης εργολάβων.
Το έργο, προϋπολογισμού 180 εκατ. ευρώ (για τα πολιτικά έργα), θα ολοκληρωθεί σε 1000 ημέρες, μέχρι περίπου το 2028.
Ο κ. Τσάρας τόνισε την ανάγκη για οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού, ώστε να είναι δυνατή η διακίνηση μεγάλου όγκου φορτίων:
«Όταν η προβλήτα ολοκληρωθεί, δεν θα μπορούμε να εξυπηρετήσουμε τα πλοία με τις υπάρχουσες υποδομές. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι».
Το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης θα ξεκινήσει το 2026 και θα ολοκληρωθεί το 2029-2030, περιλαμβάνοντας υπόγεια γέφυρα 1,2 χλμ. κοντά στο ΚΤΕΛ Μακεδονία. Ο προαστιακός σιδηρόδρομος αναμένεται να προηγηθεί, ολοκληρούμενος το 2028.