Μετά το σιδηρόδρομο και τις τραγικές εξελίξεις φαίνεται πως η χώρα για πρώτη φορά (σ.σ. πιεζόμενη από την Ε.Ε.) προχώρα στην αξιολόγηση της ασφάλειας του οδικού της δικτύου και γι’ αυτό το λόγο η Γενική Γραμματεία Υποδομών «τρέχει» διαγωνισμό για την εύρεση συμβούλου που θα υποβοηθήσει το συγκεκριμένο έργο.
Ο διαγωνισμός αξίας 139 χιλ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α 172.360 ευρώ) έχει τελική προθεσμία υποβολής προσφορών στις 19 Μαίου 2025 και έρχεται στη σκιά των ζοφερών στοιχείων για τα τροχαία δυστυχήματα στη χώρα αλλά και απαντά στην ανάγκη χαρτογράφησης των ακατάλληλων δρόμων, ιδίως σε μια εποχή που τα μεγάλα οδικά έργα έχουν οριστικοποιηθεί (π.χ. ΒΟΑΚ).
Αναλυτικότερα, το αντικείμενο της υπόψη σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου αφορά στην υποβοήθηση της Διεύθυνσης Υποδομών Σταθερής Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας (Δ14) για τη διενέργεια της πρώτης αξιολόγησης της ασφάλειας στο σύνολο του οδικού δικτύου που υπολογίζεται σε 6.000 χιλιόμετρα.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της Γ.Γ. Υποδομών μέσω της σύμβασης θα προωθηθεί και θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της ευρείας αξιολόγησης της ασφάλειας με στόχο την κατηγοριοποίηση – χαρτογράφηση του οδικού δικτύου από άποψη επικινδυνότητας ώστε να προωθηθούν οι δράσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
Το οδικό δίκτυο προς αξιολόγηση ασφάλειας είναι:
Οι αξιολογήσεις ασφάλειας ολόκληρου του οδικού δικτύου βασίζονται στην εκτίμηση του κινδύνου ατυχήματος και σοβαρότητα της σύγκρουσης, με βάση οπτική επιθεώρηση, είτε επιτόπου είτε με ηλεκτρονικά μέσα, των χαρακτηριστικών σχεδιασμού της οδού (εγγενείς κίνδυνοι) και την ανάλυση των τμημάτων του οδικού δικτύου τα οποία είναι σε λειτουργία για πάνω από τρία χρόνια και στα οποία έχει συμβεί αυξημένος αριθμός σοβαρών ατυχημάτων σε αναλογία με την κυκλοφοριακή ροή.
Η αξιολόγηση της ασφάλειας του οδικού δικτύου θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με το εγχειρίδιο «Network Wide Road Safety Assessment, Methodology and Implementation Handbook» που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με σκοπό να παράσχει την απαιτούμενη καθοδήγηση και να εξασφαλίσει την απαραίτητη ομοιογένεια σχετικά με την αποτελεσματική εφαρμογή της μεθοδολογίας αξιολόγησης της οδικής ασφάλειας σε επίπεδο δικτύου (NWA), όπως αυτό εγκρίθηκε από τα κράτη μέλη στην 13η συνεδρίαση της ολομέλειας της ομάδας εμπειρογνωμόνων για την ασφάλεια των οδικών υποδομών (EGRIS) στις 21 Νοεμβρίου 2022.