MENU

«Βras de fer» ομίλου Grimaldi και τοπικών φορέων για το νέο masterplan του λιμανιού Ηγουμενίτσας

Κάτοικοι και αρχές της περιοχής κάνουν λόγο για αντιαναπτυξιακό χαρακτήρα της επένδυσης, άποψη που απορρίπτει από την πλευρά του ο ιταλικός όμιλος

Εβδομάδα εξελίξεων και μάλιστα σε πολλαπλά «μέτωπα» είναι η τρέχουσα για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο έχει περάσει μέσω της σχετικής σύμβασης μακροχρόνιας παραχώρησης στην «ομπρέλα» του ομίλου Grimaldi.

Το θέμα του masterplan βρίσκεται στο επίκεντρο τις τελευταίες ημέρες με πολλές αντιδράσεις και κριτική περί αντιαναπτυξιακού χαρακτήρα της επένδυσης από τους φορείς της περιοχής, θέμα που θα εξακολουθήσει να βρίσκεται στην επικαιρότητα και το διήμερο 29 και 30 Οκτωβρίου. Πιο συγκεκριμένα, για σήμερα 29 Οκτωβρίου έχει προγραμματιστεί να συζητηθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ο φάκελος για τη «μελέτη προγραμματικού σχεδιασμού (masterplan) και Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.) του Λιμένα Ηγουμενίτσας, Α΄ και Β΄ Στάδιο, του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας», ενώ για την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου είναι προγραμματισμένη η συζήτηση για το «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και τη μελέτη διαχείρισης (masterplan) του λιμένα Ηγουμενίτσας» στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου, εκεί όπου πρόκειται να ειπωθούν πολλά.

Έργα που μετατρέπουν το λιμάνι σε βιομηχανική ζώνη

Τα «αγκάθια» του σχεδιαζόμενου masterplan έχουν να κάνουν, όπως επισημαίνουν οι φορείς, μεταξύ άλλων, με τη δημιουργία αποθηκών καυσίμων, τις προβλέψεις για εγκαταστάσεις διακίνησης χύδην φορτίων, βάση εφοδιασμού για γεωτρήσεις υδρογονανθράκων, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, ενώ δεν υπάρχει πρόβλεψη για έργα αναβάθμισης στα καταφύγια σκαφών Πλαταριάς, Συβότων και Σαγιάδα. Στο δημοτικό συμβούλιο της Ηγουμενίτσας, προ ημέρων, εκφράστηκαν απόψεις όπως ότι οι συγκεκριμένες χρήσεις όχι μόνο απειλούν να αλλάξουν εντελώς τη φυσιογνωμία του λιμανιού και της περιοχής, αλλά επιβαρύνουν το περιβάλλον, χωρίς να αφήνουν το οποιοδήποτε θετικό αποτύπωμα σε ό,τι έχει να κάνει με την τουριστική ανάπτυξη (σ.σ. κάτι στο οποίο συμφωνεί και ο δήμαρχος Φιλιατών), δεν συνάδουν ούτε με τον πολεοδομικό σχέδιο, ενώ μετατρέπουν το λιμάνι σε βιομηχανική ζώνη. Επιπλέον, όπως επισημαίνεται ενδεικτικά, «οι προτεινόμενες βαριές βιομηχανικές χρήσεις συγκρούονται με το Γενικό Πολεοδομικό

Σχέδιο, το οποίο προστατεύει τον παραθαλάσσιο χώρο για ήπιες χρήσεις, κατοικία, αναψυχή και τουρισμό», επίσης δημιουργείται «κυκλοφοριακή πίεση και πίεση στις υποδομές με την αύξηση φορτηγών και επιβατών που θα προκαλέσει συμφόρηση στην Εγνατία, στην Ε.Ο. Ηγουμενίτσας – Πρέβεζας και στο αστικό δίκτυο, με σημαντικό κόστος συντήρησης για το δήμο».

Grimaldi: Παρεμβάσεις δίχως περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Εν όψει της συζήτησης και στο Περιφερειακό Συμβούλιο αυτή την εβδομάδα, η πλευρά Grimaldi έδωσε τις δικές της απαντήσεις τονίζοντας ότι το νέο masterplan είναι ακριβώς το ίδιο χωροταξικά με το εγκεκριμένο του 2014 και ότι οι νέες χρήσεις εντάσσονται στην υπό παράδοση Γ1 φάση του λιμένα, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026. Η φάση αυτή προβλέπει αποσυμφόρηση του λιμένα εξωτερικού, δημιουργία χώρων logistics για συνδυασμένες μεταφορές, καθώς και εγκαταστάσεις φόρτωσης αδρανών χωρίς περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Επιπλέον, για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη αναφέρεται ότι αφορά αποκλειστικά τουριστικά σκάφη και μικρά πλοία εσωτερικών δρομολογίων, με στόχο την ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων στην τοπική αγορά εργασίας, κατά τα πρότυπα της Πρέβεζας.

Ως προς το θέμα του τουρισμού, τα τουριστικά καταφύγια Συβότων, Πλαταριάς και Σαγιάδας δεν περιλαμβάνονται στο masterplan, αλλά αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστές επιχειρηματικές μονάδες, «στις οποίες επενδύονται ετησίως εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για υποδομές και αδειοδοτήσεις». Η εγκατάσταση υδροπλάνων προγραμματίζεται στην Πλαταριά, για λόγους ασφάλειας ναυσιπλοΐας και αποσυμφόρησης της Ηγουμενίτσας.

Σε σχέση με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως επισημαίνεται, η ΟΛΗΓ Α.Ε. έχει εγκαταστήσει φωτοβολταϊκό σύστημα ισχύος 1,5 MWp, το οποίο παράγει πάνω από 2 εκατ. kWh ετησίως και μειώνει το αποτύπωμα CO₂ κατά τουλάχιστον 250 τόνους, έχουν τοποθετηθεί έξυπνοι λαμπτήρες LED, έχουν αντικατασταθεί οι λέβητες με αντλίες θερμότητας, ενώ από το 2026 όλος ο στόλος οχημάτων θα είναι πλήρως ηλεκτρικός. «Μέσω του προγράμματος Alfion – INFRA EU, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας θα είναι το πρώτο στην Ελλάδα και την Αδριατική που θα παρέχει εξηλεκτρισμό πλοίων (Shore Power Supply) ισχύος 6,5 MWA έως το 2027».

Ως προς τις κυκλοφοριακές παρεμβάσεις και τις νέες υποδομές, το νέο masterplan, όπως υποστηρίζεται από τους επενδυτές, προβλέπει τροποποίηση της εισόδου και εξόδου του λιμένα εσωτερικού, δημιουργία 200 θέσεων στάθμευσης και ολοκλήρωση του νέου τερματικού σταθμού κρουαζιέρας και εσωτερικών δρομολογίων (Κέρκυρα–Λευκίμμη–Παξοί), ο οποίος θα λειτουργήσει από την 1η Ιανουαρίου του 2026.

Σχετικά Άρθρα