MENU

Το 2027 οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις στο νέο αεροδρόμιο Καστελίου – Άνω του 65% η πρόοδος του έργου από την ΤΕΡΝΑ

Η μετάβαση από το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» στον νέο αερολιμένα αναμένεται να ολοκληρωθεί σε μία νύχτα δίχως διακοπή στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού

Εντός του 2027, πιθανότατα ήδη από τις αρχές του έτους, αναμένεται να ξεκινήσουν οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις στο νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι. Η συνολική πρόοδος του έργου έχει πλέον ξεπεράσει το 65%, με τις κτηριακές υποδομές να προγραμματίζεται ότι θα ολοκληρωθούν μέχρι το φθινόπωρο του 2026, ενώ ο Πύργος Ελέγχου θα είναι έτοιμος ήδη από την άνοιξη του ίδιου έτους.

Τα στοιχεία αυτά παρουσιάστηκαν χθες (18/11) σε δημοσιογράφους από στελέχη της κατασκευάστριας εταιρείας ΤΕΡΝΑ και της διοίκησης του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ), η οποία και διαχειρίζεται το σύνολο της ανάπτυξης του έργου.

Η μετάβαση από το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» στον νέο αερολιμένα δεν θα επιφέρει καμία διακοπή στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, καθώς όπως σημείωσαν οι υπεύθυνοι του έργου «στόχος είναι να ολοκληρωθεί σε μία νύχτα».

Ωστόσο, η ακριβής ημερομηνία έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του νέου αερολιμένα θα εξαρτηθεί από δύο παραμέτρους:

  • Την έκβαση της προσφυγής που έχουν καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) σύλλογοι αρχαιολόγων και ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος κατά της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου σχετικά με τα ευρήματα στον λόφο Παπούρα, το σημείο δηλαδή όπου προβλέπεται η εγκατάσταση των συστημάτων αεροναυτιλίας (ραντάρ).
  • Την ολοκλήρωση του διαγωνισμού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την εγκατάσταση των συγκεκριμένων συστημάτων. «Υπάρχει επαρκής χρόνος, αλλά και εναλλακτικές λύσεις για να εγκατασταθεί εγκαίρως το ραντάρ, ώστε η εμπορική λειτουργία να ξεκινήσει εντός του 2027», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΗΚ κ. Νίκος Αθανασίου.

Ο νέος διεθνής αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης χαρακτηρίζεται ήδη ως ένα από τα πιο σύγχρονα έργα της Μεσογείου. Η ανάπτυξή του πραγματοποιείται από την εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.» με μετόχους το Ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό όμιλο GMR (21,64%). Την κατασκευή έχει αναλάβει η εταιρία ΤΕΡΝΑ που ως γνωστόν αποτελεί τον κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Ταχεία η εξέλιξη των κατασκευαστικών εργασιών σε έκταση 6.030 στρεμμάτων

Με την πρόοδο να ξεπερνά το 65% έως τα τέλη Οκτωβρίου του 2025, το έργο απλώνεται σε 6.030 στρέμματα και περιλαμβάνει πλέον πλήρως ανεπτυγμένους τους φέροντες οργανισμούς του Πύργου Ελέγχου, του τερματικού σταθμού και της πλειονότητας των υποστηρικτικών κτιρίων. Η διάστρωση των ειδικών οδοστρωμάτων για προσγείωση, απογείωση και στάθμευση αεροσκαφών βρίσκεται στο 96%, ενώ το Terminal των 93.000 τ.μ. σε επτά επίπεδα είναι ολοκληρωμένο κατά 60%, ποσοστό που ισχύει και για τον πύργο ελέγχου. Παράλληλα, οι ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς στα περισσότερα κτίρια.

Όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ Βαγγέλης Μασούρας, το αεροδρόμιο θα διαθέτει έναν διάδρομο μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας ICAO 4E, παράλληλο τροχόδρομο ίδιου μήκους, οκτώ συνδετήριους τροχόδρομους, δύο συνδετήριους διαδρόμους προς το στρατιωτικό αεροδρόμιο και έναν εκτεταμένο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (apron). Το apron θα περιλαμβάνει πέντε σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (ή δέκα κατηγορίας C), 27 απομακρυσμένες θέσεις για αεροσκάφη κατηγορίας C, δύο θέσεις κατηγορίας C (ή μία κατηγορίας Ε), 16 θέσεις για Γενική Αεροπλοΐα και τρεις για ελικόπτερα.

Στο σύνολο των εγκαταστάσεων περιλαμβάνονται επίσης δέκα ειδικά κτίρια λειτουργίας, όπως κτίριο πυροσβεστικής το οποίο κατασκευάστηκε σε σημείο που προσφέρει απόκριση σε κάθε σημείο του αερολιμένα σε χρόνο μικρότερο των 3 λεπτών και εγκαταστάσεις αστυνομίας, συντήρησης, ηλεκτρικής ενέργειας, δεξαμενές νερού, αποθήκευση καυσίμων με υπόγειο σύστημα ανεφοδιασμού τύπου hydrant και μονάδα βιολογικού καθαρισμού, η οποία θα εξυπηρετεί εννέα όμορους οικισμούς.

Στους χώρους εξυπηρέτησης προβλέπονται 1.378 θέσεις στάθμευσης οχημάτων, 206 θέσεις για μοτοσυκλέτες, 168 για ταξί και 96 για λεωφορεία. Παράλληλα, δημιουργείται και μια εμπορική ζώνη έκτασης 400 στρεμμάτων, που θα λειτουργήσει ως αναπτυξιακός κόμβος για την ευρύτερη περιοχή.

Θα υπερβεί το 1,5 δισ. ευρώ η συνολική επένδυση

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται πλέον στα 625 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο αναλύεται σε 520 εκατ. ευρώ της αρχικής σύμβασης και 105 εκατ. ευρώ που προστέθηκαν από την επέκταση λόγω ανασχεδιασμών και ανάγκης αύξησης του μεγέθους του αεροσταθμού μετά την πανδημία. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, η συνολική επένδυση κατά τη διάρκεια της παραχώρησης θα υπερβεί το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ.

Η επιβατική κίνηση για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας εκτιμάται στα 11,5 εκατομμύρια επιβάτες, μια συντηρητική πρόβλεψη δεδομένου ότι φέτος το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» αναμένεται να ξεπεράσει για πρώτη φορά τα 10 εκατομμύρια. Στην 30ή επέτειο λειτουργίας του νέου αερολιμένα στο Καστέλι, ο αριθμός αναμένεται να φτάσει τα 17,8 εκατομμύρια. Όσον αφορά τις κινήσεις των αεροσκαφών εκτιμάται ότι θα διπλασιαστούν, από 22 ανά ώρα σήμερα σε περισσότερα από 40 στο μέλλον.

Μέσω δίδυμης σήραγγας 3 χιλιομέτρων η οδική σύνδεση αεροδρομίου – ΒΟΑΚ

Πρόκληση αποτέλεσε η οδική σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ. Στον Πετριανό Λάκκο, λόγω σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων και του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, αποφασίστηκε η διάνοιξη δίδυμης σήραγγας μήκους σχεδόν 3 χλμ., εκ των οποίων τα 500 μέτρα έχουν ήδη διανοιχθεί. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2028, χωρίς αυτό να επηρεάζει τη λειτουργία του αεροδρομίου, καθώς υπάρχουν εναλλακτικές οδικές προσβάσεις. Τα υπόλοιπα 15 χλμ. του δρόμου έχουν ήδη κατασκευαστεί και απομένει η τελική ασφαλτόστρωση.

Σε ό,τι αφορά τις αγορές ενδιαφέροντος, ο ΔΑΗΚ θα διατηρήσει τις υφιστάμενες συνεργασίες του, αλλά στρέφει το βλέμμα σε νέες αγορές, μεταξύ των οποίων αυτές των ΗΠΑ και του Καναδά. Ζήτημα – κλειδί αποτελεί η επέκταση της τουριστικής περιόδου, θέμα για το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση με ξενοδόχους και αεροπορικές εταιρείες, στοχεύοντας στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αεροδρομιακής κοινότητας με δράσεις πέριξ του νέου αερολιμένα.

Περισσότερες ειδήσεις

Ν. Ταχιάος από το εργοτάξιο του Καστελίου: Το νέο αεροδρόμιο θα αλλάξει την Κρήτη – Κρίσιμο το ζήτημα του ραντάρ

Συγχρονισμό μεταξύ κατασκευής υποδομών, προμήθειας – εγκατάστασης ραντάρ και ολοκλήρωσης της οδικής σύνδεσης επιδιώκει το ΥΠΟΜΕ για το αεροδρόμιο Καστελίου

Αντίστροφη μέτρηση για την παράδοση των τελευταίων 10 χιλιομέτρων του «Πάτρα – Πύργος»

Σχετικά Άρθρα