Η Πάτρα εισέρχεται σε μια περίοδο ουσιαστικών αλλαγών, με δύο μεγάλα έργα που αφορούν την αξιοποίηση της πρώην Χαρτοβιομηχανίας Λαδόπουλου και την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πατρών –Πύργου να επαναδιαμορφώνουν το αστικό και αναπτυξιακό της τοπίο.
Το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των διαδικασιών του μεγάλου έργου αξιοποίησης της πρώην Χαρτοβιομηχανίας Λαδόπουλου μετατίθεται και επίσημα για τις 30 Ιουνίου 2026. Η παράταση δόθηκε κατόπιν αιτήματος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, η οποία, ως Δημόσιος Φορέας Σύμπραξης, ζητά περισσότερο χρόνο ώστε να ολοκληρωθεί ο διεθνής διαγωνισμός ΣΔΙΤ και να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο.
Το έργο, ένα από τα σημαντικότερα εγχειρήματα αστικής αναγέννησης στη Δυτική Ελλάδα, αφορά στη μεταμόρφωση ενός ιστορικού βιομηχανικού συγκροτήματος 53,5 στρεμμάτων και κτιρίων 44.751 τ.μ. σε έναν σύγχρονο διοικητικό, πολιτιστικό και εκπαιδευτικό κόμβο. Με προϋπολογισμό περίπου 70 εκατ. ευρώ, το συγκρότημα θα αποκτήσει νέους και ανακαινισμένους χώρους συνολικής επιφάνειας 41.790 τ.μ. για υπηρεσίες της Περιφέρειας, εκπαιδευτικές δομές, πολιτιστικές λειτουργίες, όπως το αναβαθμισμένο «Εργοστάσιο Τέχνης» και το νέο μουσείο, καθώς και χώρους εστίασης, αναψυχής, ήπιες τουριστικές υποδομές και επιλεγμένες κατοικίες.
Από το 2019, όταν ο Δήμος παραχώρησε το ακίνητο στην Περιφέρεια, το έργο έχει περάσει από κρίσιμα στάδια ωρίμανσης, όπως την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης, την υπαγωγή σε καθεστώς ΣΔΙΤ, τον διεθνή διαγωνισμό και την ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Η διαδικασία γνώρισε και αναταράξεις, με ακύρωση και εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού το 2023, αλλά και δικαστικές ενστάσεις, με αποτέλεσμα σήμερα να παραμένει στο τελικό στάδιο με μοναδικό υποψήφιο την Άκτωρ Παραχωρήσεις, νυν Αktor.
Παρά τις καθυστερήσεις, η ανάπλαση του Λαδόπουλου αποτελεί έργο -ορόσημο, καθώς φιλοδοξεί να επανασυνδέσει την πόλη με το θαλάσσιο μέτωπό της και να δημιουργήσει έναν νέο, ζωντανό αστικό πόλο που θα αναβαθμίσει ολόκληρη την περιοχή.
Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες ολοκλήρωσης του νέου αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου, με τις επόμενες εβδομάδες να είναι κρίσιμες για την ένταξη του υπολειπόμενου τμήματος Μιντιλόγλι – Αλισσός στο συνολικό έργο.
Από την σήμερα Πέμπτη 20 Νοεμβρίου έως την Κυριακή 30.11.2025, θα εφαρμοστεί εκτροπή και των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας στην Παλαιά Εθνική Οδό Πατρών–Πύργου, από τον Α/Κ ΒΙ.ΠΕ. (Χ.Θ. 7,0) έως τον Α/Κ Κάτω Αχαΐας (Χ.Θ. 17,9). Πρόκειται για επέκταση κατά 11 χιλιόμετρα της ήδη υφιστάμενης ρύθμισης μεταξύ Οβρυάς και ΒΙ.ΠΕ., ώστε να ολοκληρωθούν οι εργασίες σύνδεσης με τον νέο αυτοκινητόδρομο.
Οι κάθετες οδοί προς τους οικισμούς νότια του άξονα θα παραμείνουν ανοιχτές, ενώ προβλέπεται ειδική μέριμνα για τη διέλευση ασθενοφόρων και πυροσβεστικών οχημάτων μέσα από το αποκλεισμένο τμήμα, με συνοδεία της κατασκευάστριας εταιρείας Άβαξ. Το έργο αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία στις 4 Δεκεμβρίου 2025.
Όσον αφορά το υπόλοιπο τμήμα του οδικού άξονα «Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα», το οποίο είχε ενταχθεί στο έργο παραχώρησης αλλά στην πράξη έμεινε εκτός σχεδιασμού λόγω χρηματοδοτικών και περιβαλλοντικών εμπλοκών, η κατάσταση παραμένει στάσιμη. Το συγκεκριμένο σκέλος είχε «παγώσει» και ουσιαστικά απενταχθεί, με αποτέλεσμα η υλοποίησή του να απαιτεί επανεκκίνηση από νέα βάση.
Το κόστος της πιο «οικονομικής» λύσης για την κατασκευή του εκτιμάται σε πάνω από 600 έως και 700 εκατ. ευρώ, σύμφωνα και με παλαιότερες δηλώσεις του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου. Με αυτά τα δεδομένα, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν διεργασίες και διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε το τμήμα αυτό να επανενταχθεί σε χρηματοδοτικό πλαίσιο και να «μπει στις ράγες» για να προχωρήσει.
Περισσότερες ειδήσεις
«Γέφυρα» γνώσης για τους μηχανικούς του αύριο η Ολυμπία Οδός