Μονόδρομος για ένα «πιο καθαρό, πιο ασφαλές και πιο αξιόπιστο σύστημα μετακινήσεων» αποτελεί η αντικατάσταση των τρόλεϊ από ηλεκτρικά λεωφορεία νέας γενιάς στην Αθήνα. Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Η εν λόγω απόφαση εδράζεται, σύμφωνα με το ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος, κυρίως στο υπερδιπλάσιο λειτουργικό κόστος των τρόλεϊ σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά λεωφορεία. «Το Δημόσιο πληρώνει 5,5 ευρώ για κάθε χιλιόμετρο που εκτελείται με τρόλεϊ, ενώ το αντίστοιχο κόστος με ηλεκτρικό λεωφορείο πέφτει στα 2,5 ευρώ» δήλωσε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, το εναέριο δίκτυο των 143 χιλιομέτρων «δεν προσφέρει πλέον κανένα περιβαλλοντικό όφελος» και, αντιθέτως, επιβαρύνει συνολικά το οδικό δίκτυο της Αττικής.
Αναγνωρίζοντας ότι «δεν υπάρχει μαγικό ραβδί για το πρόβλημα της κίνησης», ο κ. Κυρανάκης δηλώνει ξεκάθαρα πως ο πιο αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού προβλήματος είναι η ουσιαστική αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών.
«Η αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να πείσουμε τους πολίτες να αφήσουν το αυτοκίνητο στο σπίτι και, κατ’ επέκταση, να αποτυπωθεί αυτή η αλλαγή στους δρόμους» είπε.
Σημειώνεται ότι ο σχεδιασμός του υπουργείου για το «λιφτινγκ» των συγκοινωνιών περιλαμβάνει την ανανέωση του στόλου, καθώς στις αρχές του 2026 αναμένονται 1.000 νέα οχήματα στους δρόμους της Αθήνας. Για το Μετρό, προβλέπονται νέοι συρμοί, ανάταξη παλαιότερων, αντικατάσταση σιδηροτροχιάς στις Γραμμές 2 & 3 και ανακαίνιση συρμών της Γραμμής 1, ενώ αναμένονται προσλήψεις οδηγών και αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων.
Αναφορικά με την ανακατασκευή των συρμών στον ηλεκτρικό, ο πρώτος ανακατασκευασμένος συρμός της Γραμμής 1 αναμένεται τελικά να φτάσει στην Αθήνα την άνοιξη του 2026. Με βάση τα νεότερα δεδομένα, εκτιμάται ότι ολόκληρη η παρτίδα των 14 συρμών θα έχει επιστρέψει σε κυκλοφορία περίπου στα μέσα του 2027, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης που αποσκοπούσε στην επιμήκυνση της διάρκειας ζωής των παλαιότερων οχημάτων του ηλεκτρικού κατά περίπου 25 έτη.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα που είχε συμφωνηθεί με την ισπανική CAF προέβλεπε ότι η ΣΤΑΣΥ θα είχε παραλάβει όλους τους συρμούς έως το τέλος του 2025. Η τεράστια απόκλιση από τις δεσμεύσεις αυτές οδήγησε τη ΣΤΑΣΥ στην επιβολή προστίμου 3,8 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) για «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις», το οποίο αντιστοιχεί στο 5% του ύψους της σύμβασης. Παρότι το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας απέρριψε πρόσφατο αίτημα της CAF για επίσημη παράταση έως τον Σεπτέμβριο του 2027, η ίδια η πορεία του έργου δείχνει ότι η ολοκλήρωση οδεύει ούτως ή άλλως προς αυτόν τον χρονικό ορίζοντα.
Τα προβλήματα στην εκτέλεση της σύμβασης εμφανίστηκαν από νωρίς. Η CAF χρειάστηκε μήνες για να αποφασίσει σε ποια χώρα θα πραγματοποιήσει τις εργασίες ανακατασκευής, με αποτέλεσμα να έχει ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα μόλις ένα δείγμα βαγονιού. Ο πιλοτικός συρμός θα παραμείνει στο εργοστάσιο του Βόλου για στατικές δοκιμές διάρκειας περίπου δύο μηνών και, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, θα μεταφερθεί την άνοιξη στην Αθήνα για λειτουργικές δοκιμές χωρίς επιβάτες. Μόνο μετά την έγκριση της ΣΤΑΣΥ θα ξεκινήσει η παραγωγή των υπόλοιπων 13 συρμών, με προγραμματισμό απόδοσης ενός συρμού ανά μήνα – εξέλιξη που ωθεί την ολοκλήρωση του έργου στα μέσα του 2027, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νέες καθυστερήσεις.
Περισσότερες ειδήσεις
Επιχείρηση …αντι-graffiti στους συρμούς ηλεκτρικού και μετρό ξεκινά η ΣΤΑΣΥ