MENU

Γιατί οι AI shopping agents απειλούν τα κέρδη της Amazon — Το σενάριο που «τρομάζει» το e-commerce

Το νέο μοντέλο αγορών, τα «διόδια» στις συναλλαγές και ο κίνδυνος απώλειας ελέγχου της πελατειακής σχέσης

Ο διευθύνων σύμβουλος της Amazon, Andy Jassy, έχει αντιληφθεί εδώ και μήνες πόσο ραγδαία αλλάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο η τεχνητή νοημοσύνη.

Τον Ιούνιο, είχε προειδοποιήσει τους εργαζόμενους ότι οι AI agents θα αρχίσουν να διεισδύουν σε πτυχές της καθημερινότητας, «από τις αγορές και τα ταξίδια μέχρι τις καθημερινές δουλειές». Τέσσερις μήνες αργότερα, σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές, αποκάλυψε ότι η Amazon αναμένει να συνεργαστεί με τρίτους παρόχους AI agents και ήδη βρίσκεται σε συζητήσεις – χωρίς, ωστόσο, να αποκαλύψει ονόματα pasted.

Παράλληλα, η εταιρεία αναζητά στέλεχος για τον τομέα της εταιρικής ανάπτυξης, με αποστολή τη σύναψη στρατηγικών συνεργασιών σε τομείς όπως το λεγόμενο agentic commerce – δηλαδή το εμπόριο μέσω «έξυπνων» ψηφιακών πρακτόρων.

Όταν οι αγορές γίνονται υπόθεση… chatbot

Η στροφή αυτή δείχνει πόσο γρήγορα αλλάζει το online retail – και πόσο επικίνδυνο είναι για την Amazon να μείνει αδρανής.

Τους τελευταίους μήνες, εταιρείες όπως η OpenAI, η Google, η Perplexity και η Microsoft παρουσίασαν AI agents που υπόσχονται να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουν οι καταναλωτές.

Αντί να επισκέπτονται απευθείας την Amazon, τη Walmart ή τη Nike, οι χρήστες μπορούν να αφήνουν έναν AI agent να «σαρώνει» το διαδίκτυο, να βρίσκει την καλύτερη τιμή ή το ιδανικό προϊόν και να ολοκληρώνει την αγορά – χωρίς να φύγουν ποτέ από το περιβάλλον ενός chatbot.

Σύμφωνα με τη McKinsey, το agentic commerce θα μπορούσε να δημιουργήσει έως και 1 τρισ. δολάρια σε έσοδα λιανικής στις ΗΠΑ μέχρι το 2030.

Απειλή για τα περιθώρια κέρδους της Amazon

Η τάση αυτή απειλεί άμεσα τα περιθώρια κέρδους και τη σχέση της Amazon με τους πελάτες της. Όταν, για παράδειγμα, μια αγορά ξεκινά από το ChatGPT, η OpenAI εισπράττει «ένα μικρό τέλος» από κάθε συναλλαγή.

«Με έναν agent στο ChatGPT, οι λιανέμποροι κινδυνεύουν να χάσουν τις συναλλαγές από τα δικά τους sites και να πληρώνουν “διόδια” σε κάποιον άλλον για την ίδια αγορά», σημειώνει αναλύτρια της Forrester.

Συνεργασία ή ανταγωνισμός; Το παράδειγμα των rivals

Ορισμένες εταιρείες, όπως η Walmart και η Shopify, προσπαθούν να ισορροπήσουν: συνεργάζονται με παρόχους AI, αλλά ταυτόχρονα αναπτύσσουν δικά τους εργαλεία και θέτουν όρια στο πώς οι agents μπορούν να αλληλεπιδρούν με τις πλατφόρμες τους.

Ο CEO της Shopify, Tobi Lütke, μίλησε για μια «καμβριανή έκρηξη δημιουργικότητας στο shopping», δηλώνοντας ανοιχτά τον ενθουσιασμό του για το agentic commerce.

Η Amazon παίζει άμυνα

Μέχρι στιγμής, η Amazon ακολουθεί πιο αμυντική στάση. Πρόσφατα αναβάθμισε τον κώδικα του site της ώστε να μπλοκάρει εξωτερικούς AI agents από το να «σκανάρουν» τα δεδομένα της. Σύμφωνα με την ίδια, έχει αποκλείσει 47 bots, συμπεριλαμβανομένων αυτών των μεγάλων AI εταιρειών.

Η σύγκρουση έφτασε και στα δικαστήρια: τον Νοέμβριο, η Amazon μήνυσε την Perplexity για agent που επιτρέπει αγορές μέσω του browser Comet, κατηγορώντας την ότι προσπαθούσε να παρακάμψει τους περιορισμούς. Η Perplexity χαρακτήρισε τη μήνυση «εκφοβιστική τακτική».

Τα δικά της AI εργαλεία και το «δίλημμα του ηγέτη»

Ταυτόχρονα, η Amazon επενδύει στα δικά της εργαλεία. Το shopping chatbot Rufus βελτιώνεται συνεχώς, ενώ δοκιμάζεται και λειτουργία αυτόματης αγοράς όταν ένα προϊόν πέσει κάτω από συγκεκριμένη τιμή. Το Rufus προτείνει πλέον και προϊόντα εκτός Amazon, από ολόκληρο το διαδίκτυο.

Αναλυτές της Morgan Stanley εκτιμούν ότι έως το 2030 σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί καταναλωτές θα χρησιμοποιούν AI agents για αγορές.

«Δεν πρόκειται για το “δίλημμα του καινοτόμου”, αλλά για το “δίλημμα του ηγέτη”», σχολιάζει ο Jordan Berke, CEO της συμβουλευτικής Tomorrow. «Η Amazon έχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς – άρα και τα περισσότερα να χάσει»

Περισσότερες ειδήσεις

Τι συμβαίνει με το Shein; Το σκάνδαλο που συγκλονίζει την Ευρώπη

Θέμα.. «κουλτούρας» οι 14.000 απολύσεις της Amazon — Έτσι δικαιολογεί η εταιρεία το μεγαλύτερο ξεκαθάρισμα της χρονιάς

Στα πρόθυρα της κατάρρευσης τα ελληνικά e shops εξαιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού από τις κινέζικες πλατφόρμες

Σχετικά Άρθρα