Την ανάταξη 22 συρμών που εξυπηρετούν τις γραμμές 1, 2 και 3 του δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς της Αθήνας σχεδιάζει η ΣΤΑ.ΣΥ, με ορίζοντα υλοποίησης το 2026. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία επανέρχεται στην επικαιρότητα έπειτα από μακρά περίοδο εσωτερικών συζητήσεων και τεχνικών διαβουλεύσεων, χωρίς έως σήμερα να έχει προχωρήσει σε φάση εκτέλεσης λόγω απουσίας οριστικής απόφασης χρηματοδότησης.
Κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου, μεγάλο μέρος του στόλου παραμένει χωρίς αναγκαίες αναβαθμίσεις, με αποτέλεσμα αρκετοί συρμοί να παρουσιάζουν περιορισμένη λειτουργικότητα – κυρίως ως προς τη θερμική άνεση – εξαιτίας της έλλειψης κλιματισμού, γεγονός που γίνεται ιδιαίτερα αισθητό κατά τους θερινούς μήνες.
Όπως έχει δηλώσει πρόσφατα και ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στόχος του υπουργείου είναι να μην επαναληφθούν αντίστοιχες συνθήκες τις επόμενες χρονιές. «Είναι μια πολύ κακή κατάσταση και δεσμεύομαι προσωπικά ώστε αυτό να είναι το τελευταίο καλοκαίρι που τη βιώνουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η αναβάθμιση των συγκεκριμένων συρμών συνεπάγεται την προσωρινή απόσυρσή τους από την κυκλοφορία, γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει προσωρινά τις συχνότητες δρομολογίων. Οι εφεδρικές μονάδες είναι ήδη περιορισμένες, κάτι που ενδέχεται να δημιουργήσει πρόσθετη πίεση στο δίκτυο, έως ότου αποκατασταθεί η πλήρης διαθεσιμότητα.
Παράλληλα με τις εργασίες ανάταξης, στο υπουργείο εξετάζεται και η προμήθεια επτά νέων διρευματικών συρμών, οι οποίοι προορίζονται κυρίως για την εξυπηρέτηση της Γραμμής 3 προς το Αεροδρόμιο, μια γραμμή με αυξημένες ανάγκες λόγω της τουριστικής και περιφερειακής σύνδεσης. Η ένταξη του έργου αυτού εξαρτάται από τη χρηματοδότηση μέσω του νέου Κλιματικού Ταμείου, για το οποίο αναμένονται αποφάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το φθινόπωρο του 2025.
Προκήρυξη για τη σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών
Πρόσφατα, η ΣΤΑ.ΣΥ προχώρησε στη δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών που αφορούν την αναβάθμιση 12 συρμών Σειράς Ι του Μετρό (παραλαβής 2000, χωρίς κλιματισμό) και 10 συρμών της 10ης παραλαβής του Ηλεκτρικού (με κλιματισμό παλαιότερης τεχνολογίας).
Το έργο αφορά την εκπόνηση μελέτης κόστους και τεχνικών απαιτήσεων, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 37.200 ευρώ με ΦΠΑ. Οι τεχνικές προδιαγραφές αναμένεται να παραδοθούν εντός πέντε μηνών από την ημερομηνία ανάθεσης.
Για τους συρμούς του Μετρό προβλέπεται μελλοντικά να πραγματοποιηθούν εργασίες όπως:
Αντίστοιχα, στους συρμούς του Ηλεκτρικού αναμένεται να γίνει γενική επισκευή και αντικατάσταση παρωχημένων υποσυστημάτων. Οι τεχνικές οδηγίες θα βασιστούν σε υπάρχοντα εγχειρίδια, σχέδια και στοιχεία από προηγούμενες παραλαβές (όπως η 8η), ενώ θα γίνει συνεργασία με τις υπηρεσίες της ΣΤΑ.ΣΥ για την οριστικοποίηση απαιτήσεων λειτουργίας και συντήρησης.
Με καθυστερήσεις η ανακατασκευή 14 συρμών του ΗΣΑΠ
Παράλληλα, προχωρά – αν και με καθυστερήσεις – και η ανακατασκευή 14 παλαιότερων συρμών της Γραμμής 1, βάσει σύμβασης που υπεγράφη πριν από 2,5 χρόνια με την ισπανική εταιρεία CAF. Το πρώτο πρότυπο βαγόνι, που θα αποτελέσει τη βάση για την ανακαίνιση των υπολοίπων, παραδόθηκε πρόσφατα, ενώ οι λειτουργικές δοκιμές του πρώτου ολοκληρωμένου συρμού προγραμματίζονται για τον Φεβρουάριο του 2026.
Η αρχική πρόβλεψη για ολοκλήρωση του έργου έως το τέλος του 2025 έχει πλέον μετατεθεί, με νέο στόχο την παράδοση ενός ανακαινισμένου συρμού ανά μήνα από το 2026, και συνολική ολοκλήρωση τοποθετημένη χρονικά μέσα στο 2027.
Μέχρι στιγμής, η ΣΤΑ.ΣΥ έχει επιβάλει δύο κυρώσεις συνολικού ύψους 92.000 ευρώ για καθυστερήσεις, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται και τρίτο πρόστιμο. Πρόσφατα υπογράφηκε τροποποιημένη σύμβαση, η οποία αναπροσαρμόζει το κόστος του έργου από 65,49 εκατ. ευρώ σε 71,7 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ, αλλά τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα έχουν ήδη ξεπεραστεί.
Τέλος θα πρέπει να αναφερθεί πως στο πλαίσιο της συνολικής αναβάθμισης του δικτύου, ο κ. Κυρανάκης ανακοίνωσε ότι από τις 13 Σεπτεμβρίου οι γραμμές 2 και 3 θα λειτουργούν σε 24ωρη βάση τα Σάββατα, με στόχο να ενισχυθεί η εξυπηρέτηση νυχτερινών μετακινήσεων. Όπως ανέφερε, η Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) θα ενταχθεί και αυτή στο διευρυμένο ωράριο μόλις παραδοθούν οι πρώτοι ανακαινισμένοι συρμοί, προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια τροχαίου υλικού.