Στη λύση της τεχνητής νοημοσύνης στρέφονται όλο και συχνότερα οι εργαζόμενοι, στην προσπάθειά τους να ερευνήσουν και να υπολογίσουν τους μισθούς που «παίζουν» στην αγορά εργασίας.
Η έκθεση, την οποία προβάλλει το CNBC, διαπίστωσε ότι το 70% των εργοδοτών παρατήρησε αύξηση στους εργαζόμενους που αναφέρθηκαν σε πληροφορίες που προέρχονταν από εργαλεία AI όπως το ChatGPT κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων μισθών, βάσει έρευνας σε 1.000 εργαζόμενους στις ΗΠΑ και 500 επιχειρηματίες και επαγγελματίες ανθρώπινου δυναμικού.
Το ερώτημα λοιπόν, αν χρησιμοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη για πληροφορίες μισθών προκύπτει «συνεχώς» στη δουλειά του μέσου πολίτη των ΗΠΑ, καθώς εκτός από υπαλλήλους με… χιλιόμετρα στο κοντέρ τους, χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό και από τους πιο νέους, που θέλουν να πάρουν με ανωνυμία και ασφάλεια κάποιες πληροφορίες.
Ποιοι θα πρέπει να αποφεύγουν την απρόσκοπτη χρήση ΑΙ
Σε πολλές περιπτώσεις, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για να βοηθήσει όσους αναζητούν εργασία, ιδιαίτερα εκείνους που βρίσκονται στην αρχή της καριέρας τους, να καθορίσουν ένα «σημείο εκκίνησης» για τους μισθούς στον τομέα τους.
Ωστόσο, οι επαγγελματίες δεν θα πρέπει να θεωρούν τις πληροφορίες αμοιβών που παράγονται από την τεχνητή νοημοσύνη ως την «απόλυτη αλήθεια», τουλάχιστον όχι χωρίς να ελέγχουν αναλυτικά τα αποτελέσματα.
Σύμφωνα με την έκθεση, το 63% των εργοδοτών παρατήρησε αύξηση στους υπαλλήλους που βασίζουν τα αιτήματά τους για μισθούς σε ανακριβή ή μη επαληθευμένα δεδομένα φέτος.
Η χρήση λανθασμένων πληροφοριών αμοιβών μπορεί να θέσει τους υπαλλήλους σε μια κατάσταση όπου οι προσδοκίες τους «δεν ευθυγραμμίζονται στην πραγματικότητα με τους στόχους της συγκεκριμένης εταιρείας», γεγονός που μπορεί να τους οδηγήσει σε αδιέξοδο.
Το μεγαλύτερο λάθος στην όλη υπόθεση – Πώς να το διορθώσετε
Το νούμερο ένα λάθος που συμβαίνει κατά τη χρήση ΑΙ για την άντληση πληροφοριών σχετικά με τους μισθούς είναι η χρήση υπερβολικά γενικών ερωτήσεων, λένε οι ειδικοί.
«Εάν η ερώτησή σας δεν είναι πολύ συγκεκριμένη, όταν σκέφτεστε την τοποθεσία, την εταιρεία, το μέγεθος ή έναν συγκεκριμένο κλάδο, θα λάβετε μια απάντηση που ίσως δεν βασίζεται στην πραγματικότητα», προειδοποιούν οι ειδικοί και συνεχίζουν: «Μια ισχυρή ερώτηση θα περιλαμβάνει την τοποθεσία και το μέγεθος της εταιρείας και το επίπεδο εμπειρίας που απαιτείται, καθώς και τυχόν πληροφορίες σχετικά με τα οφέλη και τα πιθανά μπόνους».
Για παράδειγμα, αντί για μια απλή ερώτηση όπως «Ποιος είναι ο μισθός για έναν αναλυτή δεδομένων;», η συνιστάται μια πιο λεπτομερή ερώτηση όπως η εξής: Ποιος είναι ο μέσος μισθός για έναν αναλυτή δεδομένων στο μάρκετινγκ στη Νέα Υόρκη, για μια ιδιωτική εταιρεία 100 ατόμων σε μια διαφημιστική εταιρεία;
Λάβετε υπόψη ότι «η προσέγγιση κάθε εταιρείας στις αποδοχές θα είναι πολύ διαφορετική», προσθέτουν οι ειδικοί: για παράδειγμα, οι μισθοί μπορεί να διαφέρουν σημαντικά μεταξύ ενός ρόλου που βασίζεται στη Silicon Valley και μιας παρόμοιας εργασίας που βρίσκεται σε αγροτική περιοχή.
Ακόμα και η πιο πρόσφατη εκδοχή τεχνητής νοημοσύνης δεν εγγυάται ακριβείς πληροφορίες, επομένως συνιστάται να διασταυρώνεται τα αποτελέσματά σας με επαγγελματικές ιστοσελίδες (όπως το Glassdoor ή το Linkedln).
Από τη θετική πλευρά, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να είναι ένα πλεονέκτημα για τους υπαλλήλους που φοβούνται τις διαπραγματεύσεις μισθών, καταλήγουν οι ειδικοί, τονίζοντας: «Μπορεί να σας προετοιμάσει ώστε να μην είστε νευρικοί όταν βρεθείτε σε αυτή τη θέση και να δείχνετε προσεκτικοί και ενημερωμένοι. Όσο πιο προσεκτικοί είστε, τόσο πιο εύκολη θα είναι η συζήτηση που θα έχετε όταν βρεθείτε τετ-α-τετ με έναν υπεύθυνο προσλήψεων».