MENU

Απ. Τζιτζικώστας στο Mobility Next 2025: Προσβάσιμη ηλεκτροκίνηση για όλους – «Κανείς να μη μείνει πίσω»

Χρηματοδότηση από το Ταμείο Κοινωνικού Κλίματος για προσιτά EV, εφαρμογή με ενιαίο εισιτήριο, επενδύσεις 1 δισ. στις μπαταρίες

Τη βούληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καταστήσει την ηλεκτροκίνηση πραγματικά προσβάσιμη για όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως εισοδήματος, υπογράμμισε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, κατά την ομιλία του στο 1ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης Mobility Next 2025 στο NOESIS.

Όπως ανακοίνωσε, η Κομισιόν σχεδιάζει να αξιοποιήσει μέρος των 85 δισ. ευρώ του Ταμείου Κοινωνικού Κλίματος προκειμένου να χρηματοδοτήσει την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων από πολίτες με περιορισμένη οικονομική δυνατότητα. «Ήδη ζήτησα από τα κράτη-μέλη να υποβάλουν σχετικές προτάσεις έως τα τέλη Ιουνίου, γιατί σε αυτή τη μετάβαση δεν πρέπει να μείνει κανείς πίσω», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ψηφιακό εισιτήριο πολλαπλών μεταφορών στα σκαριά

Ο κ. Τζιτζικώστας προανήγγειλε και την κυκλοφορία μιας νέας εφαρμογής που θα επιτρέπει στους πολίτες να κλείνουν ένα ενιαίο ψηφιακό εισιτήριο για τη μετακίνησή τους με συνδυασμό διαφορετικών μεταφορικών μέσων, απευθείας από το κινητό τους.

Η Ευρώπη μπαταρία: 1 δισ. ευρώ για ευρωπαϊκό εργοστάσιο παραγωγής

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ανάγκη ενίσχυσης της αυτάρκειας της Ευρώπης στον τομέα των μπαταριών για EVs, όπου -όπως είπε- η εξάρτηση από τρίτες χώρες είναι σήμερα σχεδόν απόλυτη.

Η στρατηγική της Επιτροπής προβλέπει παραγωγή και ανακύκλωση εντός ΕΕ, ενώ ήδη έχει ενεργοποιηθεί πρόσκληση ύψους 1 δισ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας για τη δημιουργία ευρωπαϊκού εργοστασίου παραγωγής μπαταριών. Το σχέδιο περιλαμβάνει και επενδύσεις στην έρευνα, ανάπτυξη τεχνολογιών όπως solid state και lithium-sulphur, και βιώσιμες διαδικασίες παραγωγής.

Δοκιμές αυτόνομης οδήγησης πέρα από τα σύνορα

Το δεύτερο μεγάλο πεδίο καινοτομίας, σύμφωνα με τον Επίτροπο, είναι η αυτόνομη οδήγηση. Όπως δήλωσε, για πρώτη φορά η ΕΕ προβλέπει διασυνοριακά πεδία δοκιμών, σε συνδυασμό με επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη, την ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και τη διασύνδεση αισθητήρων οχημάτων και υποδομών μέσω του προγράμματος C-Roads.

Θεσσαλονίκη: Παράδειγμα μεταφορικής αναγέννησης

Ο κ. Τζιτζικώστας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη Θεσσαλονίκη, την οποία χαρακτήρισε πρότυπο για τις “μεταφορές του αύριο”. Ανέδειξε το Μετρό Θεσσαλονίκης ως υπόδειγμα σύγχρονου έργου σταθερής τροχιάς με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση άνω του 1 δισ. ευρώ και έθεσε ως προτεραιότητα την επέκτασή του προς τη δυτική πλευρά της πόλης.

Καινοτομία παντού: 300+ έργα σε όλη την Ελλάδα

Αναφερόμενος στις εξελίξεις στην Ελλάδα, επισήμανε ότι υλοποιούνται περισσότερα από 300 έργα καινοτομίας στις μεταφορές, μεταξύ των οποίων το “CityMobil” στα Τρίκαλα, το “iCharge for Drivers” στο ΕΜΠ και το “Civitas Destinations” στο Ρέθυμνο, κάνοντας λόγο για «παράδειγμα προς μίμηση» σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Μηδενικοί ρύποι ως το 2050: Οι μεταφορές στο επίκεντρο

Ο Επίτροπος υπογράμμισε τον κρίσιμο ρόλο των μεταφορών στην επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Δεδομένου ότι το 73% των εκπομπών του τομέα προέρχεται από τα οδικά μέσα, στόχος της ΕΕ είναι η μείωση των ρύπων κατά 90%.

Παρά τη σημαντική άνοδο στις πωλήσεις EVs – το 15% των επιβατικών οχημάτων το πρώτο τρίμηνο του 2025 είναι ηλεκτρικά – η πρόκληση παραμένει μεγάλη. Σημείωσε ότι η Επιτροπή προχώρησε τόσο σε αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών όσο και σε μεγαλύτερη ευελιξία για τους κατασκευαστές μέσω της νέας στρατηγικής.

Ξεπέρασαν το 1 εκατ. οι φορτιστές EV στην ΕΕ

Τέλος, επισήμανε ότι οι υποδομές φόρτισης αποτελούν θεμέλιο για την ευρεία υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης. Ο στόχος για 1 εκατ. φορτιστές μέχρι το 2025 επιτεύχθηκε ήδη νωρίτερα φέτος, με τις επενδύσεις στις υποδομές να αυξάνονται με ρυθμούς 40% ταχύτερους από την ανάπτυξη του στόλου EVs. «Η πρόοδος είναι ενθαρρυντική, αλλά η δουλειά συνεχίζεται», κατέληξε.

Σχετικά Άρθρα