Ερωτήματα για την εφαρμοσιμότητα και την αποτελεσματικότητα του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή και περιλαμβάνει αυστηρότερες κυρώσεις για παραβάσεις, εξέφρασαν φορείς που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.
Κατά την ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών φορέων, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) Θανάσης Τσιάνος, χαρακτήρισε θετική τη βελτιωμένη κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, αλλά σημείωσε ότι τίθεται ζήτημα σχετικά με την επιβολή υψηλών προστίμων στην πράξη. Αναφέρθηκε ενδεικτικά στο πρόστιμο των 1.050 ευρώ για δύο αναβάτες δικύκλου χωρίς κράνος, εκφράζοντας αμφιβολία για το αν οι αρχές θα εφαρμόζουν συστηματικά τέτοια μέτρα.
Ο ΣΕΣ, όπως τόνισε ο κ. Τσιάνος, τάσσεται υπέρ ενός συστήματος με χαμηλότερα πρόστιμα, αλλά με συχνότερη και συνεπέστερη επιβολή, προσαρμοσμένα στην επικινδυνότητα κάθε παράβασης. Ο Σύλλογος επίσης υποστηρίζει την αυστηροποίηση των ποινών για σοβαρές παραβάσεις, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν σαφή όρια ταχύτητας, ενιαία εφαρμογή των μέτρων και αποτροπή της διαγραφής προστίμων.
Καθοριστικό ρόλο, κατά τον ίδιο, θα διαδραματίσει η ψηφιοποίηση του συστήματος βεβαίωσης και παρακολούθησης των παραβάσεων. Ο ΣΕΣ θεωρεί επίσης θετική την εισαγωγή του μέτρου της υποτροπής, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι δυνατός ο αξιόπιστος εντοπισμός επαναλαμβανόμενων παραβατών.
Υπό συζήτηση το όριο αλκοόλ
Την ανάγκη περαιτέρω μείωσης του επιτρεπόμενου ορίου αλκοόλ για την οδήγηση επισήμαναν οργανώσεις όπως η «SOS Τροχαία Εγκλήματα». Ο πρόεδρος του Συλλόγου, Γιώργος Κουβίδης, πρότεινε το όριο να περιοριστεί στο 0,2 γραμμάρια ανά λίτρο – όπως ήδη ισχύει για νέους και επαγγελματίες οδηγούς – ή και να μηδενιστεί, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Σύμφωνα με τον κ. Κουβίδη, από το 2019 έχουν καταγραφεί πάνω από 4.000 θάνατοι και ισάριθμοι σοβαροί τραυματισμοί, ενώ το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα για επικίνδυνη οδήγηση – που θα μπορούσε να οδηγήσει σε παραπομπές – φαίνεται να εφαρμόζεται σε περιορισμένη κλίμακα. Ανέφερε μάλιστα παραδείγματα τροχαίων δυστυχημάτων στην Κρήτη με ιδιαίτερη ένταση.
Δεδομένα για τον αντίκτυπο των τροχαίων παρουσίασε ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΚΑΒ, Γιώργος Χαραλάμπους. Με βάση τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου του έτους: