MENU

Χρ. Δήμας: «Μονόδρομος» η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα – Πάνω από 24.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα, 7.639 φορτιστές, 250 λεωφορεία

Στόχος η επιτάχυνση συγκοινωνιακού μετασχηματισμού για βιωσιμότητα και λειτουργικότητα, όπως δήλωσε ο ΥΠΟΜΕ στο Mobility Next 2025

Μονόδρομο χαρακτήρισε την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, επισημαίνοντας ότι δεν αποτελεί πλέον μόνο ευρωπαϊκή υποχρέωση, αλλά κρίσιμη επιλογή για καθαρές, ασφαλείς και προσβάσιμες πόλεις. Η δήλωσή του έγινε στο πλαίσιο του πρώτου συνεδρίου Mobility Next 2025, το οποίο διεξάγεται στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας «ΝΟΗΣΙΣ» στη Θεσσαλονίκη και διαρκεί έως την 1η Ιουνίου.

Σε μαγνητοσκοπημένο μήνυμα που προβλήθηκε στο συνέδριο, ο Υπουργός παρουσίασε την εντυπωσιακή πρόοδο που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στην πράσινη κινητικότητα. Όπως υπογράμμισε, μέσω των προγραμμάτων “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2” και “Κινούμαι Ηλεκτρικά 3”, έχουν ήδη δοθεί επιδοτήσεις άνω των 83 εκατ. ευρώ για την απόκτηση περίπου 24.000 ηλεκτροκίνητων οχημάτων, δημιουργώντας τις βάσεις για μαζική διείσδυση της ηλεκτροκίνησης τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον εταιρικό στόλο.

Ο αριθμός των δημόσιων σημείων φόρτισης δεκαπλασιάστηκε, από μόλις 73 το 2019 σε 7.639 το 2024. Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη είχε το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», το οποίο χρηματοδοτεί τη δημιουργία φορτιστών σε δήμους, αεροδρόμια, αυτοκινητοδρόμους και λιμάνια, διασφαλίζοντας τη γεωγραφική διασπορά των υποδομών.

Ηλεκτρικά λεωφορεία και ΣΒΑΚ

Στον τομέα των αστικών λεωφορείων, 250 ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν ήδη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ στην πρωτεύουσα έχουν ενταχθεί επιπλέον 100 εννιάμετρα ηλεκτρικά λεωφορεία. Ταυτόχρονα, προχωρούν οι διαγωνισμοί για την προμήθεια ακόμη 175 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, εκ των οποίων 125 προορίζονται για την Αθήνα και 50 για τη Θεσσαλονίκη, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Παράλληλα, ο Χρίστος Δήμας ανέδειξε την ανάγκη για ολιστικό σχεδιασμό, αναφερόμενος στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Όπως τόνισε, έχουν ήδη εγκριθεί 39 υπουργικές αποφάσεις χαρακτηρισμού ΣΒΑΚ σε ισάριθμους δήμους, ενώ στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, 17 μεγάλοι αστικοί κόμβοι της χώρας, μεταξύ αυτών και η Θεσσαλονίκη, υποχρεούνται να διαθέτουν ολοκληρωμένα σχέδια. Η συμπρωτεύουσα, όπως σημείωσε, είναι από τις πρώτες που ολοκλήρωσαν το ΣΒΑΚ της βάσει του εθνικού πλαισίου.

«Αιχμή του δόρατος» η επέκταση των γραμμών του Μετρό σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Στο επίκεντρο της πολιτικής για τις βιώσιμες μεταφορές βρίσκονται και τα μεγάλα έργα δημόσιων συγκοινωνιών. Ο Υπουργός ανέφερε ότι η επέκταση της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας και το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελούν «αιχμή του δόρατος» για την περιβαλλοντική αναβάθμιση των αστικών μεταφορών. Η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς, αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2026.

Κλείνοντας την παρέμβασή του, ο Χρίστος Δήμας τόνισε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν προσεγγίζει την ηλεκτροκίνηση ως συμβατική υποχρέωση, αλλά ως στρατηγικό πυλώνα για ένα βιώσιμο και προσβάσιμο σύστημα μεταφορών. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, οι δράσεις που αναπτύσσονται στοχεύουν όχι μόνο στη μείωση των εκπομπών, αλλά και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής για όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως ηλικίας ή τόπου διαμονής.

Σχετικά Άρθρα