Σε εξέλιξη βρίσκεται η εκπαίδευση των μηχανοδηγών στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS) που ξεκίνησε στο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΟΣΕ, στου Ρέντη, με χρήση προσομοιωτή σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα.
Πρόκειται για την πρώτη φορά στην Ελλάδα που η κατάρτιση στο σύστημα αυτόματης πέδησης γίνεται οργανωμένα, με προσομοίωση, θεωρητική εκπαίδευση και πρακτική στο πεδίο. Η εφαρμογή του ETCS δεν περιλαμβανόταν στη σύμβαση 717, γεγονός που το καθιστά πρόσθετη και κρίσιμη δικλείδα ασφαλείας, απαραίτητη για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου.
Το ETCS αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το 2026 στον άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη, δίνοντας για πρώτη φορά συστηματικό αυτοματοποιημένο έλεγχο ασφάλειας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε ότι η εκπαίδευση προχωρά με επαγγελματισμό και σύγχρονη τεχνολογία:
«Για πρώτη φορά οι μηχανοδηγοί –και στη συνέχεια οι σταθμάρχες– εκπαιδεύονται με σύγχρονους προσομοιωτές. Πρόκειται για σύστημα που έπρεπε να έχει προχωρήσει εδώ και χρόνια· τώρα έχουμε πραγματική πρόοδο».
Αντίστοιχα, ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ Κώστας Γενιδούνιας χαρακτήρισε το ETCS «εξέλιξη που αλλάζει επιτέλους την πραγματικότητα στον ελληνικό σιδηρόδρομο».
Ο προσομοιωτής επιτρέπει στους μηχανοδηγούς να:
Η εκπαίδευση υλοποιείται σε συνεργασία με τη DB Rail Academy και περιλαμβάνει:
Παράλληλα, οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν σε δοκιμές στο πεδίο στη διαδρομή Οινόη–Τιθορέα, ώστε να γνωρίσουν στην πράξη τη λογική του ETCS Level 1.
Συνολικά θα εκπαιδευτούν περίπου 300 μηχανοδηγοί του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών εταιρειών, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έξι μηνών.
Η επόμενη φάση προβλέπει για το 2026:
Η χρήση προσομοιωτών δεν αφορά μόνο τεχνικές δεξιότητες: ενισχύει λήψη αποφάσεων υπό πίεση, επικοινωνία, διαχείριση άγχους, στοιχεία κρίσιμα για μια ασφαλή σιδηροδρομική λειτουργία.
Η εκπαίδευση στο ETCS και ο σχεδιαζόμενος εκσυγχρονισμός των υποδομών εκπαίδευσης αποτελούν βασικές κινήσεις στην πορεία ενεργοποίησης του αυτόματου συστήματος πέδησης το 2026.
Με την ολοκλήρωση των έργων στη Θεσσαλία, ο άξονας Αθήνα–Θεσσαλονίκη θα λειτουργεί με:
Περισσότερες ειδήσεις