MENU

ΟΣΕ: Ξεκίνησε η εκπαίδευση μηχανοδηγών στο ETCS

Προσομοιωτές και πρακτική στο πεδίο προετοιμάζουν τους μηχανοδηγούς για τη λειτουργία του συστήματος από το 2026

Σε εξέλιξη βρίσκεται η εκπαίδευση των μηχανοδηγών στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS) που ξεκίνησε στο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΟΣΕ, στου Ρέντη, με χρήση προσομοιωτή σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα.

Πρόκειται για την πρώτη φορά στην Ελλάδα που η κατάρτιση στο σύστημα αυτόματης πέδησης γίνεται οργανωμένα, με προσομοίωση, θεωρητική εκπαίδευση και πρακτική στο πεδίο. Η εφαρμογή του ETCS δεν περιλαμβανόταν στη σύμβαση 717, γεγονός που το καθιστά πρόσθετη και κρίσιμη δικλείδα ασφαλείας, απαραίτητη για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου.

Το ETCS αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το 2026 στον άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη, δίνοντας για πρώτη φορά συστηματικό αυτοματοποιημένο έλεγχο ασφάλειας.

Σταθμός για την ασφάλεια – Ικανοποίηση από μηχανοδηγούς και Υπουργείο

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε ότι η εκπαίδευση προχωρά με επαγγελματισμό και σύγχρονη τεχνολογία:

«Για πρώτη φορά οι μηχανοδηγοί –και στη συνέχεια οι σταθμάρχες– εκπαιδεύονται με σύγχρονους προσομοιωτές. Πρόκειται για σύστημα που έπρεπε να έχει προχωρήσει εδώ και χρόνια· τώρα έχουμε πραγματική πρόοδο».

Αντίστοιχα, ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ Κώστας Γενιδούνιας χαρακτήρισε το ETCS «εξέλιξη που αλλάζει επιτέλους την πραγματικότητα στον ελληνικό σιδηρόδρομο».

Πώς πραγματοποιείται η εκπαίδευση

Ο προσομοιωτής επιτρέπει στους μηχανοδηγούς να:

  • εξοικειωθούν με τις λειτουργίες του ETCS,
  • εκπαιδευτούν σε έκτακτα περιστατικά χωρίς επιχειρησιακό ρίσκο,
  • αντιληφθούν πώς το σύστημα παρεμβαίνει όταν παραβιάζονται κανόνες ασφαλείας.

Η εκπαίδευση υλοποιείται σε συνεργασία με τη DB Rail Academy και περιλαμβάνει:

  • δύο ημέρες θεωρίας,
  • μία ημέρα πρακτικής,
  • εξέταση στον προσομοιωτή για την πιστοποίηση.

Παράλληλα, οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν σε δοκιμές στο πεδίο στη διαδρομή Οινόη–Τιθορέα, ώστε να γνωρίσουν στην πράξη τη λογική του ETCS Level 1.

Συνολικά θα εκπαιδευτούν περίπου 300 μηχανοδηγοί του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών εταιρειών, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έξι μηνών.

2026: Full-motion προσομοιωτής και νέο κέντρο εκπαίδευσης

Η επόμενη φάση προβλέπει για το 2026:

  • πλήρη αναβάθμιση του Κέντρου Εκπαίδευσης,
  • εγκατάσταση full-motion προσομοιωτή με κινούμενη πλατφόρμα,
  • ρεαλιστική αναπαράσταση επιτάχυνσης, πέδησης, καιρικών φαινομένων και σηράγγων.

Η χρήση προσομοιωτών δεν αφορά μόνο τεχνικές δεξιότητες: ενισχύει λήψη αποφάσεων υπό πίεση, επικοινωνία, διαχείριση άγχους, στοιχεία κρίσιμα για μια ασφαλή σιδηροδρομική λειτουργία.

Η εκπαίδευση στο ETCS και ο σχεδιαζόμενος εκσυγχρονισμός των υποδομών εκπαίδευσης αποτελούν βασικές κινήσεις στην πορεία ενεργοποίησης του αυτόματου συστήματος πέδησης το 2026.
Με την ολοκλήρωση των έργων στη Θεσσαλία, ο άξονας Αθήνα–Θεσσαλονίκη θα λειτουργεί με:

  • ενεργή σηματοδότηση,
  • τηλεδιοίκηση,
  • ETCS Level 1,
  • αυτόματη πέδηση.

Περισσότερες ειδήσεις

Επικίνδυνα «παιχνίδια» από τον ΟΣΕ: Απασχολούσε 75 ανεκπαίδευτους σταθμάρχες, έλαβε πρόστιμο 1 εκατ. ευρώ από τη ΡΑΣ

Σιδηροδρομικές μετακινήσεις ευρωπαϊκών προδιαγραφών μέσα σε ένα χρόνο υπόσχεται η εταιρία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος

Γ. Ιωάννου: Σταδιακή έναρξη λειτουργίας του ETCS στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη το β’ τρίμηνο του 2026

Σχετικά Άρθρα