«Ηχηρή» άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις της Tesla στη Νορβηγία τον περασμένο Μάιο, με στοιχεία αναλύσεων να δείχνουν, ότι το ποσοστό μεταξύ του συγκεκριμένου μήνα φέτος και το 2024 ανέρχεται σε 213%, με συνολικά 2.600 πωλήσεις οχημάτων, έναντι 832. Βασικός συντελεστής της εξέλιξης αυτής ήταν το νέο μοντέλο της εταιρείας, Model Y.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε, ότι η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία πρόσφατα υπέστη ζημιά στις πωλήσεις της, λόγω των πεποιθήσεων και πρακτικών του ιδιοκτήτη της, Elon Musk. Τη Δευτέρα μάλιστα (2/6) οι αναλύσεις έδειξαν σημαντική μείωση πωλήσεων σε Ισπανία, Πορτογαλία, Δανία και Σουηδία.
Η Christina Bu, γενική γραμματέας της Ένωσης Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων Νορβηγίας, η οποία επίσης εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα, δήλωσε ότι το Tesla Model Y φαίνεται να είναι δημοφιλές σε εθνικό επίπεδο, σημειώνοντας τις πρόσφατες καμπάνιες τιμολόγησης της αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Το Model Y έχει σημειώσει καλές πωλήσεις στη Νορβηγία, πιθανώς επειδή έχει καλή σχέση ποιότητας-τιμής και επειδή καλύπτει τις ανάγκες των Νορβηγών για μεγάλο χώρο αποσκευών», τόνισε η Bu.
Πρόσφατη έρευνα της ένωσης σε περισσότερους από 15.000 οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων, ωστόσο δείχνει ότι η πολιτική επηρεάζει την επιλογή αυτοκινήτων. «Έως και το 43% δήλωσε ότι δεν θα αγόραζε Tesla για πολιτικούς λόγους. Επομένως, μπορούμε μόνο να κάνουμε εικασίες για το πόσα θα είχε πουλήσει η Tesla χωρίς την υποστήριξη του Musk», συνεχίζει η Christina Bu.
Την περασμένη εβδομάδα, ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ή ACEA, ανέφερε πτώση 49% στις συνολικές ευρωπαϊκές πωλήσεις οχημάτων Tesla τον Απρίλιο, αποδίδοντας την εξέλιξη στον αυξανόμενο ανταγωνισμό και τη ζημία που υπέστη το brand, του οποίου η αξία μειώνεται από το 2024, εν μέρει λόγω της ρητορικής και της πολιτικής δραστηριότητας του Musk.
Ο Musk υποστήριξε επίσημα το ακροδεξιό κόμμα AfD της Γερμανίας ενόψει των βουλευτικών εκλογών της χώρας και είναι επίσης ένθερμος κατά των συνδικάτων, με αποτέλεσμα η Tesla να συγκρουστεί με σκανδιναβικές εργατικές ομάδες.
Ο CEO της Tesla δαπάνησε σχεδόν 300 εκατ. δολ. για να βοηθήσει στην επανεκλογή του προέδρου των ΗΠΑ, Donald Trump, και έκτοτε ηγήθηκε μιας πρωτοβουλίας της κυβέρνησης για την περικοπή των ομοσπονδιακών υπηρεσιών. Ως φυσικό επακόλουθο, ξέσπασαν διαμαρτυρίες σε αντιπροσωπείες της Tesla σε όλη την Ευρώπη.
Γιατί η Νορβηγία ηγείται της ηλεκτροκίνησης
Σύμφωνα με τον Rico Luman, ανώτερο οικονομολόγο του τομέα μεταφορών και logistics στην ολλανδική τράπεζα ING, τα τελευταία μηνιαία στοιχεία πωλήσεων αυτοκινήτων της Tesla στη Νορβηγία χαρακτηρίζονται ως «αρκετά αξιοσημείωτα», σημειώνοντας ότι τα στοιχεία του περασμένου μήνα στην Ολλανδία έδειξαν επίσης μια ανάκαμψη σε μηνιαία βάση.
«Στη Νορβηγία, τα κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να είναι άφθονα, καθιστώντας σχεδόν αυτονόητο να αγοράσετε ένα BEV εάν είναι δυνατόν και αυτό είναι κάτι που έχει συμβάλει σε αυτήν την αύξηση».
Η Νορβηγία έχει αναγνωριστεί εδώ και καιρό ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές και βρίσκεται επί του παρόντος σε καλό δρόμο για να γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα διαγράψει αποτελεσματικά τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα από την αγορά νέων αυτοκινήτων, με τις αναλύσεις να δείχνουν ότι βασικό παράγοντα αυτής της εξέλιξης αποτελεί η πολιτική της χώρας να υποστηρίξει την υιοθέτηση EV.
Ορισμένα από τα… προνόμια που προσφέρει η κυβέρνηση της Νορβηγίας περιλαμβάνουν απαλλαγή από τον ΦΠΑ, εκπτώσεις στα τέλη κυκλοφορίας και στάθμευση και πρόσβαση σε λεωφορειολωρίδες. Η κυβέρνηση έχει επίσης επενδύσει σημαντικά σε δημόσιες υποδομές φόρτισης και πολλά νορβηγικά νοικοκυριά είναι σε θέση να φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους στο σπίτι.
Ο Luman της ING απέδωσε την ανάκαμψη των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων της Tesla στη Νορβηγία στο ανανεωμένο μοντέλο Y SUV της εταιρείας, υποδηλώνοντας ότι μια πρώτη παρτίδα παραδόσεων φαίνεται να πραγματοποιήθηκε τον Μάιο, με περισσότερες να έρχονται τον Ιούνιο.
«Αυτό δείχνει ακόμη, ότι οι πελάτες ανέστειλαν τις νέες παραγγελίες της Tesla για να περιμένουν τη νέα έκδοση, εξηγώντας εν μέρει την… οπισθοδρόμηση τους πρώτους μήνες του έτους», σημείωσε.
«Μαίνεται η μάχη» μεταξύ των ανταγωνιστών
Η Tesla συνεχίζει να δίνει μάχη με τον αυξανόμενο ανταγωνισμό που προέρχεται από παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς και από Κινέζους «παίκτες». Ο γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας BYD, για παράδειγμα, πρόσφατα διαπιστώθηκε, ότι πούλησε περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη από την Tesla για πρώτη φορά.
Η Rella Suskin, αναλύτρια μετοχών στην Morningstar, δήλωσε ότι φαίνεται να υπάρχει ισχυρή συσχέτιση ανάμεσα στην αγορά κινεζικών αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη και του ποσοστού υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία.
«Στην πραγματικότητα, η Νορβηγία έχει το υψηλότερο ποσοστό υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία, καθώς και το υψηλότερο μερίδιο κινεζικών οχημάτων, εξαιρουμένης της Ρωσίας. Αυτό θα μπορούσε να συσχετιστεί με την αύξηση των Tesla στην περιοχή, καθώς μπορούμε να δούμε ότι υπάρχει σαφής ζήτηση στην αγορά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα», κατέληξε η Suskin.