Η Κίνα φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε μία γιγαντιαία παραγγελία αεροσκαφών από την Airbus, με τις διαπραγματεύσεις να αφορούν έως και 500 αεροπλάνα, σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδουν διεθνή πρακτορεία.
Η συμφωνία, εφόσον προχωρήσει, αναμένεται να ανακοινωθεί τον Ιούλιο, κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης επίσκεψης Ευρωπαίων ηγετών στο Πεκίνο, σε μια τελετή για τα 50 χρόνια διπλωματικών σχέσεων Κίνας – ΕΕ. Στο τραπέζι βρίσκονται μοντέλα narrowbody και widebody, με το A330neo να εμφανίζεται ως πιθανός κερδισμένος.
Αν και οι συζητήσεις παραμένουν σε εξέλιξη, η παραγγελία, εφόσον φτάσει στα ανώτερα επίπεδα, θα ξεπεράσει την ιστορική συμφωνία του 2022, όταν η Κίνα παρήγγειλε 300 narrowbody Airbus αεροσκάφη αξίας περίπου 37 δισ. δολαρίων. Για την ιστορία, μόνο η Air India και η IndiGo έχουν καταγράψει μεγαλύτερες παραγγελίες τα τελευταία χρόνια.
Η Boeing, αντιθέτως, παραμένει στο περιθώριο των εξελίξεων. Από το 2017 και μετά, δεν έχει λάβει καμία σημαντική παραγγελία από κινεζικές αεροπορικές, εξαιτίας μακροχρόνιων εμπορικών εντάσεων με τις ΗΠΑ αλλά και δομικών προβλημάτων αξιοπιστίας, όπως το πολύκροτο σκάνδαλο του 737 Max και η πρόσφατη κρίση με το door plug.
Υπενθυμίζεται ότι στις 5 Ιανουαρίου 2024, κατά τη διάρκεια της πτήσης 1282 της Alaska Airlines, ένα Boeing 737 MAX 9 υπέστη αποσυμπίεση όταν αποκολλήθηκε ένα door plug — ένα πάνελ που καλύπτει μια μη χρησιμοποιούμενη έξοδο κινδύνου. Η έρευνα της Εθνικής Επιτροπής Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (NTSB) αποκάλυψε ότι έλειπαν τέσσερα κρίσιμα μπουλόνια που συγκρατούσαν το πάνελ, γεγονός που οδήγησε σε σοβαρές ανησυχίες για τις διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου της Boeing.
Η συγκυρία δεν είναι τυχαία. Η παρουσία του Emmanuel Macron και πιθανώς του Γερμανού Καγκελάριου Friedrich Merz στο Πεκίνο, προσφέρει ιδανικό φόντο για την ανακοίνωση. Μια συμφωνία τέτοιου βεληνεκούς θα αναδείκνυε τους δεσμούς της Κίνας με την Ευρώπη, ενώ ταυτόχρονα θα λειτουργούσε ως γεωοικονομικό “καμπανάκι” προς την Ουάσιγκτον.
Καθώς ο Donald Trump επιδιώκει να αναθεωρήσει ριζικά τους όρους εμπορίου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, το Πεκίνο φαίνεται έτοιμο να «ζυγίσει» ξανά τους συμμάχους του. Εάν το ρήγμα ΗΠΑ – Κίνας ξεπεραστεί, η Boeing ίσως επανέλθει στο παιχνίδι. Μέχρι τότε, όμως, η Airbus απολαμβάνει στρατηγικό προβάδισμα.
Η πιθανή νέα συμφωνία με την Airbus φαίνεται να καλύπτει και μια πραγματική ανάγκη ανανέωσης στόλου για τις κινεζικές εταιρείες, δημόσιες και ιδιωτικές. Ο αριθμός των διαθέσιμων twin-aisle αεροσκαφών έχει μειωθεί σημαντικά, καθώς παραδοσιακά η Boeing κυριαρχούσε σε αυτό το τμήμα αγοράς.
Πηγές αναφέρουν ότι το A330neo, το πιο «συμπαγές» widebody της Airbus, θα μπορούσε να βρει πρόσφορο έδαφος. Το deal θα γίνει μέσω του κρατικού φορέα προμηθειών αεροσκαφών της Κίνας, που συνήθως διαπραγματεύεται εκ μέρους όλων των εθνικών αερομεταφορέων.
Η στρατηγική σημασία της συμφωνίας δεν αφορά μόνο την εμπορική υπεροχή, αλλά και τη διπλωματική διάσταση της επιλογής μεταξύ Airbus και Boeing. Με την αγορά να γίνεται πεδίο μάχης ισορροπιών μεταξύ ΗΠΑ, ΕΕ και Κίνας, κάθε παραγγελία πλέον αντηχεί πολύ πιο πέρα από τις πίστες των αεροδρομίων.