MENU

Η Tesla σταματάει να φτιάχνει αυτοκίνητα – Ο Elon Musk ποντάρει τα πάντα στα ρομπότ

Η εταιρεία-σύμβολο της ηλεκτρικής επανάστασης ρισκάρει με μια επικίνδυνη στροφή στην AI, την ώρα που οι πωλήσεις της καταβαραθρώνονται

Το 2017, η Tesla άλλαξε το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας με το Model 3, το πρώτο της ηλεκτρικό sedan μαζικής παραγωγής. Ακολούθησε το Model Y, εγκαινιάζοντας την εποχή των προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, εκτοξεύοντας τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας και καθιστώντας τον Elon Musk τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο.

Ωστόσο, επτά χρόνια μετά, η Tesla εξακολουθεί να εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από αυτά τα δύο μοντέλα και, όπως όλα δείχνουν, αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει σύντομα.

Το «στοίχημα» του Musk: Tesla χωρίς.. νέα αυτοκίνητα!

Το μοναδικό νέο μοντέλο της Tesla από τότε, το Cybertruck, απογοήτευσε τόσο εμπορικά όσο και τεχνικά. Η εταιρεία δεν έχει σχεδόν κανένα νέο αυτοκίνητο στον ορίζοντα για “παραδοσιακούς” οδηγούς, καθώς ο Musk μετατοπίζει το επίκεντρο της εταιρείας στην αυτόνομη οδήγηση και στα ανθρωποειδή ρομπότ.

Το Roadster, το ηλεκτρικό supercar που παρουσιάστηκε ως πρωτότυπο το 2017, δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει και απευθύνεται αποκλειστικά σε υπερ-εύπορους πελάτες.
Πέρυσι, η Tesla ακύρωσε το σχέδιο για ένα ηλεκτρικό όχημα των 25.000 δολαρίων και αντ’ αυτού παρουσίασε πιο “γυμνές” εκδόσεις των Model 3 και Y, με τιμές 37.000 και 40.000 δολάρια αντίστοιχα.

Πέρα από αυτά, δεν προβλέπονται άλλα νέα ή ανανεωμένα οχήματα για το εγγύς μέλλον — μια επιλογή που, σύμφωνα με αναλυτές, ενέχει μεγάλους κινδύνους για τους επενδυτές και θα δείξει αν η Tesla μπορεί να συντηρήσει την ανάπτυξή της χωρίς τακτικές κυκλοφορίες νέων μοντέλων.

Η Tesla των «αναβαθμίσεων»

Η Tesla δεν έχει πλήρως ανασχεδιάσει κανένα από τα μοντέλα της εδώ και περισσότερο από δύο δεκαετίες — σε μια βιομηχανία όπου τα περισσότερα αυτοκίνητα ανανεώνονται ανά 6 έως 8 χρόνια.
Την ίδια ώρα, οι Κινέζοι ανταγωνιστές της, με επικεφαλής την BYD, λανσάρουν νέα ηλεκτρικά οχήματα σε κάθε κατηγορία, με ρυθμό που θυμίζει βιομηχανία smartphone.

Αντί να παρουσιάζει νέα σχέδια, η Tesla αντιμετωπίζει τα αυτοκίνητά της όπως τα iPhone: τα κρατά στην αγορά για χρόνια, προσφέροντας συχνές αναβαθμίσεις λογισμικού.
Κάποιοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι το μοντέλο αυτό μπορεί να λειτουργήσει, καθώς οι πελάτες της Tesla ενδιαφέρονται περισσότερο για την τεχνολογία και το οικοσύστημα AI παρά για την αισθητική.

Όπως δήλωσε ο Adrian Balfour, ιδρυτής της Envorso, «η Tesla προσφέρει ένα προϊόν υψηλού περιθωρίου, χωρίς περιττά έξοδα, σε κοινό που ενδιαφέρεται για τις δυνατότητες και όχι για τη “γυαλάδα”».

Αλλά οι αριθμοί δεν συμφωνούν

Άλλοι όμως προειδοποιούν ότι η Tesla δεν μπορεί να αψηφά για πάντα τον νόμο της αγοράς: οι πωλήσεις των αυτοκινήτων πέφτουν όσο τα μοντέλα γερνούν.
Ο αναλυτής Tom Libby (S&P Global Mobility) σημειώνει ότι η πίστη των πελατών της Tesla μειώθηκε σημαντικά το 2023, και μόνο αφού η εταιρεία διπλασίασε τα κίνητρα αγοράς, η κατάσταση σταθεροποιήθηκε.

«Τα δεδομένα δείχνουν ότι η Tesla είναι πλέον σαν κάθε άλλη μάρκα», λέει. «Αν δεν υπάρξει σοβαρή ανανέωση προϊόντων, η φθορά είναι αναπόφευκτη».

Οι πωλήσεις της Tesla έπεσαν 6% στους πρώτους εννέα μήνες του 2025, ενώ η κερδοφορία μειώθηκε κατά 37% λόγω αυξημένου κόστους, δασμών και μείωσης των ρυθμιστικών πιστώσεων.

Παρά ταύτα, ο Musk και τα στελέχη της εταιρείας επέλεξαν να μιλήσουν στις πρόσφατες οικονομικές ανακοινώσεις περισσότερο για ρομπότ και ρομποταξί, παρά για την κύρια δραστηριότητα της Tesla, που ακόμα αντιπροσωπεύει το 88% των εσόδων.

Η Κίνα επιταχύνει και η Tesla.. ζορίζεται

Η BYD, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Tesla παγκοσμίως, λανσάρει νέα SUV μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια ανά κύκλο, μειώνοντας και στο μισό το κόστος ανάπτυξης. Αντίθετα, η Tesla έχει κυκλοφορήσει μόλις έξι οχήματα από το 2008. Από αυτά, μόνο τα Model 3 και Model Y είχαν πραγματικά μεγάλη απήχηση.

Ο Musk είχε υποσχεθεί ότι το Cybertruck θα πούλαγε “εκατοντάδες χιλιάδες” μονάδες τον χρόνο· μέχρι τον Σεπτέμβριο είχαν πουληθεί μόλις 16.000.

Η περιορισμένη γκάμα αφήνει την Tesla εκτός σημαντικών κατηγοριών, όπως τα SUV τριών σειρών — που αντιπροσωπεύουν το 13% των πωλήσεων στις ΗΠΑ.
«Δεν μπορείς να έχεις χαρτοφυλάκιο τόσο στάσιμο», λέει ο αναλυτής Garrett Nelson. «Θα το πληρώσουν ακριβά».

Σχετικά Άρθρα