«Η προστασία της ζωής δεν είναι θέμα τύχης αλλά οδικής συμπεριφοράς». Με αυτή τη φράση-μήνυμα, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης έθεσε τον τόνο στη συζήτηση για το νέο σχέδιο νόμου για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), κατά την κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου και Οδικής Ασφάλειας.
Η διαδικασία προχωρά με ταχείς ρυθμούς, καθώς αύριο (4/6), στις 12:00 το μεσημέρι, έχει προγραμματιστεί η ακρόαση των φορέων, ενώ θα ακολουθήσει και η συζήτηση επί των άρθρων, σηματοδοτώντας μια κρίσιμη καμπή στη διαμόρφωση του νέου θεσμικού πλαισίου για την οδική ασφάλεια.
Ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να αλλάξει ουσιαστικά τη φιλοσοφία γύρω από την οδική ασφάλεια, αντιμετωπίζοντας τα τροχαία όχι ως «ατυχήματα» αλλά ως συγκρούσεις που οφείλονται σε ανθρώπινη συμπεριφορά.
Ο κ. Κυρανάκης έκανε γνωστό ότι θα μελετήσει προσεκτικά τις παρατηρήσεις της αντιπολίτευσης, πολλές από τις οποίες χαρακτήρισε θετικές, και δεσμεύτηκε να τοποθετηθεί αναλυτικά στις επόμενες συνεδριάσεις. Παράλληλα, ανακοίνωσε την αποστολή παρουσίασης προς τα μέλη των Επιτροπών, για την απλοποίηση του συστήματος των «υποτροπών» ανά παράβαση, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο.
Στο πλαίσιο αυτό, προανήγγειλε και την κατάθεση στατιστικών στοιχείων για τις οδικές συγκρούσεις, ενισχύοντας με δεδομένα τη συζήτηση γύρω από την αναμόρφωση του ΚΟΚ.
Ο αναπληρωτής υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στην απαίτηση των φορέων και των συλλόγων θυμάτων τροχαίων, να εγκαταλειφθεί ο όρος «ατύχημα» υπέρ της λέξης «σύγκρουση», προκειμένου να τονιστεί η ευθύνη πίσω από κάθε περιστατικό.
Οι πολίτες δεν θέλουν να ακούν πια για ατυχήματα, τόνισε ο κ. Κυρανάκης, αλλά για γεγονότα που μπορούν να προληφθούν μέσα από υπεύθυνη οδική συμπεριφορά.
Σημαντικό κεφάλαιο του νέου ΚΟΚ αφορά τις λεωφορειολωρίδες. Ο κ. Κυρανάκης ξεκαθάρισε ότι η επιλογή της κυβέρνησης είναι σαφώς υπέρ των χρηστών των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Δεν πρόκειται για σύγκρουση με τους οδηγούς ΤΑΞΙ, ανέφερε, αλλά για προτεραιότητα στον εργαζόμενο, τον φοιτητή, τον ηλικιωμένο που μετακινείται με λεωφορείο.
Η πρόβλεψη για περιορισμούς στην κυκλοφορία ΙΧ και ΤΑΞΙ στις λεωφορειολωρίδες, συνοδεύεται από ρυθμίσεις που δεν στερούν έσοδα στους επαγγελματίες οδηγούς, ενώ παράλληλα εξασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία των ΜΜΜ.
Το νέο πλαίσιο έρχεται να στηρίξει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, τόσο στα ΤΑΞΙ όσο και στα αστικά λεωφορεία.
Ο κ. Κυρανάκης υπενθύμισε ότι για πρώτη φορά έπειτα από 12 χρόνια πραγματοποιείται μεγάλη επένδυση στην ανανέωση του στόλου λεωφορείων, με στόχο την ενίσχυση των «πράσινων» μεταφορών.
Σχετικά με τη δυνατότητα κυκλοφορίας των ηλεκτρικών ΤΑΞΙ στις λεωφορειολωρίδες, υπογράμμισε ότι προς το παρόν δεν δημιουργείται πρόβλημα, λόγω του μικρού αριθμού τέτοιων οχημάτων, και πως το μέτρο αποτελεί κίνητρο για την πράσινη μετάβαση στον κλάδο.
Αν στο μέλλον αυξηθούν σημαντικά τα ηλεκτρικά ΤΑΞΙ, η πολιτεία είναι έτοιμη να επανεξετάσει το καθεστώς κυκλοφορίας τους.
Ολοκληρώνοντας, ο αναπληρωτής υπουργός κάλεσε όλα τα κόμματα να ξεπεράσουν τη γενικόλογη κριτική και να προχωρήσουν σε συγκεκριμένες θέσεις επί των άρθρων, για μια ουσιαστική κοινοβουλευτική συζήτηση που θα υπηρετήσει την οδική ασφάλεια.