MENU

K. Κυρανάκης: Νέος ΚΟΚ με μηδενική ανοχή και τεχνολογία αιχμής για ασφαλέστερους δρόμους – Όλες οι αλλαγές που έρχονται

Στόχος του νέου ΚΟΚ δεν είναι η τιμωρία, αλλά η καλλιέργεια υπεύθυνης οδικής συμπεριφοράς

Μηδενική ανοχή στις επικίνδυνες συμπεριφορές, κλιμακωτές ποινές με βάση την υποτροπή, προτεραιότητα στους πιο ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου και ψηφιακή επιτήρηση των παραβάσεων περιλαμβάνονται στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μιλώντας σήμερα (29/5) στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.

Ο κ. Κυρανάκης ανέπτυξε τα βασικά σημεία του νέου πλαισίου, που εισάγεται την Παρασκευή (30/5) στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με στόχο τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την ενίσχυση της κυκλοφοριακής ισότητας.

Τεχνολογία στην υπηρεσία της οδικής ασφάλειας

Ένα από τα κεντρικά σημεία της μεταρρύθμισης είναι η προτεραιότητα στα λεωφορεία στις ειδικές λωρίδες. Από τον Σεπτέμβριο, ενεργοποιείται σύστημα καμερών τόσο στους δρόμους όσο και στο εμπρόσθιο μέρος των λεωφορείων. Οι κάμερες αυτές θα επιτρέπουν την ψηφιακή καταγραφή παραβάσεων και την ηλεκτρονική έκδοση προστίμων μέσω gov.gr, χωρίς εμπλοκή της Τροχαίας.

Ειδική πρόβλεψη δίνεται για ταξί, που θα μπορούν να χρησιμοποιούν τη δεξιά λωρίδα μόνο όταν βρίσκονται πίσω από λεωφορείο, ενώ εξαιρέσεις προβλέπονται για οχήματα ΑμεΑ και οχήματα μηδενικών ρύπων.

Ο υπουργός τόνισε πως πρόκειται για μια πολιτική επιλογή της κυβέρνησης υπέρ όσων χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από ανάγκη.

Κλιμακωτές ποινές και νέα φιλοσοφία κυρώσεων

Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της υποτροπής, με προοδευτικά αυξανόμενες κυρώσεις για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Χρήση κινητού χωρίς ατύχημα:

  • 1η φορά: 350€ + αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες
  • 2η φορά: 1.000€ + αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες
  • 3η φορά: 2.000€ + αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος

Ανάλογες ποινές προβλέπονται και για:

  • Μη χρήση κράνους – ακόμη και για συνεπιβάτες
  • Παραβιάσεις ισόπεδων διαβάσεων

Ταχύτητες: Περιορισμοί εντός πόλης, αυξήσεις σε αυτοκινητόδρομους

Ο νέος ΚΟΚ διαφοροποιεί τα όρια ταχύτητας ανάλογα με τη μορφολογία των δρόμων:

  • 30 χλμ/ώρα σε δρόμους μικρού πλάτους χωρίς νησίδα
  • 50 χλμ/ώρα σε βασικούς αστικούς δρόμους
  • 140 χλμ/ώρα σε αυτοκινητοδρόμους (κατόπιν διαβούλευσης)

Αυστηρές κυρώσεις για «κόκκινες ζώνες» και επικίνδυνες συμπεριφορές

Ως «κόκκινες ζώνες» χαρακτηρίζονται τα βράδια του Σαββατοκύριακου, όταν καταγράφονται τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία. Το νέο πλαίσιο τιμωρεί αυστηρά την αντικοινωνική οδήγηση:

Παραβάσεις με υπερβολική ταχύτητα ή «κόντρες»:

  • 1η φορά: 2.000€ + στέρηση διπλώματος για 1 έτος
  • 2η φορά: 4.000€ + στέρηση για 2 έτη
  • 3η φορά: 8.000€ + στέρηση για 4 έτη

Σε περίπτωση σοβαρού τραυματισμού, ενεργοποιείται το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα, με κάθειρξη έως 10 έτη.

Επιπλέον παρεμβάσεις σε κρίσιμες παραβάσεις

  • Κατάχρηση θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ: Αφαίρεση πινακίδων
  • Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Πιθανή απομάκρυνση οχήματος με γερανό
  • Παραβίαση ισόπεδων διαβάσεων: 1.200€ + στέρηση διπλώματος για 60 ημέρες + ποινική δίωξη
  • Απαγόρευση ποδηλάτων σε λεωφόρους, για λόγους ασφάλειας

Ο κ. Κυρανάκης παρουσίασε χαρακτηριστικά στοιχεία:

  • 50% των θυμάτων σε τροχαία είναι οδηγοί δικύκλων
  • Οι περισσότεροι πεζοί-θύματα είναι ηλικιωμένοι
  • Μόλις 6% των ατυχημάτων προκαλούνται από γυναίκες

Οδηγοί τρίτης ηλικίας: Έρχεται επανεξέταση

Το υπουργείο ανοίγει τη συζήτηση για επανεξέταση των ηλικιωμένων οδηγών:

  • 80+ ετών: Ιατρικές εξετάσεις κάθε 2 χρόνια
  • Μέχρι τα 80: Κάθε 5 χρόνια

Ο υπουργός επεσήμανε ότι το πρόβλημα δεν είναι το νομικό πλαίσιο αλλά η ανεπαρκής εφαρμογή του, αφού ελάχιστοι απορρίπτονται από τις επιτροπές.

Ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε ότι ο στόχος του νέου ΚΟΚ δεν είναι η τιμωρία, αλλά η καλλιέργεια υπεύθυνης οδικής συμπεριφοράς μέσα από δικαιοσύνη, τεχνολογική καινοτομία και αποτελεσματική επιβολή των κανόνων.

«Δεν υπήρξε ποτέ συμφωνία για ελεύθερη διέλευση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες»

Σχετικά με τις απόψεις που είχαν εκφραστεί το προηγούμενο διάστημα από τον προκάτοχό του, Βασίλη Οικονόμου, σχετικά με την ελεύθερη χρήση των λεωφορειολωρίδων από τα ταξί, ο κ. Κυρανάκης τόνισε χαρακτηριστικά ότι: «Ουδέποτε υπήρξε κάποια τέτοια συμφωνία» υπογραμμίζοντας ότι η όποια εξαίρεση για την κυκλοφορία των ταξί στις συγκεκριμένες λωρίδες θα μπορούσε να εξεταστεί μόνο υπό την προϋπόθεση ύπαρξης συγκοινωνιακής μελέτης, την οποία θα έπρεπε να διενεργήσει ο ΟΑΣΑ. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε, «καμία τέτοια μελέτη δεν έχει εκπονηθεί μέχρι στιγμής».

Σχετικά Άρθρα