Με καθυστερήσεις που φτάνουν μέχρι και τα 40 λεπτά, λόγω περιορισμών του Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, διεξάγονται από χθες (25/9) οι πτήσεις της Aegean στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, η παρεχόμενη χωρητικότητα των αφίξεων έχει περιοριστεί κατά περίπου 25%, προκαλώντας αλυσιδωτές επιπτώσεις στον κύκλο αναχωρήσεων και επιστροφών των αεροσκαφών.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Aegean στο επιβατικό κοινό, καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για τον περιορισμό των συνεπειών από τις καθυστερήσεις.
Η ανακοίνωση της Aegean:
«Η AEGEAN ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι, από το πρωί της Πέμπτης 25 Σεπτεμβρίου, η παρεχόμενη χωρητικότητα των αφίξεων από τον Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας έχει περιοριστεί κατά περίπου 25% στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος».
Ως συνέπεια, σημειώνονται καθυστερήσεις στις πτήσεις της τάξεως των 30–40 λεπτών κατά τις πρωινές ώρες, οι οποίες κλιμακώνονται στη διάρκεια της ημέρας, λόγω της αθροιστικής επίδρασης του κύκλου αναχώρησης και επιστροφής των αεροσκαφών από και προς το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Απολογούμαστε και σας διαβεβαιώνουμε ότι καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να περιορίσουμε τις επιπτώσεις για τους επιβάτες μας».
Ωστόσο, το περιστατικό αναδεικνύει για ακόμη μια φορά τις χρόνιες παθογένειες της ελληνικής αεροναυτιλίας, με ζητήματα υποστελέχωσης και γερασμένων συστημάτων να έχουν επισημανθεί κατ’ επανάληψη, τόσο από τους ίδιους τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας όσο και από τις αεροπορικές εταιρείες.
Όπως έχει καταγράψει το energodromio.gr σε παλαιότερα ρεπορτάζ, οι καθυστερήσεις δεν είναι μεμονωμένο φαινόμενο αλλά προϊόν ενός συστήματος που λειτουργεί με οριακές αντοχές. Ήδη από τον Ιούλιο του 2024 είχε επισημανθεί ότι ο συνδυασμός οργανικών κενών στους ελεγκτές και πεπαλαιωμένου εξοπλισμού δημιουργεί αυξημένο ρίσκο για την ασφάλεια πτήσεων.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει κατ’ επανάληψη «χτυπήσει καμπανάκι» για τις καθυστερήσεις συμμόρφωσης της Ελλάδας με κρίσιμους κανονισμούς ασφαλείας. Τον Αύγουστο του 2024 αποκαλύφθηκε ότι η χώρα μας βρέθηκε αντιμέτωπη με ευρωπαϊκές κυρώσεις, καθώς δεν είχε εφαρμόσει τις διαδικασίες πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN) ούτε είχε εκσυγχρονίσει τα ραντάρ της.
Η σημερινή ταλαιπωρία στο «Ελ. Βενιζέλος» έρχεται λίγες μόνο ημέρες μετά τις έντονες καταγγελίες της Ryanair. Η ιρλανδική εταιρεία κατηγόρησε την Ελλάδα για συστημικά προβλήματα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, επισημαίνοντας ότι μόνο το 2025 επηρεάστηκαν 6.200 πτήσεις και σχεδόν 1 εκατ. επιβάτες.
Σε πιο πρόσφατο ρεπορτάζ μας (17/9/2025), η Ryanair επανήλθε, καταλογίζοντας «σοβαρά τεχνικά προβλήματα» και ξεπερασμένα ραντάρ που θέτουν σε μειονεκτική θέση την Ελλάδα ακόμη και έναντι γειτονικών χωρών όπως η Αίγυπτος.
Από την πλευρά του, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαβεβαιώνει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ένα ευρύ σχέδιο αναβάθμισης της ΥΠΑ και των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, το οποίο περιλαμβάνει νέα ραντάρ τύπου Mode S, αναβάθμιση λογισμικού (TopSky ATC One), εφαρμογή PBN και πρόσληψη νέου προσωπικού. Ωστόσο, μέχρι την ολοκλήρωση του σχεδίου το 2028, οι επιβάτες φαίνεται πως θα συνεχίσουν να βιώνουν συχνά τις συνέπειες ενός συστήματος που λειτουργεί με ελλείψεις και φθορές.