Αν και το περασμένο Σαββατοκύριακο (21-22/6) το πολυαναμενόμενο ρομποταξί της Tesla βγήκε στους δρόμους του Τέξας, η κυκλοφορία του ενδέχεται να αντιμετωπίσει κάποια εμπόδια.
Η εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων, με επικεφαλής τον Elon Musk, λάνσαρε το ρομποτάξι στο Ώστιν στις 22/6, με την πρώτη διαδρομή χωρίς οδηγό, από το εργοστάσιο σε ένα σπίτι πελάτη, να αναμένεται στα γενέθλιά του, στις 28 Ιουνίου.
Ο ίδιος δήλωσε στο CNBC, ότι το ρομποταξί θα λειτουργεί μόνο στα μέρη του Ώστιν που η εταιρεία «θεωρούσε τα ασφαλέστερα» και τόνισε ακόμη, ότι η Tesla θα «παρακολουθεί» τα αυτοκίνητα με κέντρα τηλεχειρισμού.
Μπορεί ο Musk να υλοποιήσει τις υποσχέσεις του;
Ο Musk εδώ και καιρό διαφημίζει τα αυτόνομα ρομποταξί, οπότε έχει δημιουργηθεί πίεση στον δισεκατομμυριούχο για το, αν καταφέρει να τηρήσει τις υποσχέσεις του. Ήδη από το 2019, ο Musk δήλωσε ότι ήταν «πολύ σίγουρος» ότι το εν λόγω όχημα θα έβγαινε στους δρόμους το 2020.
Τον περασμένο Μάιο, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας επιβεβαίωσε τα σχέδιά του να λανσάρει εντός Ιουνίου την υπηρεσία στο Ώστιν, με επιδείξεις αργότερα να έχουν προγραμματιστεί για το Λος Άντζελες και το Σαν Φρανσίσκο. Εκείνη την εποχή είχε δηλώσει ότι η υπηρεσία θα ξεκινούσε με 10 οχήματα που θα κυκλοφορούσαν στο Ώστιν. «Είναι συνετό να ξεκινήσουμε με έναν μικρό αριθμό, να επιβεβαιώσουμε ότι τα πράγματα πάνε καλά και στη συνέχεια να τον αυξήσουμε», δήλωσε στο CNBC.
Αναλυτές της Wall Street, όπως ο Dan Ives του Wedbush, πιστεύουν ότι η ρομποτική οδήγηση θα εγκαινιάσει τη «χρυσή εποχή των αυτόνομων οχημάτων για την Tesla», η οποία θα μπορούσε να ενισχύσει την κεφαλαιοποίησή της στην αγορά σε περισσότερα από 2 τρισ. δολ. μέχρι το τέλος του επόμενου έτους. Αυτό είναι περίπου το διπλάσιο της αγοραίας αξίας της από το κλείσιμο της Τετάρτης (18/6).
«Θα υπάρξουν πολλά πισωγυρίσματα… αλλά δεδομένης της απαράμιλλης κλίμακας και του εύρους της σε παγκόσμιο επίπεδο, πιστεύουμε ότι η Tesla έχει την ευκαιρία να κυριαρχήσει στην αγορά αυτόνομων οχημάτων και στο μέλλον να παραχωρήσει την τεχνολογία της σε άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε όλο τον κόσμο», σημείωσε σε ανάρτησή του ο Ives.
Η Tesla, που κάποτε θεωρούνταν ηγέτης στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, πλέον υστερεί και… τρέχει να φτάσει την Waymo της Alphabet.
Η Waymo, η οποία δήλωσε ότι έφτασε τα 10 εκατ. ταξίδια τον Μάιο, τρέχει ήδη έναν στόλο εμπορικών ρομποταξί σε όλες τις ΗΠΑ και ζητά επίσης άδεια για να δοκιμάσει τα αυτόνομα οχήματά της, με οδηγό ανθρώπινης ασφάλειας, στη Νέα Υόρκη.
Κανονιστικά εμπόδια και αντιπολίτευση
Η Tesla έχει μπροστά της έναν ανηφορικό δρόμο, γεμάτο από εμπόδια και αντιδράσεις, αφού την Τετάρτη η εταιρεία κλήθηκε, από μια ομάδα Δημοκρατικών νομοθετών στο Τέξας, να αναβάλει την κυκλοφορία των ρομποτικών ταξί μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου, όταν το Τέξας θα παρουσιάσει μια νέα σειρά νόμων για την αυτόνομη οδήγηση.
«Πιστεύουμε ότι αυτό είναι προς το συμφέρον τόσο της δημόσιας ασφάλειας όσο και της λειτουργίας των δημόσιων συγκοινωνιών», ανέφερε η επιστολή που απευθύνθηκε στον διευθυντή ποιότητας πεδίου της Tesla, Eddie Gates. Ζητήθηκαν ακόμη «λεπτομερείς πληροφορίες που να αποδεικνύουν ότι η Tesla θα συμμορφωθεί με τον νέο νόμο» εάν προχωρήσει με την κυκλοφορία. Είχαν προηγηθεί διαμαρτυρίες από τους υποστηρικτές της δημόσιας ασφάλειας για την κυκλοφορία στο Ώστιν νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Μια ομάδα γνωστή ως The Dawn Project, ένας οργανισμός τεχνολογικής ασφάλειας που επικρίνει τις αυτόνομες δυνατότητες της Tesla, παρουσίασε ένα Model Y με διαθέσιμο λογισμικό “Full Self Driving” που προσπερνά ένα σταματημένο σχολικό λεωφορείο και χτυπά μια κούκλα παιδικού μεγέθους. Η ομάδα δήλωσε ότι επρόκειτο για μια περίπτωση όπου το λογισμικό ερμήνευσε εσφαλμένα τα στοιχεία του δρόμου.
«Οποιοσδήποτε άνθρωπος… που ακολουθούσε τον νόμο θα είχε σταματήσει όταν έβλεπε το σχολικό λεωφορείο σταματημένο με τα φώτα να αναβοσβήνουν», δήλωσε ο ιδρυτής του Dawn Project, Dan O’Dowd, στην εκπομπή “Squawk on the Street” του CNBC την Παρασκευή (20/6). Ο ίδιος συμπλήρωσε πως: «Το λογισμικό δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε κατά διάνοια και δεν θα έπρεπε να κυκλοφορεί».
Οι δυνατότητες FSD της Tesla περιλαμβάνουν αυτόματο σύστημα διεύθυνσης και στάθμευσης, αλλά έχουν συνδεθεί με ατυχήματα και θανάτους, σύμφωνα με δεδομένα που παρακολουθούνται από την Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας.
Στο στόχαστρο η Tesla
Η εταιρεία της Tesla έχει δεχθεί αρκετά πλήγματα τους τελευταίους μήνες, με μείωση των πωλήσεων και ζημιά στη δημοτικότητα, που συνδέεται με τις πολιτικές δραστηριότητες του ιδιοκτήτη της. Ο Musk ήταν σημαντικός υποστηρικτής του Προέδρου, Donald Trump, διοχετεύοντας εκατοντάδες εκατομμύρια στην εκστρατεία επανεκλογής του και αργότερα ηγήθηκε της προσπάθειας του Υπουργείου Αποδοτικότητας της Κυβέρνησης με στόχο τη μείωση του κόστους.
Οι στενοί δεσμοί του Musk με τον Λευκό Οίκο του Trump έχουν οδηγήσει τους ιδιοκτήτες να αποχωριστούν την μάρκα και σε ορισμένες περιπτώσεις οδήγησαν σε βία, με εκθεσιακούς χώρους και οχήματα να γίνονται στόχος εμπρησμών και βανδαλισμών.
Ωστόσο, η σχέση μεταξύ Musk και Trump επιδεινώθηκε νωρίτερα αυτόν τον μήνα, αφού ο τεχνολογικός γίγαντας επέπληξε το νομοσχέδιο δαπανών του προέδρου για το X, οδηγώντας σε δραστική πτώση της μετοχής. Αργότερα ζήτησε συγγνώμη για τις αναρτήσεις του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέγοντας ότι ορισμένες «το παράκαναν».
Η κατασκευαστική εταιρεία EV βλέπει επίσης μια παγκόσμια πτώση των πωλήσεων που επηρεάζει αρνητικά βασικές αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη. Οι πωλήσεις οχημάτων στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 49% σε σχέση με ένα χρόνο πριν τον Απρίλιο, ενώ οι παγκόσμιες παραδόσεις του πρώτου τριμήνου μειώθηκαν κατά 13%.
Η πτώση συνδέθηκε με έναν συνδυασμό της πολιτικής του Musk και του αυξημένου ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.