Στον διαχωρισμό των ταξί αναφορικά με την υποχρέωση αντικατάστασης των οχημάτων που φτάνουν το όριο «ζωής» τους με αμιγώς ηλεκτρικά, η οποία βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου 2026 αποτελώντας ένα μεγάλο «αγκάθι» των σχέσεων του κλάδου με την κυβέρνηση, θα προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, το ζήτημα της παράτασης της υποχρεωτικότητας εξηλεκτρισμού των οχημάτων ταξί, αποτελεί ένα θέμα για το οποίο βρίσκεται ήδη σε διάλογο με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ), με τη λύση που εξετάζεται να είναι ο διαχωρισμός των ιδιοκτητών με περισσότερες άδειες στην κατοχή τους.
«Αυτό στο οποίο είμαι σύμφωνος είναι ότι τον οδηγό ταξί που είναι και ο ίδιος ιδιοκτήτης άδειας και είναι άνθρωπος του μεροκάματου, αυτόν τον άνθρωπο δεν πρέπει η κυβέρνηση να τον εξοντώσει οικονομικά με κάτι τέτοιο», ανέφερε. Και συνέχισε: «Είμαι σύμφωνος να γίνει ένας διαχωρισμός. Θα γίνει ένας διαχωρισμός και το μέτρο δεν θα ισχύσει γι’ αυτούς, αλλά για όσους επενδύουν, αγοράζουν μία άδεια, κάνουν μια επιχειρηματική κίνηση. Θα ισχύσει για εταιρείες, για ξεχωριστές κατηγορίες», κατέληξε.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι σήμερα παρά τις προσπάθειες της πολιτείας και τις επιδοτήσεις για «πράσινα ταξί», το ποσοστό των αμιγώς ηλεκτρικών ταξί στην Αθήνα είναι περίπου 0,7% σύμφωνα με έρευνα του 2025.
Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, το ανώτατο όριο ηλικίας ταξί για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη είναι τα 15 χρόνια, ενώ για την υπόλοιπη Ελλάδα είναι τα 18 έτη. Έτσι, από την προσεχή Πρωτοχρονιά όσοι ιδιοκτήτες θα πρέπει να αλλάξουν ταξί θα πρέπει να αγοράσουν αμιγώς ηλεκτρικό, ούτε καν υβριδικό. Η υποχρέωση αυτή ισχύει μεν μόνο για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις δύο αυτές Περιφέρειες κινείται το 60% του συνολικού στόλου των ταξί της χώρας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), στην Αθήνα κυκλοφορούν σήμερα πάνω από 13.700 ταξί, εκ των οποίων ηλεκτρικά είναι μόλις περίπου 150. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής του μέτρου, το 2026 θα πρέπει να αντικατασταθούν λόγω ηλικίας περί τα 1.500 ταξί. Ωστόσο, επειδή οι αυτοκινητιστές εξακολουθούν να υποστηρίζουν αφενός ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία είναι ακατάλληλη για τα ταξί, ενώ παράλληλα οι τιμές των οχημάτων συνεχίζουν να βρίσκονται σε απαγορευτικά επίπεδα, πολλοί επαγγελματίες, ενόψει της εφαρμογής του μέτρου, έχουν ήδη επιλέξει να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους νωρίτερα απλά με νεότερα μεταχειρισμένα συμβατικά, ώστε να αποφύγουν την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Αίτημα για μετάθεση εφαρμογής του μέτρου το 2035
Να σημειωθεί ότι το ΣΑΤΑ ζητά την παράταση της υποχρεωτικότητας στην αγορά ηλεκτρικού οχήματος μέχρι το 2035, στα πρότυπα της Γερμανίας, με το αίτημα να αποτελεί μαζί με την κατάργηση της πρόσφατης ΚΥΑ για τα τουριστικά βαν τα δύο βασικά ζητούμενα και της 18ωρης απεργίας που πραγματοποιεί ο κλάδος από χθες (21/9) τα μεσάνυχτα έως τις 18:00 της Δευτέρας 22/9. Το ΣΑΤΑ έχει προγραμματίσει τη διεξαγωγή έκτακτης γενικής συνέλευσης προκειμένου να αποφασίσει τις περαιτέρω κινήσεις του.
Ήδη το Συνδικάτο, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρός του, Θύμιος Λυμπερόπουλος, ετοιμάζει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), αμφισβητώντας τη νομιμότητα της πρόσφατης Κοινής Υπουργικής Απόφασης, με την οποία – όπως καταγγέλλουν – επιτρέπεται η εκτέλεση αστικής μεταφοράς και από ΙΧ με οδηγό.
Εκτός από την αναβολή της εφαρμογής του μέτρου για το 2035, στο πρότυπο της Γερμανίας, το ΣΑΤΑ ζητά:
Κατά τον πρόεδρο του ΣΑΤΑ, ο κλάδος παραμένει χωρίς ουσιαστική εκπροσώπηση στις συναντήσεις με την κυβέρνηση, ενώ – όπως ανέφερε – μόνο ο τέως υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, είχε δείξει διάθεση διαλόγου.