Σημαντική μείωση στην εκτέλεση των προγραμματισμένων δρομολογίων της κατέγραψε το 2024 η Ο.ΣΥ., γεγονός που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στη σοβαρή έλλειψη οδηγών εξηγώντας παράλληλα τον συνωστισμό στις στάσεις, αλλά και τους αγανακτισμένους επιβάτες που καλούνται να αναπροσαρμόσουν καθημερινά τον χρόνο τους. Τα στοιχεία της εταιρείας, όπως αυτά αποτυπώνονται στην έκθεση πεπραγμένων για το 2024 μαρτυρούν τις διακυμάνσεις στο συγκοινωνιακό έργο και την πίεση που αντιμετωπίζει το προσωπικό κίνησης, αποκαλύπτοντας ότι πάνω από μισό εκατομμύριο δρομολόγια προγραμματίστηκαν μεν, αλλά ουδέποτε πραγματοποιήθηκαν.
Σύμφωνα με τις καταγραφές για το 2024, από τα 3.331.749 προγραμματισμένα δρομολόγια, τελικά πραγματοποιήθηκαν μόλις 2.826.981, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 84,8% του σχεδιασμένου έργου.
Κύρια αιτία για το 87% των περιπτώσεων είναι η έλλειψη οδηγών με τα υπόλοιπα δρομολόγια να «θυσιάζονται» εξαιτίας βλαβών οχημάτων, αποκλεισμών δρόμων και στάσεων εργασίας.
Οι συνολικές απώλειες συγκοινωνιακού έργου ανήλθαν σε 504.769 δρομολόγια, εκ των οποίων τα 440.457 οφείλονται απευθείας στην έλλειψη οδηγών, σημειώνοντας αύξηση 37,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και αποτελώντας ιστορικό υψηλό για την ΟΣΥ.
Η μείωση του προσωπικού και κυρίως αυτού που απασχολείται στον κλάδο κίνησης, είναι χαρακτηριστική. Οι οδηγοί και οι ελιγμοδηγοί μειώθηκαν κατά 8,4%, φτάνοντας τους 2.707 από 2.955 που ήταν το 2023, ενώ συνολικά το προσωπικό της ΟΣΥ περιορίστηκε κατά 3,7% με 172 λιγότερους εργαζόμενους.
Η ηλικιακή σύνθεση εντείνει το πρόβλημα καθώς μόνο 70 άτομα είναι κάτω των 35 ετών, ενώ η πλειονότητα, 2.564 εργαζόμενοι, είναι άνω των 50 ετών. Ταυτόχρονα ο μέσος όρος υπηρεσίας έφτασε τα 20,52 χρόνια, και ο χρόνος που απομένει μέχρι τη συνταξιοδότηση μειώθηκε σε 10,8 έτη, καταδεικνύοντας ότι εάν τα ολοένα αυξανόμενα κενά δεν καλυφθούν έγκαιρα, τα προβλήματα στην εξυπηρέτηση του κοινού θα είναι διαρκώς εντεινόμενα.
Περισσότερα παράπονα από το επιβατικό κοινό
Η κατάσταση άλλωστε κάθε άλλο παρά απαρατήρητη έχει περάσει από τους επιβάτες, οι οποίοι αναγκάζονται συχνά σε πολύωρη αναμονή στις στάσεις. Κατά συνέπεια, το 2024 η ΟΣΥ δέχτηκε 11.976 επιστολές με παράπονα, καταγγελίες και αιτήματα από επιβάτες, αύξηση 29,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Από αυτά, 3.066 αφορούσαν τη συμπεριφορά του προσωπικού της εταιρείας, 332 αφορούσαν ατυχήματα ή συγκρούσεις, ενώ η συντριπτική πλειονότητα δηλαδή 6.458 επιστολές αφορούσαν την εκτέλεση και τον προγραμματισμό των δρομολογίων, με άνοδο στο συγκεκριμένο ποσοστό κατά 52,8%!
Σε ό,τι αφορά τον στόλο, η ΟΣΥ συνεχίζει το πρόγραμμα ανανέωσης με στόχο να φτάσει τα 951 νέα λεωφορεία έως το τέλος του 2025. Το 2024 εισήχθησαν 140 ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ ο συνολικός στόλος παρέμεινε σχεδόν σταθερός αριθμητικά με 1.576 οχήματα. Ωστόσο, η μέση ηλικία των λεωφορείων ήταν και την περασμένη χρονιά υψηλή: Τα ιδιόκτητα λεωφορεία έχουν κατά μέσο όρο μέση ηλικία τα 21,1 έτη, τα χρονομισθωμένα τα 13,8 και τα τρόλεϊ τα 22,8 χρόνια, ενώ πάνω από το ένα τρίτο του στόλου πληροί παλαιά πρότυπα EURO II και III. Στο μεταξύ, όπως έχει ήδη αναφέρει το energodromio.gr σε ρεπορτάζ του, στο πλαίσιο της λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα τροπολογία, η οποία επιτρέπει την ταχεία επανεξέταση οδηγών που είχαν μεταφερθεί σε άλλες θέσεις λόγω προβλημάτων υγείας, με τη δυνατότητα συμμετοχής και ιδιωτικών φορέων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Στόχος είναι η επιστροφή ικανών οδηγών στο τιμόνι και η εξέταση με ρυθμούς …εξπρές εκκρεμών φακέλων.
Παράλληλα, διερευνάται και το ενδεχόμενο της δημιουργίας σχολής οδηγών εντός της εκπαιδευτικής ακαδημίας της ΟΣΥ για την απόκτηση επαγγελματικών διπλωμάτων και την ενσωμάτωση νέων εργαζομένων στον οργανισμό, παράλληλα με τη δυνατότητα της ΔΥΠΑ να υποστηρίξει την παροχή έκπτωσης στην απόκτηση των επαγγελματικών αδειών οδήγησης.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων, το σύνολο των ατυχημάτων για το 2024 ανέρχεται σε 4.305 συνολικά για τα θερμικά, τα χρονομισθωμένα λεωφορεία (Leasing) και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, έναντι 4.212 ατυχημάτων το 2023. Για τα 4.305 ατυχήματα που προκλήθηκαν από το στόλο της εταιρείας ως προς την απόδοση ευθυνών:
Κέρδη 1,6 εκατ. ευρώ
Σε επίπεδο οικονομικών, το 2024 η ΟΣΥ επέστρεψε σε κερδοφορία με τα κέρδη να φτάνουν το 1,6 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από πωλήσεις υπηρεσιών ανήλθαν στα 106,56 εκατ. ευρώ έναντι των 112,23 εκατ. ευρώ το 2023, παρουσιάζοντας μείωση κατά 5,05% έναντι του προηγούμενου έτους. Η μείωση των εσόδων από συγκοινωνιακό έργο οφείλεται στη μείωση των εσόδων από την ανταποδοτική πολιτική προς τα υπουργεία από 41,94 εκατ. ευρώ το 2023 σε 29,06 εκατ. ευρώ το 2024.
Τα έσοδα από εισιτήρια, ωστόσο, παρουσιάζουν αύξηση κατά 10,08% και τα έσοδα από κάρτες κατά 10,06%. Στα έσοδα από πωλήσεις υπηρεσιών από τον Μάρτιο του 2024 συμπεριλαμβάνονται τα έσοδα αμοιβής συγκοινωνιακού έργου, τα οποία λαμβάνει η ΟΣΥ σύμφωνα με την ισχύουσα σύμβαση. Τα εν λόγω έσοδα το 2024 ανέρχονται στα 124,9 εκατ. ευρώ.