Μέτρα στήριξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στη μετάβαση προς την «καθαρή κινητικότητα» παρουσίασε σήμερα (16/12) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιχειρώντας να ισορροπήσει ανάμεσα στους κλιματικούς στόχους, την ανταγωνιστικότητα του κλάδου και τις αυξανόμενες πιέσεις από την Κίνα και τις εμπορικές εντάσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το πακέτο, το οποίο η Κομισιόν χαρακτηρίζει «φιλόδοξο αλλά ρεαλιστικό», εισάγει μεγαλύτερη ευελιξία για τους κατασκευαστές, απλοποιεί το ρυθμιστικό πλαίσιο και υιοθετεί τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, ανταποκρινόμενο στα αιτήματα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας για λιγότερη γραφειοκρατία και περισσότερο χρόνο προσαρμογής.
«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας μας», τόνισε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, υπενθυμίζοντας ότι ο κλάδος συμβάλλει κατά 7% στο ΑΕΠ της ΕΕ και στηρίζει σχεδόν 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.
Κομβικό στοιχείο του πακέτου αποτελεί η αναθεώρηση του στόχου για την πλήρη απαγόρευση πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων το 2035. Αντί για απόλυτο «τέλος», οι κατασκευαστές καλούνται να επιτυγχάνουν μείωση εκπομπών κατά 90%, με το υπόλοιπο 10% να μπορεί να αντισταθμίζεται μέσω χαμηλών εκπομπών υλικών ή εναλλακτικών καυσίμων.
Η προσέγγιση αυτή ανοίγει τον δρόμο για συνέχιση της χρήσης υβριδικών και συμβατικών κινητήρων, παράλληλα με τα ηλεκτρικά και τα οχήματα υδρογόνου, δίνοντας μεγαλύτερη ευελιξία στις τεχνολογικές επιλογές.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη μικρών και οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Έως το 2035, οι κατασκευαστές θα μπορούν να επωφελούνται από ειδικά κίνητρα («υπερπιστώσεις») για μικρά ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στην ΕΕ, με στόχο την ενίσχυση τόσο της παραγωγής όσο και της ζήτησης.
Η Κομισιόν επισημαίνει ότι η ευρωπαϊκή αγορά παρουσιάζει έντονη ανισορροπία, καθώς έως το 2024 περίπου το 70% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αφορούσε μεγάλα μοντέλα και SUV. Την ίδια στιγμή, η γενικευμένη αύξηση των τιμών καθιστά την απόκτηση αυτοκινήτου ολοένα και δυσκολότερη για τη μεσαία τάξη.
Ρόλο-κλειδί αποδίδει η Επιτροπή και στους εταιρικούς στόλους, θέτοντας στόχους σε επίπεδο κρατών-μελών για την αύξηση των οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών. Παράλληλα, η δημόσια χρηματοδότηση συνδέεται με κριτήρια «Made in the EU», ενισχύοντας την ευρωπαϊκή παραγωγή.
Το πακέτο προβλέπει ισχυρή στήριξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μπαταριών μέσω του Battery Booster ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Από αυτά, 1,5 δισ. ευρώ θα διατεθούν με τη μορφή άτοκων δανείων για την παραγωγή κυψελών μπαταριών εντός της ΕΕ.
Παράλληλα, μέσω του «Automotive Omnibus», προτείνεται σημαντική μείωση της γραφειοκρατίας, με τις επιχειρήσεις να αναμένεται να εξοικονομούν έως 706 εκατ. ευρώ ετησίως, χωρίς έκπτωση στα περιβαλλοντικά και τα πρότυπα ασφάλειας.
Όπως δήλωσε ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής για τη Βιομηχανία, Στεφάν Σεζουρνέ, το πακέτο λειτουργεί ως «σανίδα σωτηρίας για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία», με στόχο την αποκατάσταση της βιομηχανικής ηγεσίας της Ευρώπης σε μια περίοδο έντονου διεθνούς ανταγωνισμού.
Η ΕΕ «παίρνει πίσω» την απαγόρευση κινητήρων καύσης από το 2035 – Τι αλλάζει
ΗΠΑ: Επιστρέφουν τα station wagons; — Νέος κανόνας κατανάλωσης καυσίμου με την «ευλογία» Trump
Δ. Παπαστεργίου: Τέλος στην αναζήτηση καμερών σε… τυροπιτάδικα — Στη Βουλή σήμερα (2/12) το νέο σύστημα επιτήρησης