MENU

Σπάει το μονοπώλιο της Hellenic Train με νέο «παίκτη» στις σιδηροδρομικές μεταφορές – Η Levante Trains μπαίνει στις ράγες της Δυτικής Πελοποννήσου

Η ιταλική εταιρεία επιθυμεί να απαγκιστρωθεί από συγκεκριμένα δρομολόγια, όπως του οδοντωτού Καλαβρύτων και εκείνου που αφορά στο τρενάκι του Πηλίου, εξαιτίας των προβλημάτων με τη συντήρηση και τα ανταλλακτικά του τροχαίου υλικού

Την είσοδο ενός νέου παίκτη στις σιδηροδρομικές μεταφορές της Ελλάδας σηματοδοτεί η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), με την οποία πριν λίγες ημέρες ενέκρινε τη χορήγηση άδειας σιδηροδρομικής επιχείρησης στην εταιρεία Levante Trains Α.Ε., ανοίγοντας τον δρόμο για τη λειτουργία της ως δεύτερης επιβατικής σιδηροδρομικής εταιρείας στην Ελλάδα μετά την Hellenic Train. Η απόφαση δημοσιεύτηκε επίσημα στην ιστοσελίδα της Αρχής και κοινοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Σύμφωνα με το έντυπο γνωστοποίησης της προγραμματιζόμενης νέας υπηρεσίας, η προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης υπηρεσιών τοποθετείται χρονικά το πρώτο εξάμηνο του 2026. Στόχος της επιχείρησης είναι «να παρέχει μια εναλλακτική επιλογή μεταφοράς επιβατών στο μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου και συγκεκριμένα σε πρώτη φάση στη διαδρομή Κατάκολο – Πύργος – Ολυμπία».

Σε επόμενες φάσεις – όπως επισημαίνεται – η Levante Trains στοχεύει στην επέκταση των δραστηριοτήτων της στον τομέα των σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών. Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο δρομολόγιο καλύπτεται σήμερα από την Ηellenic Train, η οποία είχε έως τώρα και το μονοπώλιο των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Το δρομολόγιο είναι ενταγμένο στη σύμβαση των Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ), για την εκτέλεση των οποίων η εταιρεία λαμβάνει ετήσια επιδότηση ύψους άνω των 60 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι η εκτέλεσή του είναι υποχρεωτική από τη Hellenic Train καθώς εντάσσεται στις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο που είχε υπογραφεί το 2022 και ισχύει ακόμα.

Σιδηροδρομικές πηγές, πάντως, εκτιμούν ότι η ιταλική εταιρεία επιθυμεί να απαγκιστρωθεί όχι μόνο απ’ αυτό το δρομολόγιο αλλά και από το δρομολόγιο του Οδοντωτού των Καλαβρύτων εξαιτίας των προβλημάτων με τη συντήρηση και τα ανταλλακτικά του τροχαίου υλικού και ενδεχομένως και του τρίτου τουριστικού που καλύπτει το τρενάκι του Πηλίου.

Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά, πάντως, το δρομολόγιο στο Κατάκολο δεν αποκλείεται να δούμε την εταιρεία να αποχωρεί από αυτό όταν εξασφαλιστεί επαρκής εναλλακτική σύνδεση και εφόσον αυτό συμφωνηθεί και αποτελέσει όρο της νέας σύμβασης που αναμένεται να υπογραφεί έως τα τέλη της χρονιάς.

Άλλωστε, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η εταιρεία δεν «επένδυσε» ποτέ αποτελεσματικά σε αυτό με τοπικούς παράγοντες να σημειώνουν ότι οι ανταποκρίσεις με τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια δεν ήταν σωστά προγραμματισμένες. Τονίζουν ότι τα τρία ζεύγη δρομολογίων που εκτελεί δεν «κούμπωναν» με αυτά με αποτέλεσμα σημαντικό τμήμα της κίνησης να εξυπηρετείται με οδικά μέσα.

Παρόλα αυτά εκτιμάται ότι η συγκεκριμένη γραμμή θα μπορούσε να αποβεί εξαιρετικά επικερδής εφόσον συνδεθεί ικανοποιητικά με την κρουαζιέρα, η οποία σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Το λιμάνι του Κατάκολου κατατάχθηκε μεταξύ των 10 λιμένων κρουαζιέρας με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το 2023, κυρίως λόγω της εγγύτητάς του με την Αρχαία Ολυμπία, με 206 κρουαζιερόπλοια και 390.153 επιβάτες. Έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί έως τρία κρουαζιερόπλοια με μήκος άνω των 350 μέτρων, ενώ και τους πρώτους μήνες του 2025, η αύξηση των αφίξεων επισκεπτών ανερχόταν σε περίπου 24%.

Ένα δρομολόγιο την ημέρα ανά κατεύθυνση

Ο χρόνος διαδρομής του δρομολογίου που θα ξεκινήσει η νέα εταιρεία, όπως αναφέρεται στην αίτηση έκδοσης άδειας που είχε κατατεθεί τον περασμένο Ιούλιο, θα είναι 59 λεπτά με ενδιάμεση στάση στον Πύργο. Σε πρώτη φάση θα εκτελείται ένα δρομολόγιο την ημέρα ανά κατεύθυνση με αναχώρηση από Κατάκολο στις 9.40 το πρωί, άφιξη στον Πύργο στις 10.09 και στην Ολυμπία στις 10.39. Το αντίστροφο δρομολόγιο θα ξεκινά από την Ολυμπία στις 14.03, θα φτάνει στον Πύργο στις 14.32 και στο Κατάκολο στις 14.55.

Τα δρομολόγια θα εκτελούνται με αυτοκινητάμαξες μετρικής γραμμής τύπου ΜΑΝ που προσφέρουν 204 θέσεις ανά συρμό. Σε δεύτερη φάση υπάρχει η δυνατότητα δρομολόγησης και δεύτερου συρμού με δύο ΜΑΝ ίδιου τύπου και τις συνολικά προσφερόμενες θέσεις να αυξάνονται στις 408.

Η Levante Trains Α.Ε. αποτελεί νέα προσθήκη στον δυναμικά αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό όμιλο Levante, ο οποίος δραστηριοποιείται στον χώρο της ακτοπλοΐας, μέσω της Levante Ferries, που εξυπηρετεί τα νησιά του Ιονίου, καθώς και στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών με τη Newsphone Hellas και το 11880.

Την πρόθεση της εταιρείας να μπει και στις ράγες είχε αποκαλύψει πριν λίγες ημέρες ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, επισημαίνοντας πως η Levante Trains φιλοδοξεί να προσφέρει ποιοτικές τουριστικές υπηρεσίες στην ευρύτερη περιοχή.

Αντιδράσεις για τους ποδηλατοδρόμους στο σιδηροδρομικό δίκτυο

Και ενώ μετουσιώνεται σε πράξη το ενδιαφέρον εναλλακτικών παικτών για το μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου και εντείνονται οι συζητήσεις για τη βιώσιμη κινητικότητα και την αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών, αναστάτωση έχει προκαλέσει στην τοπική κοινωνία αλλά και στους φίλους του σιδηροδρόμου η προοπτική μετατροπής της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής της Πελοποννήσου σε δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων. Το έργο αφορά την εκπόνηση προμελέτης για την ανάπλαση του μετρικού σιδηροδρομικού άξονα, μήκους περίπου 300 χιλιομέτρων, από τα Μέγαρα έως την Καλαμάτα, με στόχο τη δημιουργία διαδρομών αναψυχής και ήπιας κυκλοφορίας.

Η παρέμβαση προβλέπει τη διαμόρφωση του χώρου με πεζοδρόμους, ποδηλατοδρόμους, στάσεις, φωτισμό, φυτεύσεις και χώρους αναψυχής, αξιοποιώντας την υπάρχουσα υποδομή. Η προμελέτη, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ και απρόβλεπτα), χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο και σύμφωνα με τους αρμόδιους, δεν προβλέπει αποξήλωση των σιδηροτροχιών. Αντίθετα, αναζητούνται λύσεις που θα μπορούσαν να συνδυάσουν τη σιδηροδρομική υποδομή με τουριστική χρήση (όπως ποδηλατοδρεζίνες), στο πρότυπο του ευρωπαϊκού δικτύου Eurovelo.

Παρά τις διαβεβαιώσεις του ΥΠΕΝ, το σχέδιο συναντά σφοδρή κριτική από φορείς και οργανώσεις, που υπενθυμίζουν πως η γραμμή παραμένει ενεργή στη δήλωση δικτύου του ΟΣΕ και έχει πρόσφατα ανακαινιστεί με δημόσιες επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

Σχετικά Άρθρα