Στο «κάδρο» των παραβάσεων που μπορεί να στερήσουν από τους οδηγούς το δίπλωμα οδήγησης έως και για οκτώ έτη, αλλά και να τους οδηγήσουν σε πολυετείς καθείρξεις εφόσον έχουν προκαλέσει τροχαίο ατύχημα, εντάσσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη χρήση των smart watches, αλλά και των tablets κατά την οδήγηση.
Με νομοτεχνική βελτίωση, για την οποία ενημέρωσε την ολομέλεια της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης εντάσσει και αυτές τις «έξυπνες» συσκευές στις απαγορεύσεις του υπό ψήφιση νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Έτσι στο καινούριο κείμενο θα ξεκαθαρίζεται σαφώς ότι θα τιμωρείται αυστηρά εκτός από τη χρήση κινητού τηλεφώνου και η χρήση έξυπνου ρολογιού ή τάμπλετ.
Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω παράβαση, η οποία αποτελεί την τρίτη αιτία πρόκλησης τροχαίας σύγκρουσης στην Ελλάδα για το 2024 υπό την έννοια της απόσπασης της προσοχής του οδηγού, βάσει του νέου ΚΟΚ, θα τιμωρείται ως εξής:
Και στις τρεις περιπτώσεις εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση που περιλαμβάνουν ποινές κάθειρξης έως 10 έτη αν η παράβαση είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις ή κάθειρξη από 10 έτη έως 20 έτη αν είχε ως αποτέλεσμα θανατηφόρο τροχαίο, ενώ μπορεί να επισύρει και ποινή ισοβίων εάν είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι για τη συγκεκριμένη αξιόποινη πράξη, η έρευνα μπορεί να συμπεριλάβει και τη διενέργεια άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών και των δεδομένων θέσης και κίνησης αυτών, με την τήρηση των εγγυήσεων και τις διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος.
Απαντώντας στις αιτιάσεις μερίδας της αντιπολίτευσης ότι τα πρόστιμα του νέου ΚΟΚ είναι εξοντωτικά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας είπε ξεκάθαρα πως είναι «συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης» η αυστηροποίηση των ποινών για παραβιάσεις που σχετίζονται με το αλκοόλ, την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, τις κόντρες και άλλες σχετιζόμενες με τροχαία: «Κάθε φορά που υποτροπιάζει ένας οδηγός, το δίπλωμα πρέπει να αφαιρείται για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Είναι κοινωνική απαίτηση όλων μας να αυστηροποιήσουμε τον ΚΟΚ και να στερήσουμε για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα το δίπλωμα σε όσους υποτροπιάζουν», υπογράμμισε ο υπουργός.
«Καίει» η αναστροφή
Παράλληλα, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε στη Βουλή ο κ. Κυρανάκης, τους οδηγούς θα «καίει» και η παράβαση της αναστροφής, η οποία εφόσον επαναληφθεί σε χρονικό διάστημα πέντε ετών, θα τιμωρείται ακόμα πιο αυστηρά.
Όπως εξήγησε ο ίδιος, επειδή το ζήτημα της αναστροφής δεν ρυθμιζόταν με ξεκάθαρο τρόπο, αλλά ενέπιπτε στις περιπτώσεις άλλων απαγορεύσεων, θα αναδιατυπωθεί με σαφήνεια σε δύο σημεία ότι θα επιφέρει διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες την πρώτη φορά εφόσον έχει προκληθεί τροχαίο ατύχημα.
Μικρές αλλαγές στις λεωφορειολωρίδες
Την ώρα που το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) πραγματοποιούσε αυτοκινητοπομπή στους δρόμους της Αθήνας ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωνε μικρές αλλαγές για την κίνηση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες της πρωτεύουσας. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι το διάστημα των 30 δευτερολέπτων που έχει προβλεφθεί για επιβίβαση και αποβίβαση δεν θα ισχύει σε δύο περιπτώσεις και συγκεκριμένα:
Επιπλέον ανακοίνωσε ότι εισάγεται εξουσιοδοτική διάταξη για τα ταξί που μετακινούν νεφροπαθείς για θεραπευτικούς σκοπούς και αιμοκάθαρση. Με υπουργική απόφαση θα ρυθμιστεί το ζήτημα σε συνεννόηση και με το σωματείο των νεφροπαθών και βάσει των στοιχείων του μητρώου νεφροπαθών. Μέσω του μητρώου η ψηφιακή διαδικασία θα είναι καθαρή και εφαρμόσιμη.
Στους οδηγούς ενοικιαζόμενων οχημάτων τα πρόστιμα για διόδια
Νομοτεχνική βελτίωση, η οποία ξεκαθαρίζει ότι τα πρόστιμα από τη μη πληρωμή διοδίων θα βαρύνουν τους μισθωτές των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων και όχι τους ιδιοκτήτες, συμπεριλήφθηκε επίσης στον ΚΟΚ.
Η διόρθωση αφορά την παράγραφο 10 του άρθρου 33, η οποία ορίζει πως απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων σε αυτοκινητοδρόμους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας, σήραγγες και γέφυρες που διακρίνονται με ειδικές πινακίδες σήμανσης χωρίς την καταβολή διοδίου τέλους, όταν προβλέπεται η καταβολή αυτή. Η βεβαίωση της παράβασης γίνεται από τα αρμόδια αστυνομικά όργανα που τη διαπιστώνουν αυτοπροσώπως ή μέσω τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων περί επιβολής διοικητικών προστίμων από αστυνομικά όργανα.
«Ανάσα» για τους ιδιοκτήτες τροχόσπιτων
Σε μικρή υποχώρηση προχώρησε το υπουργείο σε ό,τι αφορά το ζήτημα των τροχόσπιτων καθώς εισάκουσε το τεκμηριωμένο αίτημα του Συλλόγου τους. Ως αποτέλεσμα αύξησε στα 7,5 (από τα 6 μέτρα που οριζόταν στο αρχικό κείμενο) το μήκος των οχημάτων αυτών αναφορικά με τη δυνατότητα στάθμευσης. Στο νέο κείμενο ορίζεται ότι στις κατοικημένες περιοχές απαγορεύεται η στάθμευση φορτηγών αυτοκινήτων μεγίστου επιτρεπόμενου βάρους πάνω από 3,5 τόνους, λεωφορείων, μηχανημάτων έργου, αγροτικών μηχανημάτων, ρυμουλκούμενων, ρυμουλκούμενων τροχόσπιτων, μηχανοκίνητων τροχόσπιτων συνολικού μήκους άνω των 7,5 μέτρων και σκαφών, πέρα από 24 συνεχείς ώρες.
Παράλληλα το υπουργείο δρομολογεί παρέμβαση για μείωση διοδίων στα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις που έχουν προκληθεί από πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Τουρισμού, η οποία περιορίζει σημαντικά τη στάθμευση και τη χρήση τροχόσπιτων στη χώρα.
Όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, έχουν ήδη ξεκινήσει επαφές με τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων, με στόχο τα διόδια για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα να εξισωθούν με εκείνα των επιβατικών ΙΧ και να μην τιμολογούνται πλέον ως βαρέα οχήματα, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
«Προχωρούμε σε παρέμβαση το αμέσως προσεχές διάστημα, ώστε τα αυτοκινούμενα οχήματα και οι τροχοβίλες να αντιμετωπίζονται ως οχήματα ιδιωτικής χρήσης. Σκοπός είναι να μειωθεί το κόστος διέλευσης από τους αυτοκινητοδρόμους, κάτι απολύτως λογικό σε μια περίοδο που επιδιώκουμε την ενίσχυση του τουρισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Υπογράμμισε επίσης ότι υπάρχει ήδη θετική πρώτη ανταπόκριση από διαχειριστές των παραχωρήσεων, ενώ εξέφρασε την εκτίμηση πως θα υπάρξει ευρύτερη αποδοχή της ρύθμισης.