Τάξη στην άναρχη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών στην Αθήνα επιχειρεί να βάλει ο Δήμος Αθηναίων, προχωρώντας στην εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου κανονισμού για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.), έπειτα από την ψήφισή του στη χθεσινή (20/11) 33η Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ο νέος κανονισμός εντάσσει τα Ε.Π.Η.Ο. στο υφιστάμενο πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με σημαντικές εξειδικεύσεις για την Αθήνα.
Στα βασικά του στοιχεία περιλαμβάνονται:
Η μεγαλύτερη τομή του νέου κανονισμού αφορά τη στάθμευση. Για τους πολίτες, ο κανονισμός προβλέπει ότι η στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να γίνεται με τρόπο που διασφαλίζει ελεύθερη δίοδο 1,5 μέτρου για τους πεζούς, ενώ απαγορεύεται η στάθμευση σε ράμπες, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων και άλλες κρίσιμες προσβάσεις καθώς και σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους.
Για τις εταιρείες εκμίσθωσης, η στάθμευση σε κοινόχρηστο χώρο επιτρέπεται αποκλειστικά στις 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης που έχει χωροθετήσει ο δήμος Αθηναίων σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες, με συνολικά 1.574 διαθέσιμες θέσεις και ετήσιο κόστος ανά θέση που κυμαίνεται μεταξύ 60 και 120 ευρώ. Οι διαστάσεις κάθε θέσης είναι 1,3 μ. × 0,4 μ. Συγκεκριμένα, ανά Δημοτική Κοινότητα θέσεις και χρεώσεις διαμορφώνονται ως εξής:
Η διαδικασία αδειοδότησης για τις εταιρείες Ε.Π.Η.Ο. προβλέπει την υποβολή αίτησης σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του νόμου και του κανονισμού, με ετήσια συλλογή και αξιολόγηση των φακέλων. Η εκχώρηση των θέσεων στάθμευσης γίνεται – όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση του δήμου – βάσει δικλείδων ασφαλείας, ώστε να αποφεύγονται στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό, ενώ κάθε εταιρεία μπορεί να διεκδικήσει συγκεκριμένο μέγιστο αριθμό θέσεων σε κάθε ζώνη μαζικής στάθμευσης. Η τελική διαμόρφωση και διαγράμμιση των χώρων πραγματοποιείται υπό την επίβλεψη του Δήμου, σε συνεργασία με τις εταιρείες.
Ο κανονισμός συνοδεύεται από σαφές πλαίσιο κυρώσεων και ελέγχων. Εφαρμόζονται οι προβλέψεις του Κ.Ο.Κ. για παραβάσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης, ενώ προβλέπεται η απομάκρυνση παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων και η δυνατότητα ανάκλησης άδειας χρήσης στάθμευσης στον κοινόχρηστο χώρο.
Όλα τα Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να διαθέτουν μοναδικό σειριακό αριθμό και να καταγράφονται σε ειδικό Μητρώο. Η παρακολούθηση του στόλου θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο μέσω λογισμικού σε συνεργασία με τη ΔΑΕΜ Α.Ε. ΟΤΑ, ενώ οι έλεγχοι ταχύτητας και τήρησης των ζωνών απαγόρευσης θα πραγματοποιούνται από τη Δημοτική Αστυνομία και τις αρμόδιες Αστυνομικές Αρχές.
Επιπλέον, η Διεύθυνση Καθαριότητας, σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία, μπορεί να προχωρά σε άρση οχημάτων που έχουν σταθμεύσει παράνομα, με την επιβολή προστίμων βάσει του σειριακού αριθμού.
Για τα ιδιωτικά πατίνια, το πλαίσιο είναι ίδιο ως προς τη στάθμευση: «Αν το αφήσεις σε ράμπα ή διάβαση, θα σηκωθεί – είτε είναι δικό σου είτε νοικιασμένο», υπογράμμισε ξεκάθαρα κατά τη διάρκεια του δημοτικού συμβουλίου ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Θωμάς Γεωργιάδης.
Αναφερόμενος στον νέο κανονισμό ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, ήταν κατηγορηματικός: «Απελευθερώνουμε δημόσιο χώρο και βάζουμε τάξη στο χάος με τα πατίνια. Προωθούμε τη μικροκινητικότητα με κανόνες. Απαγορεύεται η κίνηση στα πεζοδρόμια, γύρω από την Ακρόπολη, στην Ερμού και την Αιόλου. Θέτουμε όρια ταχύτητας και δημιουργούμε 1.574 θέσεις στάθμευσης σε 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης. Προστατεύουμε την προσβασιμότητα όλων των συμπολιτών μας», τόνισε.
Από την πλευρά της η αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, Μάρω Ευαγγελίδου, εξήγησε ότι η δουλειά ήταν μακρόχρονη και απαιτητική. «Πιστεύουμε ότι η μικροκινητικότητα είναι μέρος της λύσης στα κυκλοφοριακά προβλήματα της Αθήνας, για αυτό προωθούμε μία συνεκτική πολιτική στοχεύοντας σε μια πόλη που λειτουργεί καλύτερα για όλους και δίνει ελπίδα για το αύριο», σημείωσε.
Αρκετές ήταν οι αναφορές και για το ζήτημα του ηλικιακού ορίου των πατινιών που έχει θεσμοθετηθεί στα 12 έτη με την κυρία Ευαγγελίδου να σημειώνει πως έχει ήδη γίνει κρούση στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να επανεξεταστεί και να αναθεωρηθεί το πλαίσιο καθώς το όριο ηλικίας κρίνεται χαμηλό. Διευκρίνισε, πάντως, ότι αυτό δεν μπορεί να αλλάξει μονομερώς, καθώς – όπως σημείωσε – «αν το κάναμε, η Αποκεντρωμένη θα ακύρωνε την απόφασή μας». Κρίσιμα κενά στο θεσμικό πλαίσιο δημιουργεί επίσης το γεγονός ότι δεν υφίσταται υποχρέωση ασφάλισης, ούτε για εταιρικά ούτε για ιδιωτικά πατίνια, ενώ όπως επισημάνθηκε, η πιστοποίηση τύπου των πατινιών επαφίεται στις εταιρείες.
Εντύπωση, πάντως, προκαλεί το γεγονός ότι ο δήμος Αθηναίων δεν έχει σαφή εικόνα ως προς το πόσα πατίνια κινούνται και σταθμεύουν εντός των γεωγραφικών του ορίων, καθώς όπως επισημάνθηκε, οι εταιρείες έδωσαν μόνο συνολικά στοιχεία για τον στόλο τους.
Αναφορικά με το προφίλ των χρηστών, ωστόσο η κυρία Ευαγγελίδου ενημέρωσε για πρόσφατη παρουσίαση εταιρείας που δραστηριοποιείται στην Αθήνα, σύμφωνα με την οποία:
Περισσότερες ειδήσεις
Λύση στο κυκλοφοριακό χάος της Αθήνας η ανάπτυξη ενός πυκνού δικτύου Μετρό με τουλάχιστον 200 σταθμούς
Στο 95% το έργο ανάπλασης της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας – Πότε θα παραδοθεί στην κυκλοφορία