Αυστηρότερες ποινές, νέα όρια ταχύτητας, ποδήλατα, μοτοσικλέτες, λεωφορειολωρίδες, ΜΜΜ και ψηφιοποίηση των προστίμων: Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιχειρεί να διορθώσει παθογένειες δεκαετιών, όμως η επιτυχία του θα κριθεί στην πράξη, και κυρίως στην εφαρμογή του.
Αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα του προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Θανάση Τσιάνου, κατά την κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Παραγωγής & Εμπορίου και Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, στις 4 Ιουνίου. Ο κ. Τσιάνος χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου θετικό βήμα, καθώς περιλαμβάνει στοχευμένες παρεμβάσεις και υιοθετεί προτάσεις του ΣΕΣ, ωστόσο ανέδειξε μια σειρά επιφυλάξεων και τεχνικών βελτιώσεων που είναι κρίσιμες για την αποτελεσματικότητα του νέου πλαισίου.
Και στο τέλος, προειδοποίησε: αν δεν σωθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, η Αττική θα σβήσει κυκλοφοριακά — και τότε κάποιος θα πρέπει να εξηγήσει γιατί χάθηκε ο έλεγχος.
Ο κ. Τσιάνος αναφέρθηκε στην έλλειψη μηχανισμών παρακολούθησης και αξιολόγησης του ΚΟΚ, που κατά τον ΣΕΣ αποτελεί βασική παθογένεια. Πρότεινε τη σύσταση ανεξάρτητου τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα παρακολουθεί δείκτες όπως ατυχήματα, παραβάσεις, και μορφωτικό επίπεδο οδηγών, προτείνοντας βελτιώσεις. Ο ρόλος αυτός μπορεί να αναληφθεί, όπως είπε, από ένα μελλοντικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο αποτελεί πάγιο αίτημα του ΣΕΣ.
Η μείωση του ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ./ώρα χαιρετίστηκε ως θετικό μέτρο, με την προϋπόθεση να εφαρμοστεί με τεχνικά και θεσμικά εχέγγυα. Ο ΣΕΣ ζητά:
Ο ΣΕΣ στηρίζει τη διαβάθμιση ποινών ανάλογα με την επικινδυνότητα και αντικοινωνικότητα της κάθε παράβασης (π.χ. ταχύτητα, αλκοόλ, χρήση κινητού, μη χρήση κράνους). Ωστόσο, επισημαίνεται ο κίνδυνος μη εφαρμογής αυστηρών προστίμων στην πράξη, με τον πρόεδρο να σημειώνει:
«Τα πρόστιμα πρέπει να είναι αποτρεπτικά αλλά και εφαρμόσιμα», αλλιώς ενδέχεται να μην επιβάλλονται από τις αρχές.
Ζητείται ψηφιοποίηση του συστήματος παραβάσεων, ώστε να εξαλειφθούν παρατυπίες και διαγραφές προστίμων. Ο ΣΕΣ στηρίζει την ποινικοποίηση επικίνδυνων παραβάσεων, με βασική αρχή ότι πρέπει να τιμωρείται ο οδηγός, όχι το όχημα.
Ο κ. Τσιάνος διαφώνησε ρητά με το ενδεχόμενο επιβίβασης και αποβίβασης ταξί εντός των λεωφορειολωρίδων, τονίζοντας ότι:
Πρότεινε τη διενέργεια μελέτης από τον ΟΑΣΑ και δημιουργία επιτροπής παρακολούθησης, με τη συμμετοχή συγκοινωνιολόγων, ταξί, Πολυτεχνείου και Υπουργείου.
Ο ΣΕΣ τάσσεται:
«Αν δεν σώσουμε τα ΜΜΜ, η Αττική θα σβήσει κυκλοφοριακά» — και τότε, κάποιος θα πρέπει να εξηγήσει γιατί χάθηκε ο έλεγχος. Με αυτά τα λόγια έκλεισε την τοποθέτησή του ο κ. Τσιάνος, προειδοποιώντας πως αν η Πολιτεία δεν κάνει τα μέσα μαζικής μεταφοράς πραγματικά ελκυστικά, η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αττική θα φτάσει σε σημείο μη αναστρέψιμο. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «αυτό δεν είναι πρόβλεψη, είναι ήδη πραγματικότητα».
Η υποβάθμιση των ΜΜΜ την περίοδο της κρίσης έχει αφήσει βαριά σκιά, και σήμερα τα κυκλοφοριακά προβλήματα οξύνονται όσο ανακάμπτει η οικονομία και αυξάνονται οι μετακινήσεις. Ο κ. Τσιάνος αναγνώρισε ότι γίνεται προσπάθεια με την ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΑ και τη σύνταξη του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών, που μπορεί να φέρει νέες λεωφορειολωρίδες και κυκλοφοριακή αναδιάταξη. Όμως, όπως άφησε να εννοηθεί, η ώρα της αλήθειας δεν είναι στη θεωρία αλλά στην εφαρμογή: εκεί θα φανεί αν τα μέτρα ήταν λύση ή απλώς διαχείριση κρίσης με ημερομηνία λήξης.