Στην κινεζική Yutong Bus Co. Ltd κατέληξε και η νέα προμήθεια 125 απλών ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων, τα οποία θα προστεθούν στον στόλο της ΟΣΥ μαζί με τους αντίστοιχους φορτιστές βραδείας φόρτισης και τους απαραίτητους συσσωρευτές.
Όπως έγινε γνωστό, το σχετικό Πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας του Ανοικτού Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού εγκρίθηκε στο σύνολό του από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ έγινε δεκτή και η εισήγηση της επιτροπής για την οικονομική προσφορά της Yutong, ποσού 64,02 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, ως η πλέον συμφέρουσα προσφορά με βάση τη σχέση ποιότητας – τιμής. Να σημειωθεί ότι η Yutong έχει ήδη προμηθεύσει με 140 ηλεκτρικά λεωφορεία την ΟΣΥ.
Παρά την διεθνή προκήρυξη, πάντως, στο διαγωνισμό συμμετείχαν μόνο δύο κινεζικές εταιρείες: Η Yutong και η Zhongtong. Η προσφορά της Zhongtong είχε κριθεί από τα πρώτα στάδια απορριπτέα, καθώς δεν συγκέντρωσε τα απαιτούμενα τεχνικά και επαγγελματικά κριτήρια. Όπως έχει ήδη γράψει το energodromio.gr από τις 6/6, η εταιρεία δεν κατάφερε να αποδείξει την απαραίτητη ικανότητα που ορίζεται ως όρος στη διακήρυξη, ενώ προσκόμισε μόνο βεβαιώσεις διανομέων και όχι φορέων αστικών συγκοινωνιών με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί ουσιωδώς πλημμελής. Αντίθετα, η προσφορά της Yutong κρίθηκε αποδεκτή σε όλα τα σημεία, τόσο τεχνικά όσο και οικονομικά, και τελικά υπερίσχυσε.
Τα συγκεκριμένα οχήματα αναμένεται να ενσωματωθούν στον στόλο της ΟΣΥ έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2026, καθώς η χρηματοδότηση της προμήθειας προέρχεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως είχε επισημάνει σε πρόσφατο συνέδριο ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου.
Το τροχαίο υλικό των οδικών μέσων συνεχίζει να ανανεώνεται με βασικούς πυλώνες την ηλεκτροκίνηση, το φυσικό αέριο και σταδιακά την υδρογονοκίνηση. Όπως ανέφερε ο κ. Αγιάσογλου, ήδη πέντε αμαξοστάσια της εταιρείας είναι εξοπλισμένα με φορτιστές και εξυπηρετούν ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2027 αναμένεται να διαθέτουν όλα τα αμαξοστάσια τις απαραίτητες υποδομές για ηλεκτροκίνηση.
Παράλληλα, οι παραδόσεις λεωφορείων φυσικού αερίου προχωρούν κάθε μήνα, με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί έως τον προσεχή Νοέμβριο. Συνολικά, 740 νέα οχήματα θα έχουν παραδοθεί μέχρι τότε, γεγονός που σημαίνει ότι έως το τέλος της χρονιάς θα έχει ανανεωθεί περίπου το 60% του στόλου της ΟΣΥ.
Απόκτηση υδρογονοκίνητων λεωφορείων
Εκτός της ηλεκτροκίνησης στον στρατηγικό σχεδιασμό της εταιρείας έχει ενταχθεί και η υδρογονοκίνηση. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΟΣΥ, στόχος είναι ο στόλος να αποκτήσει ένα «ισορροπημένο τεχνολογικό μείγμα» που θα μπορεί να καλύψει με τον βέλτιστο τρόπο τις περίπου 260 γραμμές που εξυπηρετεί σήμερα στο Λεκανοπέδιο.
«Το υδρογόνο είναι το καύσιμο του μέλλοντος και εμείς θέλουμε να βάλουμε από τώρα τις βάσεις», τόνισε. Ήδη έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για την αγορά τουλάχιστον ενός λεωφορείου υδρογόνου, ενώ στόχος είναι να αγοραστούν άλλα δύο ή τρία.
Τα πρώτα αυτά λεωφορεία θα λειτουργήσουν σε πρώτη φάση σε συνεργασία με το νέο πρατήριο υδρογόνου της Μotor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, ενώ σε δεύτερη φάση προβλέπεται η δημιουργία πλήρους εγκατάστασης στα Άνω Λιόσια. Για τον σκοπό αυτό έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση περίπου 3,5 εκατ. ευρώ μέσω του CEF II, με το συνολικό κόστος για το πρατήριο της ΟΣΥ να υπολογίζεται σε 7 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα η εταιρεία έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση και για την προμήθεια 50 υδρογονοκίνητων λεωφορείων, μέσω του Modernization Fund. Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί το φθινόπωρο του 2025, με προϋπολογισμό περίπου 45 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Αγιάσογλου, υπάρχει πρόθεση να αυξηθεί ο προϋπολογισμός, ώστε να αποκτηθούν περισσότερα λεωφορεία και να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο «πακέτο» που θα περιλαμβάνει και ικανό στόλο και πρατήριο. «Αυτός ο συνδυασμός θα μας δώσει τη δυνατότητα να προχωρήσουμε με συνέπεια και βιωσιμότητα», σημείωσε.
Πρόκληση η έλλειψη οδηγών
Αγκάθι παραμένει το γεγονός ότι η πρόοδος στον στόλο δεν συνοδεύεται από επάρκεια προσωπικού, καθώς είναι έντονη η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η ζήτηση για οδηγούς κατηγοριών Δ και Ε είναι αυξημένη, καθώς τέσσερις βασικοί τομείς (αστική και υπεραστική συγκοινωνία, έργα υποδομής, εμπορευματικές μεταφορές και τουρισμός) αντλούν προσωπικό από την ίδια δεξαμενή υποψηφίων και συχνά με καλύτερους όρους από την ΟΣΥ.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τον κλάδο των τουριστικών λεωφορείων με δεδομένο ότι η τουριστική σεζόν έχει πλέον επεκταθεί σε οκτώ μήνες, καθίσταται ιδιαίτερα ανταγωνιστικός για τους επαγγελματίες οδηγούς.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, η εταιρεία προχώρησε σε δύο προκηρύξεις για την πρόσληψη νέων οδηγών. Επιπλέον, όπως ανακοίνωσε ο κ. Αγιάσογλου συνεργάζεται και με τη ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) για την έναρξη ενός προγράμματος κατάρτισης. «Θέλουμε να εκπαιδεύσουμε νέα παιδιά, να αποκτήσουν δίπλωμα και να έχουν έτοιμη δουλειά στην αστική συγκοινωνία. Ελπίζω ότι αυτή η διαδικασία θα προχωρήσει άμεσα και γρήγορα», είπε.