Τον στόχο μείωσης του εργατικού δυναμικού της στη μονάδα τεχνολογίας ηλεκτροκίνητων συστημάτων κίνησης κατά 25% έως το 2030, συνεχίζει να υλοποιεί η ZF Friedrichshafen, με τη γερμανική εταιρεία και εκ των μεγαλύτερων προμηθευτών της αυτοκινητοβιομηχανίας να ανακοινώνει την περικοπή περίπου 7.600 θέσεων εργασίας.
Οι απολύσεις αφορούν τη μονάδα ηλεκτρικών, υβριδικών και συμβατικών συστημάτων, με την απόφαση να εντάσσεται στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής που προβλέπει συνολικά έως και 14.000 θέσεις εργασίας λιγότερες στη Γερμανία.
Βασικός λόγος της εξέλιξης αυτής, η ασθενική ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι εμπορικές αβεβαιότητες σε διεθνές επίπεδο αλλά και το βαρύ χρέος που κουβαλά ο όμιλος από προηγούμενες εξαγορές.
Εξοικονόμηση 0,5 δισ. ευρώ έως το 2027
Η συμφωνία που επετεύχθη με το εργατικό συμβούλιο και το συνδικάτο IG Metall, όπως μεταδίδει το Reuters, προβλέπει μέτρα εξοικονόμησης άνω των 500 εκατ. ευρώ έως το 2027. Αυτό θα επιτευχθεί μέσα από μειωμένο ωράριο, αναβολή της προγραμματισμένης μισθολογικής αύξησης, καθώς και προγράμματα πρόωρης συνταξιοδότησης και οικειοθελών αποχωρήσεων.
Σημαντικό στοιχείο της συμφωνίας είναι η δέσμευση ότι δεν θα υπάρξουν αναγκαστικές απολύσεις. Συγκεκριμένα, οι ώρες εργασίας στις γερμανικές εγκαταστάσεις θα μειωθούν κατά περίπου 7% έως το 2027, ενώ η αύξηση 3,1% στους μισθούς μετατίθεται από τον Απρίλιο του 2026 για τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.
Παρά το βαρύ κόστος αναδιάρθρωσης, η ZF αποφάσισε να διατηρήσει εσωτερικά τη δραστηριότητα των συστημάτων μετάδοσης, εγκαταλείποντας τα σχέδια για πιθανό διαχωρισμό ή πώληση. Η μονάδα απασχολεί σήμερα περίπου 30.000 άτομα και θεωρείται κομβική για τη μετάβαση σε νέα τεχνολογικά πρότυπα. Η αλλαγή ηγεσίας συνέπεσε με την επίσημη ανακοίνωση. Ο Mathias Miedreich, που ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου μετά την αποχώρηση του Holger Klein, μίλησε για «δύσκολες αλλά αναγκαίες αποφάσεις» οι οποίες όμως ανοίγουν νέους δρόμους για την εταιρεία και τον κλάδο.
Πίεση σε όλη την αλυσίδα προμηθευτών
Η περίπτωση της ZF δεν είναι μεμονωμένη. Τις τελευταίες εβδομάδες η Bosch γνωστοποίησε ότι θα περικόψει 13.000 θέσεις εργασίας, ενώ συνολικά η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει χάσει περισσότερες από 55.000 θέσεις από το 2023, σύμφωνα με στοιχεία του συνδέσμου VDA. Οι προμηθευτές επηρεάζονται περισσότερο, καθώς αντιμετωπίζουν περιορισμένη ζήτηση, αβεβαιότητες λόγω αμερικανικών δασμών και την πίεση της ενεργειακής μετάβασης.
Ο πρόεδρος του εργατικού συμβουλίου της ZF, Achim Dietrich, υπογράμμισε ότι η συμφωνία δείχνει εμπιστοσύνη στην αξία των τεχνολογιών που αναπτύσσονται στη Γερμανία. Από την πλευρά της, η εκπρόσωπος της IG Metall, Barbara Resch, επισήμανε ότι οι εργαζόμενοι έκαναν υποχωρήσεις με την προσδοκία η ZF να παραμείνει ένας «ισχυρός εργοδότης» με δίκαιους όρους απασχόλησης. Η εταιρεία δεσμεύτηκε επίσης να προσφέρει προγράμματα επανεκπαίδευσης και επανακατάρτισης, δίνοντας τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να αξιοποιήσουν νέες επαγγελματικές ευκαιρίες στο μέλλον.