Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, με επικεφαλής την BYD, «επικράτησαν» της Tesla στον ανταγωνισμό για την παραγωγή οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ πλέον, όλο και περισσότεροι από τους ανταγωνιστές μπαίνουν στη λωρίδα προσπέρασης στον παγκόσμιο αγώνα για την παραγωγή αυτόνομων αυτοκινήτων.
Η BYD έκανε τη μεγάλη έκπληξη στην κινέζικη βιομηχανία έξυπνων ηλεκτρικών οχημάτων νωρίτερα φέτος, προσφέροντας δωρεάν το πακέτο υποβοήθησης οδηγού “God’s Eye” και υποτιμώντας κατά κάποιον τρόπο την τεχνολογία που η Tesla πουλά για σχεδόν 9.000 δολάρια στην Κίνα.
«Με το God’s Eye, η στρατηγική της Tesla αρχίζει να καταρρέει», δήλωσε ο Taylor Ogan, Αμερικάνος επενδυτής της BYD με έδρα τη Σεντζέν, που έχει στην κατοχή του αρκετά Tesla και έχει οδηγήσει αυτοκίνητα BYD με το God’s Eye, το οποίο χαρακτήρισε πιο ικανό από το «Full Self-Driving» (FSD) της Tesla.
Κι εκτός της BYD, κι άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και τεχνολογικές εταιρείες προσφέρουν προσιτά ηλεκτρικά οχήματα με τεχνολογία παρόμοια με την FSD σε σχετικά χαμηλές τιμές. Οι κινεζικές Leapmotor και Xpeng, για παράδειγμα, προσφέρουν συστήματα ικανά για οδήγηση σε αυτοκινητόδρομους και αστικές περιοχές σε οχήματα αξίας 20.000 δολαρίων. Μια σειρά από κινεζικές εταιρείες κυνηγούν την ίδια τεχνολογία, μια βιομηχανική ώθηση που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση της Κίνας.
Πώς υπονομεύεται η ασυνήθιστη τεχνολογική προσέγγιση της Tesla
Το κόστος του εξοπλισμού υποβοηθούμενης οδήγησης της BYD είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό της Tesla, σύμφωνα με αναλύσεις από εταιρείες που αποσυναρμολογούν και αναλύουν οχήματα για αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι συγκρίσεις, οι οποίες δεν έχουν αναφερθεί προηγουμένως, δείχνουν ότι το κόστος της BYD για την προμήθεια εξαρτημάτων και την κατασκευή ενός συστήματος με ραντάρ και lidar είναι περίπου το ίδιο με το FSD της Tesla, το οποίο δεν διαθέτει τέτοιους αισθητήρες. Αυτό υπονομεύει την ασυνήθιστη τεχνολογική προσέγγιση της Tesla, η οποία στοχεύει στην εξοικονόμηση κόστους καταργώντας τέτοιους αισθητήρες και βασιζόμενο αποκλειστικά σε κάμερες και τεχνητή νοημοσύνη.
Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από τους Κινέζους «παίκτες» έξυπνων ηλεκτρικών οχημάτων είναι ένα από τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο CEO της Tesla, Elon Musk, μετά την ταραγμένη θητεία του ως σύμβουλος της κυβέρνησης Trump, καθώς επικεντρώνεται στην επιχειρηματική του αυτοκρατορία, με τις πωλήσεις οχημάτων Tesla να καταρρέουν παγκοσμίως. Τα διακυβεύματα γίνονται υψηλότερα από μια πρόκληση της στιγμής της αλήθειας αυτόν τον μήνα στην έδρα της Tesla στο Ώστιν του Τέξας, όπου σχεδιάζει να ξεκινήσει μια δοκιμή ρομποτικής οδήγησης με 10 ή 20 οχήματα μετά από μια δεκαετία ανεκπλήρωτων υποσχέσεων του Musk για την κατασκευή αυτοοδηγούμενων Tesla.
Όταν η Tesla κλήθηκε να σχολιάσει τους Κινέζους ανταγωνιστές της, δεν έδωσε καμία απάντηση, όμως προηγουμένως, ο Musk είχε χαρακτηρίσει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ως τις πιο ανταγωνιστικές στον κόσμο.
Ο κινεζικός ανταγωνισμός ήταν ένας παράγοντας που οδήγησε την Tesla σε στρατηγική στροφή μακριά από τα ηλεκτρικά οχήματα μαζικής αγοράς πέρυσι, όταν είχε ακυρώσει τα σχέδια για την κατασκευή ενός ολοκαίνουργιου ηλεκτρικού οχήματος που αναμένεται να κοστίσει 25.000 δολάρια. Ο Musk έκτοτε έχει στηρίξει το μέλλον της Tesla σε αυτόνομα ρομποτικά ταξί, οι ελπίδες για τα οποία τώρα στηρίζουν τη συντριπτική πλειοψηφία της χρηματιστηριακής αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία ανέρχεται σε περίπου 1 τρισ. δολάρια.
Η νέα πραγματικότητα και ο νέος αντίπαλος που προστίθεται σε μια ήδη μακρά λίστα
Πλέον η Tesla αντιμετωπίζει τον ίδιο σκληρό ανταγωνισμό στην αυτονομία των οχημάτων από πολλές από τις ίδιες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που υποβάθμισαν τα προσιτά σχέδιά της για ηλεκτρικά οχήματα. Στην πρόκληση προστίθενται οι τεχνολογικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της κινεζικής γίγαντας smartphone Huawei, η οποία προμηθεύει τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης σε μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Χωρίς πλήρη αυτονομία, τα σημερινά συστήματα υποβοήθησης οδηγού προσφέρουν ένα κρίσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, όπου οι πωλήσεις της Tesla μειώνονται εν μέσω ενός παρατεταμένου πολέμου τιμών μεταξύ δεκάδων εγχώριων μαρκών ηλεκτρικών οχημάτων. Η Tesla αντιμετωπίζει περαιτέρω εμπόδια από τους κανονισμούς της Κίνας που την εμποδίζουν να χρησιμοποιεί δεδομένα που συλλέγονται από αυτοκίνητα Tesla στην Κίνα για την εκπαίδευση της τεχνητής νοημοσύνης που υποστηρίζει το FSD. Η Tesla διαπραγματεύεται με Κινέζους αξιωματούχους, μέχρι στιγμής χωρίς επιτυχία, για να λάβει άδεια να μεταφέρει τέτοια δεδομένα πίσω στις Ηνωμένες Πολιτείες για ανάλυση.
Οι ανταγωνιστές της Tesla στην Κίνα επωφελούνται από επιδοτήσεις και άλλες μορφές πολιτικής υποστήριξης από το Πεκίνο για προηγμένη τεχνολογία υποβοηθούμενης οδήγησης. Τα πλεονεκτήματά τους πηγάζουν επίσης από έναν άλλο επακόλουθο παράγοντα: τον αδιάλλακτο ανταγωνισμό των έξυπνων ηλεκτρικών οχημάτων (smart-EV) που χαρακτηρίζει τον κλάδο τους την τελευταία δεκαετία.
Η επακόλουθη άνθηση των ηλεκτρικών οχημάτων δημιούργησε οικονομίες κλίμακας και την τάση του κλάδου να παραιτείται από ορισμένα περιθώρια κέρδους, για να επεκτείνει γρήγορα τη διείσδυση των νέων τεχνολογιών στην αγορά, οδηγώντας σε χαμηλότερο κόστος κατασκευής.